וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סין פתחה בתרגילי מלחמה סמוך לטייוואן בתגובה לביקור פלוסי

בייג'ינג שיגרה טילים בסמוך לאי, שאותו היא מאיימת להחזיר לשליטתה בכוח, לראשונה מאז 1996, במסגרת תמרונים נרחבים שיימשכו עד ראשון.זאת בעקבות הביקור של יו"ר בית הנבחרים של ארה"ב בטייוואן, שגינתה את "הפלישה" למרחב הטריטוריאלי שלה. חלק מהטילים נחתו באזור יפן

שיגורי טילים של צבא סין לאזור טייוואן במסגרת תמרונים צבאיים/צבא סין

סין שיגרה היום (חמישי) טילים במהלך תמרונים צבאיים בסמוך לטייוואן, שחלקם נחתו בסמוך ליפן, יממה אחרי ביקורה של יו"ר בית הנבחרים של ארצות הברית, ננסי פלוסי באי. התרגילים, הגדולים ביותר שערכה סין בסמוך לטייוואן אי-פעם, החלו בשעות הצהריים ויימשכו עד יום ראשון. סין רואה בטייוואן חלק משטחה ומאיימת להשתמש בכוח כדי לבסס מחדש את ריבונותה באי הדמוקרטי. הפעם האחרונה שבה שיגרה סין טילים בסמוך לחופי טייוואן הייתה ב-1996.

ערוץ הטלוויזיה הרשמי של סין CCTV דיווח כי התרגילים החיים יתקיימו במים ובמרחב האווירי שסביב טייוואן. לפי פיקוד הזירה המזרחית בצבא סין, הוא שיגר טילים קונבנציונליים רבים לעבר המים שלחופה המזרחי של טייוואן.

לפי משרד ההגנה של טייוואן, שוגרו כמה טילי "דונגפנג" למים שמצפון-מזרח ודרום-מערב לאי. בנוסף לכך, שוגרו שני טילים בסמוך לאיי מאטסו של טייואן, השוכנים לחופיה של סין, לכיוון אזורי התרגיל שהוכרזו על ידי סין.

מקור ביטחוני טיוואני אמר כי ספינות קרב ומטוסי קרב סיניים חצו לאורך היום כמה פעמים את קו ההפרדה של מצר טייוואן, לפני ששבו במהרה על עקבותיהם. בתגובה, טייוואן הזניקה מטוסי קרב ופרסה מערכות טילים כדי לעקוב אחרי מטוסי הקרב הסיניים שחצו את הקו. "הם טסו פנימה ואז טסו החוצה, שוב ושוב. הם ממשיכים להטריד אותנו", אמר המקור. במהלך היום, כלי שיט צבאיים משני הצדדים נותרו באזור, סמוכים אלו אל אלו.

שיגור טיל של צבא סין לעבר טייואן במסגרת תרגילים צבאיים, 4 באוגוסט 2022. רויטרס
שיגורי טילים לעבר טייוואן במסגרת התרגילים הצבאיים, היום/רויטרס

בטייפה אמרו כי התרגילים של צבא סין מפרים את עקרונות האו"ם, פולשים למרחב הטריטוריאלי של טייוואן ומהווים איום ישיר לחופש הטיסה והשיט באזור. המפלגה הפרוגרסיבית-דמוקרטית השלטת בטייוואן גינתה את "ההתנהגות חסרת האחריות והבלתי-לגיטימית" של סין בנתיבי השיט והתעופה העמוסים ביותר בעולם. דובר ממשלת טייוואן גינה בחריפות את התרגילים של סין וציין כי האתרים של לשכת הנשיאות, משרד ההגנה ומשרד החוץ הותקפו על ידי האקרים.

ביפן, שר ההגנה נובו קישי אמר כי חמישה טילים סיניים נחתו ככל הנראה באזור המים הכלכליים של המדינה, בתקרית ראשונה מסוגו. לדבריו, יפן הביעה מחאה רשמית על כך דרך הערוצים הדיפלומטיים.

חרף הביקורת האמריקנית והמערבית, סין אמרה היום כי המחלוקות שלה עם טייוואן הם עניין פנימי. "העונש שלנו לכוחות תומכי העצמאות של טייוואן והזרים הם סבירים וחוקיים", אמרו במשרד הסיני לענייני טייוואן.

שר החוץ של סין, וונג יי, אמר כי הביקור של פלוסי בטייוואן הוא מעשה "משוגע, חסר אחריות ולא רציונלי". וונג, שאמר את הדברים מפסגת שרי החוץ של שרי דרום-מזרח אסיה בקמבודיה, אמר כי סין השקיעה את כל המאמצים הדיפלומטיים כדי למנוע את המשבר, אך היא לעולם לא תאפשר לפגוע באינטרסים החשובים ביותר שלה.

בשל הגינויים של יפן לתגובה הסינית לביקור בטייוואן, ביטלה בייג'נג את הפגישה המתוכננת בין שרי החוץ שהייתה אמורה להתקיים בשולי הפסגה.

תרגיל של צבא סין בסמוך לחופי טייוואן מוקרן על מסך במסעדה בבייג'ינג, 4 באוגוסט 2022. רויטרס
בסין דוחים את ההתערבות "בענייניה הפנימיים". שידורי התרגיל במסך במסעדה בבייג'ינג, היום/רויטרס

שרי החוץ של מדינות האזור פרסמו מוקדם יותר הצהרה שבה הזהירו כי המצב המתוח במצר טייוואן עלול לגרום ל"חישובים מוטעים, עימות משמעותי, סכסוכים פתוחים ולתוצאות בלתי-צפויות בקרב המעצמות הגדולות".

שר החוץ של ארצות הברית, אנתוני בלינקן, אמר מפנום פן, בירת קמבודיה, כי וושינגטון מתנגדת לכל מאמץ חד צדדי לשינוי הסטטוס קוו בנוגע לטייוואן, בעיקר באמצעות כוח, וכי המדיניות שלה כלפי טייוואן לא השתנתה. "יציבות משני צדי המצר היא האינטרס של העולם כולו", אמר בפסגה. "אנחנו ומדינות מסביב לעולם סבורים כי הסלמה אינה משרתת איש ועלולה לגרום להשלכות לא מכוונות שאינן משרתות את האינטרס של שום מדינה, כולל החברות בארגון מדינות דרום-מזרח אסיה, וכולל סין".

"הבה נאחד את המולדת"

באופן חריג, התרגילים שמתקיימים בשישה אזורים סביב טייוואן פורסמו לצד מפה שהופצה על ידי סוכנות הידיעות הרשמית שינחואה מוקדם יותר השבוע. חלק מהפרשנים והמומחים רואים בכך סימן לצורך של בייג'ינג לפנות הן אל הקהל הביתי והן אל העולם. "קדימה, הבה נאחד את המולדת", כתבו חלק מהגולשים בוויבו, הגרסה הסינית לטוויטר, שבה רוב הגולשים הביעו תמיכה בתרגילים הצבאיים או זעם על פלוסי.

בבייג'ינג, האבטחה באזור הסמוך לשגרירות ארצות הברית נותרה היום הדוקה בצורה יוצאת דופן כפי שהייתה במהלך השבוע האחרון. לא היו סימנים להפגנות משמעותיות או לקריאות להחרים מוצרים אמריקנים.

"אני חושב שזה (ביקורה של פלוסי) דבר טוב", אמר אדם בשם ז'אהו ברובע העסקים המרכזי בבירה. "זה נותן לנו הזדמנות לכתר את טייוואן, ואז לנצל את ההזדמנות הזו כדי לכבוש את טייוואן בכוח. אני חושב שאנחנו צריכים להודות לחברה פלוסי".

יו"ר בית הנבחרים של ארה"ב, ננסי פלוסי, עם נשיאת טייוואן צאי אינג-וון בטייפה, 3 באוגוסט 2022. רויטרס
ארה"ב מבהירה כי אין שינוי במדיניות שלה. פלוסי ונשיאת טייוואן, אתמול/רויטרס

פלוסי, הגורם האמריקני הבכיר ביותר שביקר בטייוואן ב-25 השנים האחרונות, שיבחה את הדמוקרטיה המקומית והביעה סולידריות במהלך ביקורה הקצר באי כחלק ממסעה באזור. היא הוסיפה כי הזעם הסיני לא ימנע ממנהיגי העולם להגיע לטייוואן. סין זימנה את שגריר ארצות הברית בבייג'ינג במחאה על ביקורה ועצרה יבוא של כמה מוצרים חקלאיים מטייוואן.

"המשלחת שלנו הגיעה לטייוואן כדי להבהיר באופן חד-משמעי שלא ננטוש את טייוואן", אמרה פלוסי לנשיאת טייוואן, צאי אינג-וון. בייג'ינג מאשימה את צאי במהלכים לקידום עצמאות רשמית של האי, שזהו קו אדום מבחינתה. "עכשיו, יותר מתמיד, הסולידריות של אמריקה עם טייוואן היא קריטית, וזה המסר שאנחנו מביאים לכאן היום".

דובר המועצה לביטחון לאומי של הבית הלבן, ג'ון קירבי, אמר מוקדם יותר השבוע כי לפלוסי יש זכות לבקר בטייוואן, והדגיש כי הביקור אינו מהווה הפרה של הריבונות הסינית או מדיניות "סין אחת" ארוכת השנים של וושינגטון. לארצות הברית אין יחסים דיפלומטיים רשמיים עם טייוואן, אך היא מחויבת לפי החוק לספק לה את האמצעים להגן על עצמה.

סין רואה בביקורים רשמיים של גורמים אמריקניים בטייוואן זריקת עידוד למחנה התומך בעצמאות האי. טייוואן דוחה את תביעות הריבונות של סין, ואומרת שרק תושבי טייוואן יכולים להחליט על עתידו של האי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully