וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פלוסי נפגשה עם נשיאת טייוואן: "הסולידריות שלנו חשובה יותר מתמיד"

עודכן לאחרונה: 3.8.2022 / 15:13

יו"ר בית הנבחרים של ארה"ב הבטיחה בפגישתה ההיסטורית עם מנהיגת האי כי המחויבות של וושינגטון לביטחונה של טייפה נותרה איתנה. בבייג'ינג הגיבו בזעם לביקור ואיימו בתגובה צבאית

יו"ר בית הנבחרים של ארה"ב, ננסי פלוסי, עם נשיאת טייוואן צאי אינג-וון בטייפה, 3 באוגוסט 2022. רויטרס
בסין מאיימים להגיב בכוח. צאי ופלוסי בטייפה, היום/רויטרס

יו"ר בית הנבחרים של ארצות הברית, ננסי פלוסי, נפגשה היום (רביעי) עם נשיאת טייוואן לפגישה היסטורית, שבה הביעה את מחויבותה של וושינגטון לביטחונה של טייפה. זאת על רקע האיומים הצבאיים של סין בעקבות הביקור. מחר תפתח בייג'ינג בתרגילים באש חיה בסמוך לאי הדמוקרטי, שבו היא רואה מחוז מורד.

במהלך מסיבת עיתונאים משותפת, תהתה פלוסי לגבי הסיבות שהובילו את נשיא סין שי ג'ינפינג להגיב כך לביקורה. "חשוב מאוד שהמסר יהיה ברור - ארצות הברית מחויבת לביטחון טייוואן, אבל זה גם נוגע לערכי הדמוקרטיה והחירות המשותפים ואיך טייוואן היוותה דוגמה לעולם. איננו יודעת אם יש קשר לחוסר ביטחון של נשיא סין בשל המצב הפוליטי שלו".

לדברי פלוסי - יו"ר בית הנבחרים הראשון של ארצות הברית שמבקר בטייוואן זה 25 שנה - בעוד שוושינגטון ממשיכה לכבד את מדיניות "סין אחת", הסולידריות שלה עם טייוואן חשובה יותר מתמיד. פלוסי הוסיפה כי ארצות הברית תומכת בסטטוס-קוו ומתנגדת לשימוש בכוח בסוגיית טייוואן. בסין מזהירים כי הם לא יהססו להשתמש בכוח אם טייוואן, שהתפצלה ממנה דה-פקטו אחרי ניצחון הקומוניסטים במלחמת האזרחים באמצע המאה שעברה, תנסה לצאת לעצמאות.

בוווידאו: יו"ר בית הנבחרים, ננסי פלוסי עם נחיתתה בטייוואן/רויטרס

משרד ההגנה של טייוואן אמר כי התרגילים הצבאיים המתוכננים של סין יתקיימו בתוך המרחב הימי והאווירי של האי, במהלך חסר תקדים. גורם ביטחוני בכיר אמר לכתבים כי מדובר בסוג של "מצור ימי ואווירי" על טייוואן. בנוסף לתרגילים הצבאיים, סין זימנה את שגריר ארצות הברית לשיחת נזיפה ועצרה יבוא של כמה מוצרים חקלאיים מטייוואן. 

פלוסי הגיעה לטייוואן עם משלחת של הקונגרס, לביקור שלא הוכרז עד הרגע האחרון. "המשלחת שלנו הגיעה לטייוואן כדי להבטיח באופן חד-משמעי שלא ננטוש את טייוואן", אמרה יו"ר בית הנבחרים לנשיאת טייוואן. בנאום שנשאה בפני הפרלמנט המקומי, אמרה פלוסי, חברת המפלגה הדמוקרטית, כי חקיקה חדשה שמקדם הקונגרס לחיזוק תעשיית ייצור השבבים בארצות הברית כדי להתחרות עם סין "מציעה הזדמנות גדולה לשיתוף הפעולה הכלכלי של ארצות הברית וטיוואן".

"אנחנו מודים לך על הנהגתך, אנחנו רוצים שהעולם יכיר בזה", אמרה פלוסי לצאי, שבה בייג'ינג חושדת כמי שדוחפת לעצמאות רשמית של האי - קו אדום מבחינת סין.

מפגינים פרו-סינים דורכים על תמונתה של יו"ר בית הנבחרים של ארה"ב ננסי פלוסי מחוץ לקונסוליה האמריקנית בהונג קונג במחאה על ביקורה בטייוואן, 3 באוגוסט 2022. רויטרס
מפגינים פרו-סינים דורכים על תמונתה של פלוסי מחוץ לקונסוליה האמריקנית בהונג קונג, היום/רויטרס

בשעות הבוקר, עזבה פלוסי את טייוואן בתום ביקור שנמשך 19 שעות להמשך מסעה באסיה, שיכלול עצירות ביפן ובקוריאה הדרומית. פלוסי בת ה-82 היא מבקרת ותיקה של סין, במיוחד בנוגע להפרות זכויות האדם בשטחה. במהלך ביקורה באי, היא נפגשה עם פעיל לשעבר מכיכר טיאננמן, מוכר ספרים מהונג קונג שנעצר בעבר על ידי סין ופעיל טייוואני ששוחרר לאחרונה על ידי סין.

ברחבי הרשתות החברתיות בסין, הזעם על פלוסי היה בולט. "השטן הזקנה הזו באמת העזה להגיע!", כתב אחד הגולשים. רוסיה וקוריאה הצפונית, בעלות בריתה של סין, גינו את הביקור של פלוסי שהגיע בזמן שהעולם כבר מצוי במשבר בשל המלחמה באוקראינה.

יו"ר בית הנבחרים האחרון של ארצות הברית שיצא לטייוואן היה ניוט גינגריץ' בשנת 1997. ואולם, היחסים בין סין לארצות הברית היו מתוחים ממילא, וכוחה הכלכלי והצבאי של בייג'ינג עלה דרמטית ברבע המאה האחרונה. ארצות הברית הזהירה את סין מפני שימוש בביקור כתירוץ לפעולה צבאית נגד טייוואן.

בתגובה, רשות המכסים בסין הודיעה על השעיית יבוא של פירות הדר ושל כמה סוגי דגים קפואים מטייוואן, בעוד משרד המסחר אסר על ייצוא של חול טבעי לטייוואן.

בעוד שלא נרשמה מחאה משמעותית נגד ארצות הברית ברחובות, המשטרה הגבירה את הנוכחות מחוץ לקונסוליה האמריקנית בשנגחאי והידקה את האבטחה מחוץ לשגרירות בבייג'ינג.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully