וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תושבי הפריפריה ונוסעי הרכבת: הנפגעים העיקריים ברפורמת "דרך שווה"

עודכן לאחרונה: 1.8.2022 / 10:42

לצד ההטבות למשתמשים בתחבורה הציבורית, קבוצות גדולות באוכלוסייה נפגעות מהשינוי בתעריפים. מתושבי הפריפריה שישלמו לפי מרחק הנסיעה, דרך תושבי יו"ש ועד האזרחים שמשתמשים ב"ערך צבור". מי צריך לדאוג יותר מכולם ואיפה מחיר הנסיעה הוכפל?

בווידאו: מיכאלי תוקפת את הליכוד על שסרב להעביר את חוק המטרו ומבטיחה להלחם על העברת החוק/צילום: רוני כנפו

רפורמת "דרך שווה" בתחבורה הציבורית נכנסה היום (שני) לתוקפה, אולם לצד בשורות משמעותיות מאוד עבור קבוצות אוכלוסייה ומשתמשים מסוימים, מספר קבוצות מרכזיות נפגעות מהשינוי בתעריף. בדקו אם אתם חלק מהן.

הקבוצה הראשונה, באופן טבעי, היא זו של תושבי הערים שבהן היה נהוג התעריף הנמוך יותר של נסיעות עירוניות. הקבוצה השנייה היא תושבי הפריפריה, שנהנו עד כה מקווים בתעריפים נמוכים במיוחד בנסיעות הארוכות, וכעת ישלמו על פי מרחק הנסיעה - עניין משמעותי בהתחשב בכך שבפריפריה, לצורך הדוגמה, המרחק לבית החולים הקרוב גדול יותר מאשר לתושבי פתח תקווה, ראש העין ורעננה.

תחנות אוטובוס ללא צל בתל אביב 28 ביוני 2017. ניב אהרונסון
"ערך צבור" הוחלף בהסדר חופשי יומי/ניב אהרונסון

קבוצה שלישית היא הנוסעים ביהודה ושומרון, שנהנו מ-50% הנחה בתשלום במזומן, וכעת עם הפסקת השימוש במזומן לא יזכו עוד להנחה. הסיבה להנחה זו היתה היסטורית, משום שהיה הרצון לעודד נסיעה בתחבורה ציבורית ביו"ש, ולצמצם את הסיכון שבנסיעה בטרמפים.

הקבוצה הרביעית היא נוסעים שעשו שימוש בהסדר של "ערך צבור", ששיקף הנחה קבועה של 20% והוחלף בהסדרי החופשי יומי/חופשי חודשי - אף שההנחות אינן באותו שיעור. הקבוצה החמישית שנפגעת היא זו של נוסעי הרכבת: תעריפי הנסיעה בה התייקרו, וזה בעיקר רלוונטי למי שמקבלים החזר הוצאות נסיעה מהמעסיק. כעת, עם חלופה זולה יותר בדמות האוטובוסים, יוכל המעסיק לבחור לשלם להם בתעריף הנמוך יותר.

אזורי נסיעה לחיוב על פי מרחק הנסיעה גם יהפכו את התעריפים ששולמו עד כה בחלק מהמקומות ללא רלוונטיים. כך למשל כרטיסים אזוריים של השרון יתייקרו מ-146 ל-225 שקלים בהתאם לטווח.

עוד בוואלה!

ההסדרים החדשים, המרוויחים והמפסידים: הרפורמה בתחבורה הציבורית יוצאת לדרך מחר

לכתבה המלאה
תחנת רכבת באר שבע מרכז, 4 ביוני 2020. ראובן קסטרו
תעריפי הנסיעה התייקרו. תחנת רכבת באר שבע/ראובן קסטרו

אלישיב רייכנר, תושב ירוחם, מחה על הרפורמה. "בוקר טוב לשרת התחבורה מירב מיכאלי שבזכותה כרטיס חופשי־יומי מירוחם לתל־אביב, עם רכבת, שעלה לי עד אתמול 36 וחצי שקלים, עולה לי מהבוקר 74 שקלים - התייקרות של יותר ממאה אחוזים".

"עצוב שחבר הכנסת היחידי שנאבק ברפורמה הזאת בעקביות, הוא חבר הכנסת מיכאל ביטון. שוב מתברר הקשר בין המקום בו חבר הכנסת פוקח את עיניו בבוקר, לבין עשייתו בכנסת", הוסיף אייכנר.

אז מי מרוויח?

הקבוצות שיוצאות נשכרות מהרפורמה החדשה הן אלו שאליהן כיוונה הרפורמה מלכתחילה - המשתמשים הכבדים של התחבורה הציבורית. לאלו, הסדרי הנסיעה החדשים יאפשרו נסיעה חופשית במחירים נמוכים יותר מאלו ששילמו עד עכשיו.

מרוויחות נוספות הן מפעילות האפליקציות של התחבורה הציבורית, שכעת חלק גדול מהנוסעים "מוסלל" לעשות בהן שימוש, לפחות בשלב הראשון בו לא ברור איזה תעריף ואיזה מסלול הוא המיטבי עבורם. באפליקציות הנסיעה התשלום נעשה בסוף החודש - כשהאפליקציה היא זו שמחשבת מהו מסלול הרכישה הטוב והזול ביותר בדיעבד.

עוד קבוצות שיצאו נשכרות מהמהלך: בני הנוער, שזוכים להנחה של 50% בכל התעריפים וכל הקווים - כלומר 112.5 שקלים לנסיעה חופשית-חודשית בכל הארץ או אזורי ב-49.5 שקלים בלבד; בעלי מוגבלויות, שזכו להנחה של 33% וכעת יזכו להנחה של 50%; אזרחים ותיקים שיוסיפו לקבל הנחה של 50% כפי שהיה עד כה; וכן אזרחים בני 75 ומעלה, שייסעו מעתה חינם לגמרי בתחבורה הציבורית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully