וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המרוץ לרמטכ"לות: לפיד ייפגש היום עם המועמדים הסופיים

אלוף הרצי הלוי, שנחשב למועמד המועדף על גנץ, ואלוף אייל זמיר יקיימו שיחות עם ראש הממשלה. זאת לקראת ההכרעה הקרובה של שר הביטחון, שצפויה להיתקל בעתירה של הליכוד. נתניהו, המעדיף את זמיר, דורש להמתין עם ההחלטה עד לאחר הבחירות

בווידאו: גנץ מתייחס למינוי הרמטכ"ל הבא/וידאו: סטרימינג

ראש הממשלה יאיר לפיד יראיין היום (רביעי) את המועמדים הסופיים לתפקיד הרמטכ"ל הבא - אלוף הרצי הלוי ואלוף אייל זמיר. לפי ההערכות, שר הביטחון בני גנץ יכריז בימים הקרוב על הלוי כרמטכ"ל ה-23, כשמעל המינוי מרחפת ההתנגדות של יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו לקבל את ההכרעה בתקופת בחירות. המועמד המועדף על נתניהו הוא אלוף זמיר.

שני המועמדים היו במוקד עימות אחר בין נתניהו לגנץ ב-2012, כשהיו ראש הממשלה והרמטכ"ל בהתאמה, סביב מינוי מזכירו הצבאי של ראש הממשלה. בסופו של דבר, זמיר מונה לתפקיד, בעוד שגנץ סימן את הלוי כמועמד בולט לתפקיד הרמטכ"ל בעתיד.

גורמים המצויים בתהליך הבחירה אמרו השבוע כי בזמן שנתניהו עסוק בלהשפיע על זהות הרמטכ"ל כדי שיהיה מחוייב לו, אצל גנץ שתי האופציות פתוחות. בימים האחרונים הודיעה לשכת גנץ הוא סיים את סבב ההתייעצויות עם שרי הביטחון לשעבר לאחר שפגש בכירים לשעבר בצה"ל, ולכן ההכרעה בזהות הרמטכ"ל הבא היא עניין של ימים.

עם זאת, בסביבתו של גנץ נערכים לכך שאנשי הליכוד יעתרו לבג"ץ ברגע האחרון נגד החלטת גנץ. זאת על אף שהיועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה קבעה כי אין בעייתיות במינוי רמטכ"ל בעת הזו, אף שמדובר בממשלת מעבר בתקופת בחירות.

ראש הממשלה יאיר לפיד בטקס החילופים של ראש הוועדה לאנרגיה אטומית, במשרד ראש הממשלה בירושלים, 1 באוגוסט 2022. חיים צח, לשכת העיתונות הממשלתית
יראיין את המועמדים. לפיד/לשכת העיתונות הממשלתית, חיים צח

הלוי הוגדר כמועמד המוביל בעיני גנץ במיוחד אחרי ההודעה על כך שאלוף יואל סטריק יוצא מהמרוץ. הוא מוגדר כחלק מ"אחוות הצנחנים". הוא החל את שירותו הצבאי בנח"ל המוצנח, ומאז מילא שורה של תפקידים בחטיבת הצנחנים: מ"פ בגדוד 101 ומפקד פלוגת הנ"ט בגדוד הסיור של הצנחנים. קור הרוח והאומץ שלו, לצד ניסיונו המבצעי בדרום לבנון ברצועת הביטחון, לכדו את עיניו של מפקד סיירת מטכ"ל דאז דורון אביטל. אביטל שילב אותו בהתחלה כמ"פ הכשרות, ולאחר מכן הוביל מבצעים מורכבים בעומק שטח אויב כ"מצביא".

בהמשך, הלוי השתלב במערך המבצעים המיוחדים (מ"מ) של אמ"ן ביחידות שפועלן לא מתפרסם למעט אחרי תקלות. מבחינת הלוי ומפקדיו, הוא מילא את התפקידים לפי הספר והתקדם באופן חריג, כקצין שגדל מחוץ ליחידה, לתפקיד סגן מפקד סיירת מטכ"ל. במרוצת השנים הוא השתתף במבצעים הרחק מגבולות המדינה, בהם במבצע חטיפתו של מוסטפא דיראני, שנועד לסייע באיתור מידע על הנווט השבוי רון ארד.

עוד בוואלה!

רגע לפני הכרעה: מה אנחנו יודעים על "המצביא" שמייעד גנץ לתפקיד רמטכ"ל?

לכתבה המלאה
הרצי הלוי בטקס חילופי סגן רמטכ"ל, מחנה רבין, תל אביב, 11 ביולי 2021. ראובן קסטרו
המועמד המוביל של גנץ. הרצי הלוי/ראובן קסטרו

בראשית האינתיפאדה השנייה, כשצה"ל שקוע עמוק בלחימה בשטחי יהודה ושומרון, מינה אותו הרמטכ"ל דאז שאול מופז למפקד סיירת מטכ"ל, העלה אותו לדרגת סא"ל, והטיל עליו מבצעים מורכבים בלב קני הטרור הפלסטיני. מאוחר יותר העניק לו הרמטכ"ל דאז משה יעלון דרגת אלוף-משנה ושלח אותו ללימודים ולמנוחה מלחימה בארצות הברית. בשנת 2005 חזר לארץ ומונה למפקד חטיבת מנשה שפעלה במעוזי הטרור במחנה הפליטים בג'נין. בחדרי חדרים הוא הביע התנגדות לשחרור מחבלים עם דם על הידיים לשטחי יהודה ושומרון בתמורה לשחרורו של החייל השבוי גלעד שליט.

בשנת 2007 מונה למח"ט הצנחנים ובחלוף שנה הוא הוביל את החטיבה האדומה למבצע "עופרת יצוקה" בצפון רצועת עזה. בשנת 2009 מונה לראש חטיבת ההפעלה, וכאחד שהכיר היטב את סיירת מטכ"ל ואת מערך המ"מ, הייתה לו תרומה משמעותית בסנכרון היחידות והמאמץ המטכ"לי בסיכול טרור ובתחילתה של המערכה שבין המלחמות, במיוחד נגד איראן, חיזבאללה וחמאס.

בשנת 2011 מונה למפקד עוצבת הגליל, וכעבור שלוש שנים מונה למפקד פו"ם חרף דרישותיו של נתניהו. בשנת 2014, אחרי מבצע "צוק איתן", מונה לראש אמ"ן. בשנת 2018 מונה למפקד פיקוד הדרום ולפני כשנה מונה לתפקיד סגן הרמטכ"ל.

אלוף הלוי הוא לא דמות מוחצנת במטה הכללי. הוא נחשב לדמות שקטה, דעתן, שיודע לעמוד שלו, ואת מהלכיו הוא לעתים מטבל בציניות אך גם בשנינות. ההערכה בצמרת צה"ל היא כי אם יתמנה לתפקיד הרמטכ"ל, הוא ימשיך בקו של הרמטכ"ל היוצא אביב כוכבי, התומך בשימוש באמצעים עתירי טכנולוגיה ורב-זרועיות באופן שתומך יותר בתקיפות אוויריות ופחות בתמרון יבשתי.

הקצין האהוד מאילת

זמיר נולד וגדל באילת, כמו הרמטכ"ל לשעבר גדי איזנקוט, אך קורות חייו העמוסים עברו דרך חיל השריון והיו פחות נוצצים כמפקד טנק וקצין שריון. הוא היה מ"פ בחטיבה 500 ובחטיבה 460. בראשית שנות ה-90 היה קצין האג"מ של חטיבה 7 המפורסמת, ולאחר מכן מונה כמג"ד 75 בחטיבה. אחרי שפיקד על בית הספר לשריון יצא ללימודים בצרפת, וכשחזר מונה לקצין האג"מ של עוצבת הפלדה וכמח"ט 656 במילואים. הוא הוביל אותה במבצע "חומת מגן" בגזרת ג'נין הצפופה והמורכבת.

בראשית האינתיפאדה השנייה פיקד על המרכז לאימונים טקטיים בצאלים, ובשנת 2003 סגר מעגל ופיקד על חטיבה 7. אחרי מלחמת לבנון השנייה, הוא פיקד על אוגדה 143, קורס מפקדי גדודים, ואחרי מבצע "עופרת יצוקה" מונה למפקד אוגדה 36. לאחר כשלוש שנים, הוא מונה לראש מטה זרוע היבשה והתקדם לתפקיד מזכירו הצבאי של נתניהו. עם סיומו, הוא מונה למפקד פיקוד הדרום.

אייל זמיר בטקס חילופי סגן רמטכ"ל, מחנה רבין, תל אביב, 11 ביולי 2021. ראובן קסטרו
המועמד המועדף על נתניהו. זמיר/ראובן קסטרו

בחורף 2018 מונה זמיר לסגן הרמטכ"ל ולקראת תום כהונתו הוביל את הטיפול בקורונה והסנכרון עם כלל הגופים האזרחיים. לאחר סיום תפקידו, הוא טס ללימודים בארצות הברית. אלוף זמיר ידוע כקצין אהוד מאוד במטה הכללי, מערכתי ומסודר, מתמחה בהובלת תהליכים, סדר וארגון, ולפי הערכות סיכוייו נמוכים מאוד לקבל את התפקיד.

אם יקבל את תפקיד הרמטכ"ל בכל זאת, גורמים בצמרת צה"ל מעריכים כי הוא יניח דגש על התמרון היבשתי שאיבד מערכו בשנים האחרונות, ויבצע חזרה למקורות בשיטות האימון והחדות הנדרשת מכוחות היבשה בשילוב הטכנולוגיה המתקדמת. לפני כעשור הוא הוביל את ההטמעה של מערכות צבא היבשה הדיגיטלי בהם מתגאים כיום בצה"ל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully