וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"100 טון של מזהמים זרמו לים": תביעת הרשלנות נגד עיריית חיפה

עודכן לאחרונה: 9.8.2022 / 19:08

בעקבות שריפה שפרצה במפעל שמן ב-2019, חברת הביטוח "מגדל" תובעת את עיריית חיפה ואת חברת השמן על סך 5 מיליון שקלים. לטענתה, העירייה והמפעל פעלו ברשלנות, ובעת כיבוי השריפה חומרים מזהמים זרמו למים

יום אחרי פריצת האש במפעל השמן - פעולות הכיבוי במפעל בחיפה נמשכות/צילום: כבאות והצלה תחנה איזורית חיפה

תביעת ענק על סך 5 מיליון שקלים הוגשה אתמול (שני) נגד חברת השמן "שמן תעשיות" ועיריית חיפה, בשל "100 טון של חומרים מזהמים שזרמו לים". התביעה הוגשה על ידי חברת הביטוח "מגדל", ששילמה לחברת נמלי ישראל כדי שתנקה את הזיהום בים, אחרי ששריפה פרצה במפעל שמן וחומרים ממנו הגיעו למים דרך תעלות ניקוז, והתפרסו על 15 אלף מ"ר.

השריפה פרצה ב-5 בספטמבר 2019 במחסן תוצרת שמן ארוזה. כוחות כיבוי גדולים הוזעקו למקום והשיגו שליטה על האש, אבל המשיכו לפעול במקום שלושה ימים נוספים עד לכיבוי סופי של האש. שמן בכמות גדולה זרם משטח המפעל, יחד עם מי כיבוי ותוצרי שריפה מזוהמים לתחומי כביש הגישה למפעל, ומשם לתעלות הניקוז העירוניות שהזרימו את השפכים למי הנמל. הכמויות הגדולות זיהמו את המים ואת כלי השיט שעגנו בו.

להערכת מגדל, 100 אלף ליטרים של שמן צמחי הגיעו דרך תעלות הניקוז אל הים. חומרים אלה התפרסו על שטח נרחב, התמצקו במגע עם המים, צפו ונשטפו עם הזרמים לים הפתוח לכיוון נמל כרמל. ביום שלמחרת התקבל דיווח על כתם שמן בדופן אוניה שעגנה בנמל ואינה יכולה להפליג, משום שחל איסור על יציאה לים הפתוח במצב שבו יש זיהום על גביה. נציגי חברה קבלנית שפעלה בשליחות חברת נמלי ישראל לניקוי אירועי זיהום הים הגיעה לטפל באוניה, מצא כי את מקור הזיהום ודיווח על כך למשרד להגנת הסביבה. החברה העסיקה צוותים ייעודיים שביצעו פעולות ניקוי מסיביות בנמל חיפה ונמל כרמל במשך תשעה ימים.

יום אחרי השריפה, פעולות הכיבוי בחוף שמן בחיפה  נמשכות, 6 בספטמבר 2019. כבאות והצלה תחנה איזורית חיפה, דוברות כב"ה
פעולות הכיבוי במפעל השמן. ספטמבר 2019/דוברות כב"ה, כבאות והצלה תחנה איזורית חיפה

כעת, מגדל טוענת כי הנזק נגרם כתוצאה מרשלנותן של חברת השמן ועיריית חיפה. לטענתה, בעקבות פקיעת היתר רעלים שניתן לשמן, החברה אחסנה באופן רשלני בחצר האחורית של המפעל את החומרים האסורים, הדליקים והמסוכנים, שם פרצה השריפה. לפי התביעה של חברת הביטוח, אם פעלה חברת השמן כנדרש האירוע ונזקיו היו נמנעים.

עוד טענה חברת מגדל כי על עיריית חיפה היה לפעול להקטנת הנזק באמצעות עצירת זרימת השמן לים, פעולה שלא ננקטה בפועל. כמו כן, לטענת חברת הביטוח, העירייה נקטה בקלות ראש, בזילות ובעצימת עיניים ולא כפי שעירייה סבירה ומקצועית הייתה נוהגת ביחס לנזקים. עוד נכתב כי היה עליה לדאוג שבאזור של מפעלים המחזיקים חומרים מסוכנים לא תעבור מערכת ניקוז שעלולה להזרים אותם לשטח הנמל.

מעיריית חיפה נמסר כי היא פעלה על פי חובתה כרשות מקומית וכי הניסיון לגלגל את הנזקים לפתחה לא ייצלח.

התביעה הזו מצטרפת לתביעה בסך 1.25 מיליון שקלים שחברת הביטוח של עיריית חיפה הגישה בחודש שעבר נגד "שמן תעשיות" לבית משפט השלום בתל אביב, על רקע נזקים שנגרמו לכאורה לתשתיות, כבישים, מדרכות וגינון בסמוך למפעל, במהלך אירוע השריפה. שמן הודיעה לבורסה בתל אביב כי היא "לומדת את התביעה, אך על פניו נראה לעמדת החברה, כי על חברת הביטוח של החברה יהיה לשפות את החברה בגין תביעה זו מכח פוליסת החבויות של החברה".

מחברת "שמן תעשיות" נמסר כי התביעה טרם הגיעה לידיה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully