וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יו"ר בית הנבחרים האמריקני תבקר בטאיוואן, ועלולה להצית עימות מול סין

עודכן לאחרונה: 1.8.2022 / 21:35

בעוד שהיחסים בין ארה"ב לסין בשפל, ננסי פלוסי צפויה להגיע לאי, שריבונותו נמצאת במחלוקת. הנשיא הסיני כבר הזהיר מפני ביקור בכירים אמריקנים בטאיוואן, ובמשרד ההגנה האמריקני עובדים כדי למנוע כל תגובה אלימה

יו"ר בית הנבחרים האמריקני, ננסי פלוסי, צפויה להגיע לטאיוואן כחלק מסבב הביקורים שלה באסיה, וממשל ביידן חוששים מהתגובה הסינית - כך דווח היום (שני) ברשת CNN. לפי הדיווח, גורמים בבית הלבן הזהירו את פלוסי מהגעה שלה לטאיוואן, שתהיה ביקור ראשון של יו"ר בית הנבחרים במדינה זה 25 שנה.

הביקור של פלוסי מגיע בתקופה שבה היחסים בין ארצות הברית לסין נמצאים בשפל. כעת, במשרד ההגנה האמריקני עובדים מסביב לשעון כדי להבטיח את ביטחונה של יו"ר בית הנבחרים, ולאתר כל פעילות עוינת שהסינים עלולים לנקוט.

ננסי פלוסי, דוברת בית הנבחרים האמריקני, ארצות הברית. רויטרס
תגיעה לטאיוואן. פלוסי/רויטרס

סין רואה בביקורים של נציגים אמריקנים בטאיוואן כשליחת מסר מעודד לאי לגבי העצמאות שלו, שלה היא מתנגדת. לוושינגטון אין קשרים רשמיים דיפלומטיים עם טאיוואן, אך היא מחויבת על פי חוק לספק לאי אמצעים להגן על עצמו במקרה של תקיפה סינית.

ביקור של פלוסי, הדמות הפוליטית השלישית בחשיבותה בארצות הברית, אחרי הנשיא ג'ו ביידן וסגנית הנשיאה קמלה האריס, יהיה משמעותי אך לא חסר תקדים. ב-1997 ניוט גינגריץ' הרפובליקני, שהיה דאז דובר בית הנבחרים, ביקר בטאיוואן.

ביידן במסצ'וסטס 21 ביולי 2022. רויטרס
"משחק באש". ביידן/רויטרס

מוקדם יותר השבוע משרד החוץ הסיני הזהיר מ"פעולות פוליטיות מסוכנות". זאת, בשל העובדה כי בסין רואים בטאיוואן כחלק מסין. "הצבא לא ישב ברוגע אם בבייג'ינג ירגישו כי הריבונות והשלמות הטריטוריאלית מאוימות", נמסר מטעם משרד החוץ הסיני. "סין תשתמש בתגובה חזקה כדי להגן על ריבונותה".

נשיא סין שי ג'ינפינג הזהיר בסוף השבוע את נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן ש"לא ישחק באש" בנוגע לטאיוואן בשיחת טלפון שנמשכה יותר משעתיים. "מי שמשחק באש עלול למות. יש לקוות שארצות הברית מבינה את זה", אמר שי, על פי הצהרה בסינית. הוא גם דחק בארצות הברית ליישם את שלוש ההסכמות המשותפות שהן הבסיס ליחסים בין שתי המדינות "במילים ובמעשים". שי התחייב להגן "בנחישות" על הריבונות והשלמות הטריטוריאלית של סין ואמר כי זה "הרצון של יותר מ-1.4 מיליארד סינים".

בתגובה, ביידן הדגיש שוב את המדיניות של וושינגטון ואמר כי היא לא השתנתה וש"ארצות הברית מתנגדת בחריפות לניסיונות חד צדדיים לשנות את הסטטוס קוו או לחתור תחת השלום והיציבות באזור מצרי טאיוואן", על פי ההצהרה האמריקנית. לאחר מכן משרד החוץ בטאיוואן מסר כי ימשיך להעמיק את השותפות הביטחונית ההדוקה עם ארצות הברית.

נשיא סין, שי ג'ינפינג באירוע הוקרה בבייג'ינג 
לתפקודה של סין במאבק נגד הקורונה 8 בפסטמבר 2020. AP
"מי שמשחק באש עלול למות". שי ג'ינפינג/AP

דוברת הבית הלבן קארין ז'אן פייר, לא הגיבה על אמירות סין ואמרה כי ביידן ושי "ניהלו שיחה ישירה". "זה מה ששומעים מהנשיא כל הזמן, החשיבות של שיחות בין מנהיגים", היא אמרה לכתבים. "אך שוב, איני מתכוונת לדבר על השיחה או לפרש את הצהרה הסינית".

היא ציינה כי ביידן ושי מכירים זה את זה כבר ארבעה עשורים, ואמרה כי השיחה היתה מתוכננת "כבר זמן מה". היועץ לביטחון לאומי של ביידן, ג'ייק סאליבן, הציע את קיום השיחה ביוני במפגש עם עמיתו הסיני, היא הוסיפה. בנוסף, ביידן ושי הסכימו לתכנן פסגה אישית בין המנהיגים, על פי גורמים רשמיים בממשל ביידן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully