וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איוונקה או ג'ארד: מי המקור שהדליף ל-FBI על המסמכים?

עודכן לאחרונה: 14.8.2022 / 12:51

בעלי ברית של טראמפ סבורים כי יועץ או יועצים של הנשיא לשעבר אולי סיפקו מידע ל-FBI לגבי המסמכים ששמר הנשיא לשעבר בביתו בפלורידה: "החיפוש במאר א-לאגו התבסס בעיקר על מידע ממקור אנושי סודי של ה-FBI, שיכול היה לזהות את המסמכים המסווגים הספציפיים ואת מיקומם"

בווידאו: ה-FBI פשט על ביתו של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ בפלורידה/רויטרס

דונלד טראמפ יצא מהבית הלבן לפני פחות משנתיים, וכבר שוקל אם להתמודד שוב בבחירות לנשיאות ב-2024. עם זאת, בזמן שהנשיא לשעבר מתלבט לגבי התזמון המושלם להכריז על מועמדותו, שלל חקירות ותביעות אזרחיות מתנהלות נגדו - חלקן עלולות להתפתח לכתבי אישום פליליים. עד כה, טראמפ לא הואשם בפשע כלשהו, ולא ברור אם זה יקרה. הוא מכחיש את כל ההאשמות נגדו ומכנה את החקירות "ציד מכשפות".

טראמפ מתמודד כעת עם חקירת FBI שמתמקדת באופן שבו התנהל הנשיא לשעבר עם מסמכים רשמיים מסווגים כשיהיה בתפקיד - הסיבה שנעשה חיפוש באחוזתו בפלורידה בשבוע שעבר. יתרה מכך, שתי חקירות פליליות נוספות נגד טראמפ עדיין נמשכות: אחת לגבי התערבות בבחירות במדינת ג'ורג'יה והשנייה לגבי עבירות פיננסיות אפשריות. במקביל, במסגרת חקירה פדרלית, נשקלת האפשרות להמליץ על אישומים פליליים נגד טראמפ בנוגע לתפקידו המרכזי בעידוד ההסתערות על גבעת הקפיטול ב-6 בינואר 2021.

נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ. GettyImages
ועדת בית הנבחרים חוקרת את טראמפ בנוגע להסתה/GettyImages

בנוגע לחקירה שמתמקדת בשאלה האם הסית לאלימות בגבעת הקפיטול, אישומים אפשריים כוללים שיבוש ספירת קולות בקונגרס ומזימה להונות את ארצות הברית באמצעות הפיכת התוצאות הרשמיות של הבחירות ב-2020. העונש: קנסות או מאסר. תביעה של טראמפ תהיה חסרת תקדים משום שעד היום, שום נשיא לשעבר לא נתבע על ידי המדינה.

טראמפ גם צפוי לעמוד למשפט בתביעה אזרחית בבית המשפט הפדרלי במנהטן בפברואר 2023 באשמה כי הוציא את דיבתה של העיתונאית אי. ג'ין קרול, בקשר לטענתה כי הנשיא לשעבר אנס אותה בשנות ה-90. במאמר ב-2019, כתבה קרול כי טראמפ תקף אותה בחדר הלבשה ברשת ברגדורף גודמן. טראמפ, היה אז נשיא מכהן, הכחיש את ההאשמות.

עוד בוואלה!

"צעד חסר תקדים, לאף נשיא לא עשו את זה": הפשיטה הלילית על האחוזה של טראמפ

לכתבה המלאה
פשיטת ה-FBI על ביתו של נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ בפלורידה, 9 באוגוסט 2022. רויטרס
הפשיטה על אחוזת טראמפ/רויטרס

באופן כללי, מומחים למשפט סבורים כי כל הצרות האלה לא יצטברו לכדי איסור על התמודדות בבחירות הבאות - גם אם טראמפ יורשע בהפרת הקודקס הפלילי 18 U.S.C בקשר למסמכים המסווגים, לא סביר שזה ימנע את התמודדותו בבחירות הבאות לנשיאות בארצות הברית או יוביל להגשת כתב אישום.

לדברי ברדלי מוס, עורך דין שמתמחה בביטחון לאומי, אמר ל-CNBC, כי ריאליטי וינר, לשעבר קבלנית של הסוכנות לביטחון לאומי, הדליפה ב-2017 מידע מסווג לגבי ההתערבות הרוסית בבחירות ב-2016. "היא קיבלה עונש מאסר בן חמש שנים על הדלפת מסמך אחד בהפרה של קוד 18 סעיף 793, שהופיע גם בצו החיפוש של אחוזת טראמפ בפלורידה. וינר הודתה באשמה ב-2018 וקיבלה שחרור מוקדם ב-2021 בשל התנהגות טובה.

ג'ון קופי, פרופסור למשפטים באוניברסיטת קולומביה, סבור כי הרשויות הפדרליות לא יתבעו את טראמפ בנוגע למסמכים המסווגים, אם יקבלו בחזרה את כל מה שחיפשו. אך הסבירות גבוהה שיתבעו אותו בנוגע למעורבות בהסתערות על גבעת הקפיטול. "העבירות שנוגעות למסמכים הן טכניות יותר ואינן 'חקוקות על לוחות הברית שמושה הוריד מההר'. מנגד, התיק של ה-6 בינואר יכול להניב אישומים בהפיכה, בגידה או הסתה - עבירות ותיקות ורציניות הרבה יותר", הוא אמר.

צ'רלס אלסון, עורך דין שמתמחה בחוק תאגידי, אמר ל-CNBC, כי גם הוא אינו משוכנע שה-FBI אכן יכול לתבוע ולהרשיע את טראמפ בנוגע לסעיפים שהופיעו בצו החיפוש לביתו. "במקרה הזה הגיוני להגיש תביעה רק במקרה שמישהו מכר מידע מסווג בעבור רווח כספי. נראה שיש כאן ניסיון למצוא עבירה פלילית כשלהי בהתנהלותו של הנשיא לשעבר, במקום לחפש אחר מבצע פשע שאכן בוצע. זה תקדים מסוכן ביותר בדמוקרטיה שלנו", הוא הוסיף.

נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ מגיע למגדלי טראמפ בניו יורק, 9 באוגוסט 2022. רויטרס
מי המדליף? דונלד טראמפ/רויטרס

רנדי זלין, עורך דין שמתמחה בסכסוכים משפטיים, אמר כי הקושי האמיתי של הרשויות בנוגע להפרת הסעיפים שקשורים מסמכים מסווגים יהיה להוכיח כוונה. "תידרש הוכחה של תקשורת כלשהי; מייל, הודעה או שיחה. במקרה כזה, הרשויות יצטרכו להסתמך על אנשים המקורבים לטראמפ שישתפו איתם פעולה".

ואכן, בעלי ברית של טראמפ סבורים כי יועץ או יועצים של הנשיא לשעבר אולי סיפקו מידע ל-FBI לגבי המסמכים ששמר הנשיא לשעבר בביתו בפלורידה. על פי דיווח של "וול סטריט ג'ורנל", החוקרים קיבלו טיפ לגבי האפשרות שיש מסמכים מסווגים נוספים בבית. "אדם שמקורב לנושא אמר לחוקרים כי יש מסמכים נוספים במועדון הפרטי" מלבד המסמכים שטראמפ החזיר לארכיון הלאומי מוקדם יותר השנה.

לדברי כתב "ניוזוויק", ויליאם ארקין, מדובר ב"גורם רשמי עם מידע ישיר לגבי המסמכים וההתלבטויות של ה-FBI כיצד לפעול בנידון". לדבריו, "החיפוש במאר א-לאגו התבסס בעיקר על מידע ממקור אנושי סודי של ה-FBI - מקור שיכול היה לזהות את המסמכים המסווגים הספציפיים שטראמפ עדיין החביא בביתו ואת המיקום המדויק שלהם בבית".

איוונקה טראמפ ג'ראד קושנר. רויטרס
נאמנים? איוונקה וג'ארד/רויטרס

עורך הדין האישי לשעבר של טראמפ, מייקל כהן, סבור כי המדליף חייב להיות מישהו מהמעגל הפנימי של הנשיא לשעבר. הוא אמר ל"אינסיידר" כי לא יופתע אם יתגלה שהמדליף הוא ג'ארד קושנר (בעלה של איוונקה טראמפ) או אחד מילדיו של טראמפ...מי עוד יכול לדעת על קיום הכספת והמסמכים שהיו בתוכה?" הוא אמר.

לג'ארד ולאיוונקה היה אישור ביטחוני סודי ביותר בתקופה ששימשו יועצים של הנשיא לשעבר בבית הלבן והיו קרובים מאוד לענייניו. ואולם, הזוג כבר דאג להרחיק את עצמו מטראמפ מאז סיים את תפקידו. איוונקה אמרה כי לא האמינה לתיאוריית "השקר הגדול" של אביה בנוגע לגניבת הבחירות ממנו ואמרה לוועדה המיוחדת של בית הנבחרים שחוקרת את אירועי ה-6 בינואר, כי אינה מאמינה לטענות השקריות של אביה. באחרונה דווח בתקשורת האמריקנית כי היא מנסה מנוע מטראמפ מהתמודדות נוספת ב-2024. נשאלת השאלה האם בתו של טראמפ וחתנו מסוגלים להקריב אותו כדי להגן על עצמם?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully