וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפצצה הקטלנית והמודיעין המדויק: גילויים חדשים מחיסול בכירי הג'יהאד האסלאמי

עודכן לאחרונה: 9.8.2022 / 17:55

מידע מודיעיני מפורט על דירתו של ג'עברי, פצצת הענק שמנעה פגיעה בבלתי מעורבים ושיטת התקיפה. גורמים בצה"ל אומרים כי הצבא עמד ביעדיו במבצע עלות השחר - וחושפים פרטים נוספים על חיסול מפקדי הזרועות הדרומית והצפונית

צה"ל תקף יעדים של הג'יהאד האסלאמי ברצועת עזה, 7 באוגוסט 2022/דובר צה"ל

פצצת ענק מתוחכמת, מידע מודיעיני מפורט על דירת המסתור, והיעד שצה"ל נמנע מלהפציץ - כמעט יומיים עברו מאז כניסתה של הפסקת האש, ובצה"ל חושפים גילויים חדשים על חיסול הבכירים במבצע עלות השחר.

אחרי מעצר בכיר הג'יהאד האסלאמי ביו"ש, באסם א-סעדי, בסביבות חצות הלילה ביום רביעי בשבוע שעבר, התקבלה התרעה על כוונת ארגון הטרור לבצע פיגוע נ"ט נגד אוטובוס אזרחי. על כן, הוחלט לסגור את הכבישים בדרום בניסיון למנוע פגיעה באזרחים. בערב יום רביעי נערכה הערכת מצב על המתיחות הביטחונית, וכבר אז היה ברור שהשד לא חוזר לבקבוק - הג'יהאד לא יחזור בו מהאיומים, למרות מאמצי התיווך, ופניו של צה"ל פנו למבצע שייקרא עלות השחר.

כבר בראשית תהליך ההכנות, דרש הרמטכ"ל אביב כוכבי הגנה חזקה לאורך גדר הגבול, ולפתוח במכת פתיחה שתכלול סיכול ממוקד של בכירים בארגון הטרור. ביום חמישי בשעה 20:00, בזמן שהרמטכ"ל ניהל דיון עם ראשי הרשויות בדרום, התקבל מידע מודיעיני על הימצאות אחד מבכיר הג'יהאד האסלאמי בעזה במקום מסתור. לאחר התייעצות התברר כי המודיעין לא מדויק.

תקיפת צה"ל ברצועת עזה דירת החיסול של תייסיר ג'עברי, 5 באוגוסט 2022. רויטרס
הדירה בה חוסל ג'עברי/רויטרס

ביום שישי תכננו בכירי הצמרת הביטחונית לפתוח במבצע, ותהליך השילוב בין חיל האוויר לפיקוד הדרום התרחב כדי לבצע "מכת אש" רחבה בו זמנית ב-170 שניות.

בשלב זה מתבצעת המתנה להיערכות סוללות כיפת ברזל, שמטרתם להתמודד עם מטחים כבדים של רקטות ופצצות מרגמה. בשעה 16:15 נפתח מבצע עלות השחר בכמה מכות: בכיר הארגון תייסיר ג'עברי הופצץ בבניין בורג' פלסטין על ידי מטוס קרב, כלי טיס תוקף את עבדאללה קדום, מפקד בכיר במערך הנ"ט שנע על גבי אופנוע, ומל"טים שתקפו ומוצבים וטנקים שתקפו עמדות.

עיקר המאמץ של חיל האוויר היה להציב מעל שמי רצועת עזה מספר רב של כלי טיס לא מאוישים לצורכי תקיפה ואיסוף מודיעין. במצטבר היו עשרות מוקדים שמעליהם חגו כלי טיס לא מאוישים. במטס הפתיחה עמד מפקד חיל האוויר מול חמ"ל אחד וראה כיצד כלל כלי הטיס והחיישנים מעבירים מידע למוקד אחד בתמונות ווידאו על האתרים השונים של הג'יהאד האסלאמי.

עיקר תשומת הלב של חיל האוויר התמקדה בסיכול הממוקד הראשון של תייסיר ג'עברי. המודיעין המדויק של השב"כ בשילוב אמ"ן ופיקוד הדרום, הוביל להרכבת מודל מבצעי על אופן תקיפת הדירה בה שהה.

חיל האוויר החל בתהליך מואץ של מיפוי הדירה והסביבה שלה כדי לבחור את שיטת התקיפה, וכדי למנוע עד כמה שניתן את הפגיעה בסביבה ובבלתי מעורבים. לאחר מכן החלה העבודה של חקר ביצועים בחיל האוויר שאומדים את עובי הקירות, גובה התקרה, סוגי חומר הבניין והדירה כמו סוג הבלוקים, גובה מהקרקע - מידע קריטי בניסיון לא לטעות בזווית התקיפה. לאחר מכן נבחר סוג החימוש, זווית התקיפה, נקודת הציון המדויקת של התקיפה שלא עולה על מטר מהנקודה שנקבעה וחלופות נוספות למקרה של תקלה ברגע האמת.

עוד בוואלה!

לפני מבצע עלות השחר: הג'יהאד האסלאמי תכנן לשגר טיל נ"ט לעבר אוטובוס אזרחי

לכתבה המלאה
תייסיר ג'עברי וחאלד מנסור בכירים בג'יהאד האיסלמי שחוסלו במהלך מבצע עלות השחר 06 באוגוסט 2022. ללא, אתר רשמי
תייסיר ג'עברי וחאלד מנסור/אתר רשמי, ללא

לאחר המיפוי המדוקדק, אנשי חקר הביצועים של צה"ל העריכו בפני הפיקוד הבכיר של החיל מה יקרה ברגע האמת כתוצאה מהפיצוץ. לאחר מכן התנהלה התייעצות על בחירת עיתוי התקיפה, זאת כדי למנוע שוב פגיעה בבלתי מעורבים.

לבסוף, נבחרה ואושרה על ידי מפקד חיל האוויר שיטת התקיפה שנראית כאילו היא לקוחה מסרט מדע בדיוני: פצצה במשקל כבד שחדרה קיר בקומה השביעית בבניין בו שהה ג'עברי. מדובר בדירה מעל דירתו של ג'עברי, שבה שהו בלתי מעורבים. הפצצה חודרת בזווית לחדר שבו לא נכחו אנשים באותם רגעים. לאחר שהיא מתפוצצת ומקריסה רק את הריצפה באותה דירה, וכאמור את התקרה של הדירה בה נמצאים בכיר הגא"פ ג'עברי והסייען שלו, כדי למנוע בריחה מהדירה באמצעות חסימה של דלת הכניסה.

במקביל מטוסי קרב שיגרו עוד שבע פצצות, כל אחת בזווית אחרת כדי לפגוע אך ורק בחדרים שבהם יכולים להיות המבוקשים. מטרת שיטת התקיפה, למנוע מהם בריחה לדירות סמוכות במקרה שאחת והפצצות לא תעבוד, ולמזער את הפגיעה בסביבה. הסיכון לפגיעה בבלתי מעורבים היה אדיר, זאת כיוון שמדובר בבניין בן 14 קומות ובו 28 דירות.

פעילות חיל האויר בעת מבצע עלות השחר 09 באוגוסט 2022. דובר צה"ל, אתר רשמי
55 שעות, 47 ייעדי טרור הותקפו. חימוש מטוס חיל האוויר בזמן המבצע/אתר רשמי, דובר צה"ל

צה"ל פרסם היום בהמשך לפרסום בוואלה! כי השב"כ חשף שבכיר הגא"פ הנוסף שחוסל במבצע, חאלד מנסור, שהה בתחילה בדירת מסתור מעל לגן ילדים ולכן לא בוצעה תקיפה. אך זמן קצר לאחר מכן עבר לדירה נוספת ואז החליטו בצה"ל לתקוף אותו בדירת המסתור השנייה.

הפעם, המבנה ההנדסי של הבית שכלל שלוש קומות ואפשר תקיפה של המבוקש מכל הצדדים באמצעות מספר רב של חימושים שנבחרו בקפידה מראש על ידי חיל האוויר. השיטה פעלה באופן כזה שהקומה הראשונה הותקפה על ידי מטוסי קרב בחימושים מגוונים דרך כל החלונות והדלתות, כדי למנוע בריחה של המבוקש והסייען, לאחר מכן את הקומה השנייה ולבסוף הקומה השלישית.

בתוך כך, הדגישו בצה"ל כי חיל האוויר הפעיל לצורכי המבצע שהוגדר כ"בוטיק" רק 10% מכוחו המבצעי ועיקר האתגר היה הדיוק בתקיפה כדי למנוע הרג בלתי מעורבים ונזק סביבתי וסנכרון בין היחידות השונות. כמוכן, הגא"פ ניסה להקשות על סוללות כיפות ברזל באמצעות מטחי רקטות למספר כיוונים שכללו בין 100-60 רקטות במטח. כמוכן, אחת מכל חמש רקטות ששוגרו מרצועת עזה נופלות ברצועת עזה ולפי נתוני צה"ל הרגו 16 פלסטינים לא מעורבים בטרור. כמוכן, בצה"ל דחו את הטענה כי היה להם מידע ואחיזה על חוליית הנ"ט טרם מטס הפתיחה של המבצע ולו היה מידע שכזה היו הורגים את הפעילים.

55 שעות - 1,170 רקטות

במבצע שארך 55 שעות הותקפו 48 יעדי טרור מהאוויר, שוגרו לעבר ישראל 1,171 רקטות, גויסו 2,149 חיילי מילואים, בוצעו 452 יירוטים, 99.1% גילוי של רקטות ואיומים, 96.7% יירוטים מוצלחים. חשוב להדגיש כי חיל האוויר הכניס לפני המבצע בלוק חדש של סוללת כיפת ברזל שכלל שיפורים במספר רב של תחומים שסייעו בשיפור אחוזי היירוט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully