וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החשש מארגוני טרור: ארה"ב לא נותנת לכסף להגיע לאפגנים

עודכן לאחרונה: 16.8.2022 / 13:12

ממשל הנשיא ביידן מסרב לשחרר מיליארד דולרים שהוקפאו כשהטליבאן עלה לשלטון, בשל חששות שהכסף יגיע לידי ארגוני טרור שפועלים באפגניסטן - במיוחד לאחר ההתנקשות במנהיג אל קאעדה מוקדם יותר החודש בקאבול

ממשל הנשיא ביידן אינו מתכוון לשחרר בקרוב נכסים של ממשלת אפגניסטן בשווי מיליארדי דולרים שמוחזקים בידי הבנק המרכזי של המדינה. זאת בשל החששות כי הכספים יגיעו לידי ארגוני טרור, על רקע ההתנקשות במנהיג אל קאעדה שהסתתר בקאבול.

לדברי טום ווסט, הנציג המיוחד של משרד החוץ האמריקני לאפגניסטן, "העבודה שמשטר טליבאן העניק מקלט למנהיג אל קאעדה איימן א-זוואהירי מדגישה את החששות העמוקים שיש לנו לגבי הזרמת הכספים לקבוצות טרור", הוא אמר.

מקור במועצה לביטחון לאומי אמר ל-CNN כי הממשל אמנם מגבש מנגנון שיבטיח כי הכספים יגיעו לעם האפגני, אך העובדה שא-זוואהירי מצא מקלט בבירת אפגניסטן משפיעה ישירות על האופן שבו ארצות הברית תתנהל מעתה מול הטליבאן.

"אנחנו תומכים בהקמה של קרן בינלאומית שתאפשר שימוש בכספים המוקפאים לטובת העם האפגני, לאור המשבר ההומניטרי והכלכלי במדינה. יש התקדמות ניכרת בסוגיה ואנחנו מתמקדים כעת בהקמת הקרן. אך ההבנה שהטליבאן הפר בעזות מצח את הסכם דוחה, שלפיו התחייב לא לתת מקלט לטרוריסטים אחרי עזיבת ארצות הברית, מבליטה את החשיבות של השקפה מפוכחת לגבי המשטר. האופן שבו נקבל החלטות לגבי הנכסים הקפואים תושפע בעתיד מהמציאות הזאת", הוא אמר.

רויטרס
נשים בתור לחלוקת לחם בקאבול, אפגניסטן, 31 בינואר 2022. רויטרס
נשים בתור לחלוקת מזון בקאבול/רויטרס

לפני שישה חודשים חתם ג'ו ביידן על צו נשיאותי שמאפשר את הפשרת 7 מיליארד הדולרים שבידי הבנק המרכזי וחלוקתם בתוך המדינה, כמו גם שימוש בחלק מהכסף כדי לממן את התביעות שהוגשו על ידי משפחות הקורבנות של מתקפות הטרור ב-11 בספטמבר 2001. הכסף הוקפא בשנה שעברה לאחר שממשלת אפגניסטן קרסה והטליבאן תפס את השלטון. לדברי משרד החוץ, ממשל ביידן בודק כעת דרכים שבהן הנכסים המוקפאים יוכלו להגיע לידי העם האפגני על פני ארגוני טרור.

"אנחנו מתמקדים במאמצים לאפשר הזרמה ספציפית ב-3.5 מיליארד דולר מעתודות הבנק המרכזי לעם האפגני", אמר דובר משרד החוץ נד פרייס אתמול (שני). "נמשיך לשתף פעולה עם הטכנוקרטים האפגנים בבנק המרכזי בחודשים הבאים בנוגע לאמצעים לייצוב הכלכלה, אך אין לנו אמון בהגנות של המוסד ואנו מנטרים את המצב כדי לנהל את הכספים באופן אחראי".

אך ההחלטה לא לשחרר את הכספים בקרוב מעידה על חששות בממשל מפני איום טווח ארוך של ארגוני טרור שפועלים תחת משטר טליבאן. מוקדם יותר החודש, ראש ה-FBI כריסטופר ריי הביע חשש לגבי האיום הזה. "אני מודאג מהאפשרות שנראה את אל קאעדה מתארגן מחדש", הוא אמר בשימוע בקונגרס. הוא הוסיף כי הוא חושש מפני האפשרות של מתקפה על אדמת ארצות הברית.

עוד בוואלה!

אחרי חיסול מנהיג אל-קאעדה: ארה"ב מזהירה מפיגועים נגד אמריקנים

לכתבה המלאה
בווידאו: נשיא ארה"ב מודיע שארה"ב חיסלה באפגניסטן את מנהיג אל-קאעדה איימן א-זוואהירי/צילום: רויטרס
איימן א-זוואהירי. רויטרס
מנהיג אל קאעדה שחוסל בביתו בקאבול/רויטרס

בתחילת החודש, ארצות הברית הזהירה את אזרחיה לשמור על ערנות בשל החשש מפני פגיעה באמריקנים ברחבי העולם בעקבות חיסולו של א-זוואהירי. על פי הצהרה של משרד החוץ של ארצות הברית, חיסולו עלול לעורר את תומכי אל-קאעדה או ארגוני טרור אחרים להציב כמטרה מתקנים ואזרחים אמריקנים.

א-זוואהירי חוסל על ידי מל"ט אמריקני בקאבול. הוא סייע בתכנון פיגועי הטרור ב-11 בספטמבר 2001, שבהם נהרגו כמעט 3,000 אנשים. א-זוואהירי בן ה-71, רופא בעברו, היה למנהיג אל-קאעדה לאחר חיסולו של אוסמה בן לאדן ב-2011. נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן אישר ביום שני את קיומו של המבצע.

"משרד החוץ סבור כי יש סיכוי גבוה לאלימות נגד אמריקנים לאור המוות של א-זוואהירי", נמסר בהתרעה כלל עולמית. "מידע עדכני מרמז על כך שארגוני טרור ממשיכים לתכנן מתקפות טרור נגד אינטרסים אמריקנים באזורים רבים ברחבי העולם", נכתב. "מתקפות אלה מיישמות טקטיקות מגוונות כולל פיגועי התאבדות, התנקשויות, חטיפות ומתקני נפץ. אנו ממליצים לאזרחים אמריקנים לשמור על רמה גבוהה של ערנות ושיקול דעת כשמטיילים בחו"ל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully