וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההסדרים החדשים, המרוויחים והמפסידים: הרפורמה בתחבורה הציבורית יוצאת לדרך מחר

עודכן לאחרונה: 31.7.2022 / 16:44

מחירי הנסיעות ברכבות ובאוטובוסים ישתנו עבור כלל משתמשי התחבורה הציבורית על בסיס המרחקים מנקודה לנקודה. בעוד שצפויות הנחות משמעותיות לחלק מהנוסעים - אחרים יספגו התייקרות. אז איך מחשבים את התעריפים וכמה יעלה חופשי-חודשי? כל הפרטים

בווידאו: מהפכה בתחבורה הציבורית: בני 75 ומעלה יוכלו לנסוע בחינם/תאגיד

שבוע אחרי כניסתה לתוקף של רפורמת "דרך שווה" בתחבורה הציבורית למשתמשי האפליקציות, שינוי מחירי האוטובוסים והרכבות מגיע, החל ממחר (שני), לכלל הנוסעים והנוסעות. ברפורמה, שהוכרזה לפני ארבעה חודשים על ידי משרד התחבורה, ישנן כמה בשורות משמעותיות מאוד לקבוצות אוכלוסייה ומשתמשים מסוימים, אבל גם לא מעט בעיות, ביניהן כאלו שעוררו התנגדויות לא מעטות, וחלקן מוצדקות מאוד.

רגע לפני שכולנו נתחיל לחשב מסלול מחדש בנוגע לתשלומים בתחבורה הציבורית, המדריך שלפניכם פורס את כל השאלות והתשובות החשובות על מה שיקרה פה ממחר.

למה היה צורך ברפורמה?

שוק המחירים של התחבורה הציבורית בישראל נבנה טלאי על טלאי בכל הנוגע לתעריפים. העדפת אזורים באשכולות סוציו אקונומיים נמוכים, קבוצות לחץ פוליטיות שדאגו לבייס שלהן או סתם חוסר תשומת לב הביאו לכך שבמדינת ישראל היו כ-80 תעריפי נסיעה בתחבורה הציבורית, כך שנסיעה בתל אביב עלתה 6 שקלים, ביישובים אחרים 4 שקלים ובערים אחדות 3 שקלים או 2.3 שקלים באופקים, בית שאן ועוד. במקרים אחרים זה היה אפילו פחות מזה: דימונה, רכסים וירוחם יכול המחיר לרדת ל-1.5 שקלים בלבד.

תחנה מרכזית החדשה תל אביב, אוקטובר 2016. ראובן קסטרו
האחדה בתעריפים בכל הארץ. התחנה המרכזית החדשה בתל אביב/ראובן קסטרו

הרפורמה נועדה לייצר אחידות במחיר הנסיעות שיתבססו על מרחק מנקודת המוצא, וכן לאפשר את המעבר לתשלום בתחבורה ציבורית שלא באמצעות מזומן, אלא באמצעות הסדרי תשלום מראש.

כיצד מחושבים תעריפי הנסיעה?

באוטובוסים, נסיעה בודדת בטווח של עד 15 ק"מ תעלה 5.5 שקלים ותאפשר מעבר בלתי מוגבל בין קווים בתוך 90 דקות. אוטובוס אזורי בטווח של עד 40 ק"מ יעלה 12 שקלים ונסיעה בטווח של עד 120 ק"מ תעלה 16 שקלים. מעל 120 ק"מ תעלה הנסיעה 27 שקלים.

רכבת ישראל, 20 באפריל 2021. ראובן קסטרו
מחירים חדשים גם כאן. רכבת ישראל/ראובן קסטרו

התעריפים לנסיעה ברכבת יקרים יותר, ועומדים על 9 שקלים לנסיעה עירונית או מקומית (עד 15 ק"מ), נסיעה של עד 40 ק"מ תעלה 18 שקלים, נסיעה של בין 40 ל-75 ק"מ תעלה 24 שקלים, עד 120 ק"מ 27 שקלים ומעל 120 ק"מ תעלה נסיעה 48 שקלים.

אילו הסדרי נסיעה תכלול הרפורמה?

בין השינויים שמכניסה הרפורמה ישנם תעריפים חדשים להסדרי הנסיעה המוכרים - חופשי-יומי וחופשי-חודשי. כאשר חופשי-חודשי-ארצי ללא מגבלה יעלה 225 שקלים בלבד וחופשי-חודשי-ארצי משולב רכבת ואוטובוס יעלה החל מ-255 שקלים לטווח של עד 15 ק"מ ועד מחיר מקסימלי של 610 שקלים ללא כל מגבלת טווח.

למי זה יעלה יותר?

חמש קבוצות מרכזיות נפגעות מהשינוי שמביאה הרפורמה. הראשונה, באופן טבעי, היא זו של תושבי הערים שבהן היה נהוג התעריף הנמוך יותר של נסיעות עירוניות. הקבוצה השנייה היא תושבי הפריפריה, שנהנו עד כה מקווים בתעריפים נמוכים במיוחד בנסיעות הארוכות, וכעת ישלמו על פי מרחק הנסיעה - עניין משמעותי בהתחשב בכך שבפריפריה, לצורך הדוגמה, המרחק לבית החולים הקרוב גדול יותר מאשר לתושבי פתח תקווה, ראש העין ורעננה.

קבוצה שלישית היא הנוסעים ביהודה ושומרון, שנהנו מ-50% הנחה בתשלום במזומן, וכעת עם הפסקת השימוש במזומן לא יזכו עוד להנחה (מקור ההנחה ההיסטורית היה הרצון לעודד נסיעה בתחבורה ציבורית ביו"ש, ולצמצם את הסיכון שבנסיעה בטרמפים). הקבוצה הרביעית היא נוסעים שעשו שימוש בהסדר של "ערך צבור", ששיקף הנחה קבועה של 20% והוחלף בהסדרי החופשי יומי/חופשי חודשי - אף שההנחות אינן באותו שיעור.

חנוכת רכבת העמק. אוקטובר 2016. ערן גילווארג
נסיעות חינם מעל גיל 75. תחנת רכבת העמק/ערן גילווארג

הקבוצה החמישית שנפגעת היא זו של נוסעי הרכבת: תעריפי הנסיעה בה התייקרו, וזה בעיקר רלוונטי למי שמקבלים החזר הוצאות נסיעה מהמעסיק. כעת, עם חלופה זולה יותר בדמות האוטובוסים, יוכל המעסיק לבחור לשלם להם בתעריף הנמוך יותר.

יצוין גם כי השינויים בחלוקה של אזורי נסיעה לחיוב על פי מרחק הנסיעה גם יהפכו את התעריפים ששולמו עד כה בחלק מהמקומות ללא רלוונטיים. כך למשל כרטיסים אזוריים של השרון יתייקרו מ-146 ל-225 שקלים בהתאם לטווח.

ומי מרוויח?

הקבוצות שיוצאות נשכרות מהרפורמה החדשה הן אלו שאליהן כיוונה הרפורמה מלכתחילה - המשתמשים הכבדים של התחבורה הציבורית. לאלו, הסדרי הנסיעה החדשים יאפשרו נסיעה חופשית במחירים נמוכים יותר מאלו ששילמו עד עכשיו.

מרוויחות נוספות הן מפעילות האפליקציות של התחבורה הציבורית, שכעת חלק גדול מהנוסעים "מוסלל" לעשות בהן שימוש, לפחות בשלב הראשון בו לא ברור איזה תעריף ואיזה מסלול הוא המיטבי עבורם. באפליקציות הנסיעה התשלום נעשה בסוף החודש - כשהאפליקציה היא זו שמחשבת מהו מסלול הרכישה הטוב והזול ביותר בדיעבד.

עוד קבוצות שיצאו נשכרות מהמהלך: בני הנוער, שזוכים להנחה של 50% בכל התעריפים וכל הקווים - כלומר 112.5 שקלים לנסיעה חופשית-חודשית בכל הארץ או אזורי ב-49.5 שקלים בלבד; בעלי מוגבלויות, שזכו להנחה של 33% וכעת יזכו להנחה של 50%; אזרחים ותיקים שיוסיפו לקבל הנחה של 50% כפי שהיה עד כה; וכן אזרחים בני 75 ומעלה, שייסעו מעתה חינם לגמרי בתחבורה הציבורית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully