וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוות דעת הלכתית של הרב הראשי מתנגדת לתרומת זרע לעגונות - אך לא קובעת שהילד יוגדר ממזר

עודכן לאחרונה: 14.8.2022 / 18:57

בחוות דעת שכתב הרב יצחק יוסף עבור משרד הבריאות והגיעה לידי וואלה נכתבו הבעיות שעלולות להיווצר מתרומת זרע לנשים עגונות ולמסורבות גט. עם זאת, שר הבריאות החליט לאשר את התקנות שיאפשרו את ההליך. לשכת הרב: "הסקת מסקנות שאינן מפורשות שגויה מיסודה"

חוות דעת הלכתית של הראשון לציון, הרב יצחק יוסף, שהגיעה לידי וואלה, מפרטת את הבעיות שעלולות להיווצר לאישה עגונה או מסורבת גט שתחליט לקבל תרומת זרע, אך לא קובעת שהילד או הילדה שייוולדו יהפכו לממזרים - זו החלטה תקדימית שיכולה להקל על נשים בהחלטה לעבור תהליך הפריה.

חוות הדעת, שנכתבה לבקשת משרד הבריאות לגבי התקנות החדשות על הפריה חוץ גופית, התקבלה לפני מספר שבועות. במסמך נכתב שהאישה עלולה לאבד את כתובתה וייחוס הילד יהיה מוטל בספק. מנגד, ההיתר לתרומת זרע לנשים נשואות באישור בעליהן ענה על שאלת הייחוס, כך שאפשר להחיל זאת גם על עגונות ומסורבות גט.

במסמך נכתב כי התקנות מתחדשות "בחופזה ובמחי יד" בתקופת בחירות, אולם הדיון על הנושא נערכו עוד בתקופתו של שר הבריאות הקודם יולי אדלשטיין, אולם לא הצליחו להגיע להסכמות. בהמשך נכתב שתהפוך את השימוש בהפריה שלא מן הבעל בתקופת הנישואין לתופעה נרחבת והם רוצים להימנע מכך. לבסוף ביקשו שההסדר המוצע לא יחול בטרם יוקם ויוסדר מנגנון של פיקוח רבני צמוד שיוודא שהתהליך נעשה ללא החששות ההלכתיים שעלו.

התכנסות הרבנים בנושא הכשרות - הרב יצחק יוסף. הרבנות הראשית,
"מדובר בנושאים הלכתיים מורכבים שמקומם בבית המדרש". הרב יצחק יוסף/הרבנות הראשית

במסמך כולו לא נכתב החשש לממזרות בוולד, וזאת בהמשך לפסקה שאין חשש ממזרות מתרומת זרע באישה נשואה שמקבלת תרומת זרע שלא מבעלה, וזאת מכיוון שבתהליך של הפריה חוץ גופית לא מתקיימים יחסי מין.

על פי התקנות החדשות, נשים לא יצטרכו לבקש רשות מבעליהן לתרומת זרע, במידה וישנה החלטה חלוטה של בית הדין הרבני לפיה הבעל חייב לתת לאישה גט, ולחלופין שעברו לפחות 18 חודשים מיום פתיחת תיק הגירושין. בנוסף, הוחלט כי תרומת הזרע יכולה להגיע מתורם זר או אנונימי וכך הן תוכלנה להיות בהורות משותפת. התקנות יחולו גם על עגונות שאינן יכולות לבקש גט מבעליהן בשל מצבם הרפואי או היעדרותם.

מלשכת הרב יוסף נמסר: "מדובר בנושאים הלכתיים מורכבים שמקומם בבית המדרש, כל הסקת מסקנות שאינן כתובות במפורש בחוות הדעת היא מוטעית ושגויה מיסודה".

"בא לקלל ויצא מברך"

עו"ד אורית להב, מנכ"לית ארגון מבוי סתום שיזם את המהלך, מסרה בתגובה: "בא לקלל ויצא מברך, הרב הראשי מודה בחוות דעתו שילדי עגונות שיובאו לעולם מתרומת זרע לא יהיו ממזרים. השיקולים שאותם הוא מביא כהתנגדות למהלך הם שיקולים שרלוונטים להפריה מתרומת זרע באופן כללי ולא רלוונטיים דווקא לעגונות, והעובדה היא שהם אינם מספיקים כדי למנוע את השימוש בהפריה עבור זוגות נשואים. חבל שבמקום לאמץ את הפתרון של הפרייה לעגונות בשתי ידיים ולפעול ליישומו עבור אותן נשים שנכנסו לכלא העגינות בעל כורחן בתי הדין מחזקים שוב את הבעלים הסרבנים ומתנגדים לכל נסיון להקל על הנשים העגונות. התנהלות בתי הדין לאורך השנים מוכיחה כי סוגיית העגונות לא נתפסת כחשובה מספיק כדי לפעול לפתרונה המלא ולצערי כל אישה שמתכוונת להינשא צריכה לקחת בחשבון שאם חס וחלילה היא תמצא את עצמה במצב הזה היא לא תוכל לסמוך על הרבנות שתסייע לה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully