וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסתדרות הרופאים הווטרינרים דורשת ממשרד החקלאות לאסוף חיסונים לכלבת

עודכן לאחרונה: 3.8.2022 / 19:44

לדברי ההסתדרות, החיסונים שווקו למרפאות הווטרינריות ללא אזהרה כי יש להשתמש בהם תוך יממה אחת בלבד, וציינו כי כמה מרפאות דיווחו על תופעות לוואי בקרב בעלי חיים שחוסנו בהם. "למה כשמדובר בבעלי חיים מקלים ראש?". במשרד החקלאות טענו שאין עדות לתופעות חריגות בהיקפן

בווידאו: כלבים ותן חוצים את הגבול ללבנון/צילום: ד"ר רועי דוידסון, עריכה: עמית שמחה

הסתדרות הרופאים הווטרינרים בישראל דורשת כי השירותים הווטרינרים במשרד החקלאות יאספו מהמרפאות את בקבוקוני חיסוני הכלבת שמכילים 10 מ"ל. לדבריהם מדובר בחיסונים שהוכנסו לשימוש על ידי משרד החקלאות בלי עדכון של הנחיות היצרן לפיו יש להשתמש תוך יממה לכל היותר בכל תכולת הבקבוקון המכיל עשר מנות חיסון כלבת. יחד עם זאת, יש לציין כי עדכון כזה כן יצא, אולם באיחור של קרוב לשבוע מאז הוכנסו בקבוקונים אלו לשימוש.

בהסתדרות הרופאים הוטרינרים אמרו כי בימים האחרונים מגיעים דיווחים ממרפאות וטרינריות פרטיות ומרופאים וטרינרים המועסקים בשלטון המקומי, על תופעות לוואי אצל בעלי החיים המחוסנים מפני כלבת, בצורת חולשה, אפתיה ואורטיקריה (נגעים מגרדים על גבי עור בעל החיים המחוסן).

"למה כשיש חשד לסלמונלה, במזון לאדם, משרד הבריאות מבצע מבצעי ריקול וקורא לציבור להיזהר, ואילו כשמדובר בבעלי חיים, מקלים ראש ועוברים לסדר היום בשלווה?", שאל ד"ר מיכאל אטינגר, יו"ר הסתדרות הרופאים הוטרינרים בישראל. "קיבלנו בהסתדרות הרופאים הווטרינרים פניות רבות מרופאים וטרינרים רשותיים, שביקשו סיוע בניסיון להחליף בקבוקוני 10 מ"ל למנות בודדות", הוסיף.

עד כה חיסוני כלבת סופקו במנות של חיסונים בודדים. אחרי שנעשה שימוש בחיסון, מקבלת המרפאה חיסון חדש בתמורה לחיסון שהוזרק. כעת במרפאות חוששים שמנות שיוותרו בסוף יום עבודה בבקבוקונים שמכילים 10 מנות, יזרקו לפח, ולא יתקבלו מנות חדשות במקומן, מה שייצור מחסור בחיסונים. המשמעות לכך גדולה בעיקר בפריפריה, שם הכלבת נפוצה ושם גם המרפאות קטנות יותר ולא מגיעות לעשרה חיסונים מדי יום.

כלב מוכה כלבת. ShutterStock
ההסתדרות דורשת לבצע איסוף של חיסוני הכלבת ששווקו/ShutterStock

ד"ר אטינגר אמר כי "האירוע החמור הנוכחי הוא קצה הקרחון של המחדלים הרגולטורים והמבניים בתחום הרפואה הווטרינרית בישראל. אין בארץ עדיין הגדרה מסודרת לשאלה: מהו בית חולים וטרינרי, מה יכול להיקרא מרכז וטרינרי, מהי ההגדרה למרפאה וטרינרית ומה הם הנהלים הברורים בטיפול בבעלי החיים? כיום אין הפרדה בסיסית בין רפואה וטרינרית בקהילה, לבין שאר תחומי הווטרינריה - בחקלאות, בפיקוח על מזון מן החי, בדאגה לרווחת בעלי החיים בכלל או בשאר גופי המדינה האחרים".

הוא הוסיף כי "בשנים האחרונות מקודמות בארץ רפורמות לא מוצלחות ולא מותאמות למעמד הרופאים הווטרינרים בעולם ומעמד המקצוע "רופא וטרינרי" בישראל - נשחק. עובדה, למרות תנאי הקבלה הקשים ללימודים האקדמיים, בדומה ללימודי רפואת בני אדם, ומסלול הלימודים הארוך והמפרך עד קבלת תואר: 'רופא וטרינר', כ-30% נוטשים את המקצועות הקליניים ב-5 השנים הראשונות! זוהי תעודת 'נכשל' למדינת ישראל".

לדבריו, הסתדרות הרופאים הווטרינרים קוראת למבצע איסוף הבקבוקונים שמכילים עשר מנות חיסון מרפאות הווטרינריה הפרטיות ומהרשויות המקומיות, ובמקביל לקיים לדיון חירום במצב הווטרינריה בישראל.

עוד בוואלה!

מחסנים את כלבכם? "יש לשקול את הקפאת השימוש בחיסוני הכלבת החדשים"

לכתבה המלאה
כלבים. יורם ארז, אתר רשמי
"קצה הקרחון של המחדלים הרגולטורים בתחום הווטרינריה בישראל"/אתר רשמי, יורם ארז

משרד החקלאות הגיבו לטענות וכתבו כי "משרד החקלאות מדגיש שעד כה לתרכיב זה אין נתונים על תחלואה חריגה ואין כל עדות לתופעות לוואי חריגות בהיקפן. התרכיב רשום בכמאה מדינות בעולם".

עוד מציין המשרד כי תרכיב כלבת זמין גם במנה אחת, וגם בכמות של עשר מנות, וכל רופא וטרינר יכול לבחור איזה לרכוש בהתאם להיקף עבודתו. "המשרד ממשיך לעקוב ומבצע תחקיר לאירוע, וככל שיהיו ממצאים שונים, נעדכן את הציבור".

משרד החקלאות מבקש מהציבור הרחב, ככל שעולה החשד לתופעות לוואי בבעל חיים שחוסן נגד מחלת הכלבת בתרכיב שבנדון, יש לדווח ישירות, לכתובת המייל: bioplanPV@bioplan.co.il

את סוג התרכיב ניתן לראות בפנקס החיסונים של בעל החיים או לפנות ולבדוק זאת עם הווטרינר. משרד החקלאות ממשיך להיות זמין לכל שאלה בנושא באמצעות מוקד המשרד הזמין 24/7, בטלפון: 6016*.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully