וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ננסי פלוסי נחתה בטייוואן - למרות איומי סין והתנגדות ביידן

עודכן לאחרונה: 2.8.2022 / 22:53

ביקור פלוסי הוא הראשון באי של יו"ר בית הנבחרים האמריקני מזה 25 שנה, אז ביקר בו ניוט גינגריץ' הרפובליקני. פלוסי ידועה כמבקרת של סין ושל מדיניות זכויות האדם שלה: "הביקור בטייוואן מוקיר את את המחויבות הבלתי ניתנת לערעור של אמריקה לדמוקרטיה החיה של טייוואן"

בוווידאו: יו"ר בית הנבחרים, ננסי פלוסי עם נחיתתה בטייוואן/רויטרס

יו"ר בית הנבחרים של ארצות הברית, ננסי פלוסי, נחתה היום (שלישי) בטייפה, בירת טייוואן, חרף איומיה של סין שהעלו את המתיחות מול ארצות הברית. בייג'ינג הגיבה בזעם לביקור, הראשון של מנהיג בית הנבחרים זה 25 שנה. היא הודיעה כי תערוך שורת תרגילים צבאיים בסמוך לאי, שבו היא רואה מחוז מורד, החל מיום חמישי ועד ראשון.

עם נחיתתה, אמרה פלוסי כי "הסולידריות של אמריקה עם העם הטייוואני חשובה כיום יותר מאי-פעם". היא הוסיפה כי "השיחות שלנו עם הנהגת טייוואן יתמקדו בהבטחה מחודשת של התמיכה שלנו בשותפה שלנו ובקידום האינטרסים המשותפים, כולל קידום אזור הודו והפסיפיק חופשי ופתוח. הביקור של משלחת הקונגרס בטייוואן מוקירה את המחויבות הבלתי-ניתנת לערעור של אמריקה לדמוקרטיה החיה של טייוואן".

יו"ר בית הנבחרים, ננסי פלוסי עם נחיתתה בטיוואן 2 באוגוסט 2022. רויטרס
יו"ר בית הנבחרים, ננסי פלוסי, עם נחיתתה בטיוואן/רויטרס

פלוסי הגיעה לטייוואן לאחר ביקור בסינגפור ובמלזיה, ומחר היא תמשיך לביקורים בקוריאה הדרומית וביפן.

אמנם שתי המדינות לא מעוניינות בעימות צבאי, אך מחליפות מהלומות מילוליות כבר יותר משבוע לקראת הביקור השנוי במחלוקת של פלוסי. הסיבה האמיתית לביקורת הסינית על הביקור באי הריבוני היא שבייג'ינג רואה בטייוואן חלק בלתי נפרד ממנה ורוצה להשתלט עליה כליל. טייוואן לעומת זאת רוצה להישאר עצמאית ומצפה להגנה מארצות הברית במקרה של תקיפה סינית.

סיבה גדולה עוד יותר היא התחרות שהתפתחה בין המעצמה הוותיקה, שנחשבת לחזקה בעולם מאז תום מלחמת העולם השנייה, לבין מדינה שהתחזקה בהדרגה בעשורים האחרונים. הביקור של פלוסי יתרום לאי-היציבות ביחסים המעורערים ממילא, עד כדי חשש לעימות צבאי בין שני הצדדים.

עוד בוואלה!

סין לביידן: "אל תשחק באש כשמדובר בטייוואן"

לכתבה המלאה
בווידאו: לקראת ביקור פלוסי בטייוואן - צבא סין מתרגל ירי ובטייוואן נכנסים למקלטים/צילום: רויטרס

הסינים פירסמו אזהרות חריפות ביותר לקראת ביקורה של פלוסי - השלישית בחשיבותה בפוליטיקה האמריקנית, אחרי הנשיא וסגניתו - ואילו וושינגטון הגיבה באמירות לא פחות חזקות כלפי האיומים הסיניים. בנוסף, מעורבים במחלוקת כוחות פוליטיים מקומיים מכל אחת מהמדינות, שמפעילים לחצים ומסבכים עוד יותר את המצב המורכב.

ביקורה של פלוסי בטייוואן יהיה הביקור הראשון של יו"ר בית הנבחרים האמריקני מזה 25 שנה, אז ביקר באי ניוט גינגריץ', יו"ר בית הנבחרים הרפובליקני. פלוסי ידועה כמבקרת חריפה של סין ושל מדיניות זכויות האדם שלה.

יו"ר בית הנבחרים האמריקני ננסי פלוסי במלזיה, 1 באוגוסט 2022. רויטרס
ננסי פלוסי במלזיה, אתמול/רויטרס

לדברי פרשנים, השאלה העיקרית היא כיצד תגיב סין לביקור אחרי כל האיומים המילוליים שהשמיעה. חלקם סבורים כי סין תהיה חייבת להוציא לפועל הפגנת כוח צבאית כלשהי, מלבד שליחת מטוסי קרב למרחב האווירי של טייוואן . צעד כזה לא יהווה אמנם איום ישיר על הכוח הימי האמריקני שמוצב באזור, אך עלול להגביר את הסיכוי לתאונה או צעד מוטעה אחר של אחד הצדדים. בנוסף, נשאלת השאלה כיצד תגיב טייוואן לפרובוקציות רציניות מצד סין.

תושבי טייפה מתכוננים למלחמה, טייוואן, 2 באוגוסט 2022. רויטרס
תושבי טייפה מתכוננים למתקפה סינית/רויטרס

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, שהתנגד לביקור של פלוסי, ניסה להרגיע את הלהבות מבעוד מועד ושוחח עם נשיא סין שי ג'ינפינג על הנושא. "הוא הבהיר כי הקונגרס הוא זרוע עצמאית של הממשלה, וננסי פלוסי מקבלת את החלטותיה בעצמה לגבי נסיעותיה מעבר לים", אמר קירבי. "הביקור מבחינתנו אינו משנה דבר לגבי המדיניות שלנו כלפי סין", הוא הוסיף.

עם זאת, לדברי פרשנים, מאמצי הבית הלבן לשכנע את בייג'ין כי צריך לעשות הפרדה בין ביקור פלוסי למדיניות של הממשל נידונו לכישלון. לדידם, כל ביקור של דמות רמת דרג כמו פלוסי הוא הוכחה לתמיכה האמריקנית בעצמאות טייוואן - דבר בלתי מתקבל על הדעת, בעיני הסינים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully