וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חודשים לפני הקרקוע: חיל האוויר הזהיר כבר לפני חצי שנה מתקלה אפשרית במטוסי החמקן

עודכן לאחרונה: 31.7.2022 / 20:04

לוואלה! נודע שבחיל פנו ליצרנית המטוסים ולגורמים נוספים לאחר שזיהו חשד לבעיה בטיחותית בכיסא המפלט, אך נענו כי "אין בכך ממצא חריג" - ובינתיים הטיסות נמשכו כרגיל. בינתיים, יש מי שמביע תמיהה: מדוע חיכו בישראל כמעט יומיים מקבלת ההודעה על התקלה עד ההחלטה לקרקע?

בווידאו: המראת מטוסי F-35 מארה"ב לישראל/צילום: לוקהיד מרטין

חיל האוויר פנה כבר לפני חצי שנה ליצרנית לוקהיד מרטין ולחיל האוויר של ארצות הברית בבקשה לברר חשד לבעיה בטיחותית במערכת כיסא המפלט במטוסי החמקן, שאתמול הוכרז על קרקוע שלהם עד להודעה חדשה - כך נודע לוואלה!. אנשי המערך הטכני של חיל האוויר גילו אז חשד לתקלה במסגרת בדיקה תקופתית, והעבירו את הנושא לכלל הגורמים האמריקניים המעורבים בפרויקט. הסוגייה נבדקה אז, ולדברי גורמי צבא, "התגובה הייתה כי אין בכך ממצא חריג".

על כל פנים, בסוף השבוע צבא ארצות הברית דיווח על איתור תקלה בכיסא המפלט וקרקוע של המערך, ובעקבות זאת הוחלט על כך גם בישראל. התקלה הוגדרה כבעלת "סיכון נמוך", והמערך ימשיך לפעול לגיחות מבצעיות.

מטוס F-35, מסדר "כנפיים" 182 בסימן 40 שנה למבצע "אופרה", בסיס חיל האוויר בחצרים 
24.06.21. ראובן קסטרו
מטוס F-35/ראובן קסטרו

היום בבוקר נערכו הצוותים הטכניים ולהק ציוד בטייסות מטוסי ה"אדיר" בבסיס נבטים לבחון, בהנחיית מפקד החיל האוויר תומר בר, את כיסא המפלט של 33 המטוסים ולהסיר את החשש מתקלה באחד הכדורים הפירוטכניים - המנגנון שמעיף את הכיסא מחוץ למטוס עם הטייס בעת נטישה. ההערכה היא כי ייבדקו כשלושה עד ארבעה מטוסים ביום.

אף שההודעה מארצות התקבלה ביום שישי בבוקר, ופרסומים על קרקוע המטוסים בארצות הברית החלו להופיע כבר ביום חמישי בערב, גורמים המצויים בתהליך הביעו תמיהה שחיל האוויר הישראלי המתין עם ההכרזה על קרקוע המטוסים רק במוצאי שבת. ביום שישי המריא לפחות מטוס "אדיר" אחד. בנוסף לכך, חיל האוויר הישראלי פנה אל האמריקנים וביקש תוספת מידע טכני שקדם להחלטה של צבא ארצות הברית והצבא הבריטי לקרקע את כלל מערך מטוסי הF-35.

עוד בוואלה!

בעקבות חשד לתקלה בטיחותית: חיל האוויר השבית את מערך מטוסי ה-F-35

לכתבה המלאה

עוד אמרו גורמים המצויים בתהליך כי במידה וימצאו ממצאים על השלכות על הבטיחות של כלל כיסאות המפלט יידרש חיל האוויר להזמין כדורים פירוטכניים חדשים מארצות הברית, מאחר ואין בשלב זה מלאי לעשרות מטוסים, ועל כן יכולות פעולות הבדיקה וההחלפה במידת הצורך להתארך. גורמי צבא השיבו כי יש חלפים בזמינות מידית בארץ ובחו"ל. מפקד חיל האוויר, אלוף תומר בר, קבע כי רק מטוס שייבדק ויקבל אישור מהמהנדסים יוכל להמריא לטיסת אימונים, וטיסה מבצעית תתבצע רק באישור מיוחד תוך נטילת סיכון.

אינפו אדיר. ללא, עיבוד תמונה
מטוסי האדיר/עיבוד תמונה, ללא

קצין בכיר בחיל האוויר הסביר כי מינהלת עולמית מרכזת את הטיפול במטוסי F-35, ודרכה מגיעות הנחיות טכניות. "החשד לפגם הוא חשד שניתן לאשש אותו או להפריך על ידי בדיקה יחסית פשוטה של פירוק כיסא המפלט ובדיקה של הכדור הפירוטכני", אמר הקצין, "הניתוח ההנדסי אומר שהסיכון מאוד מאוד נמוך".

מלוקהיד מרטין נמסר כי החברה "עובדת בצורה הדוקה עם מינהלת תוכנית מטוס ה-F-35 והמפעילים ברחבי העולם במטרה להבטיח פעילות בטוחה ויעילה של כלל המטוסים. אנו מסייעים בבדיקות כיסאות המפלט בהתאם לנדרש".

לפי דיווחים בארצות הברית, התקלה התגלתה כבר לפני כשלושה חודשים, אך נשמרה בסוד בצבא האמריקני ודווחה לציבור רק היום - לצד ההחלטה על קרקוע המטוסים. מטעמי ביטחון, בחיל האוויר לא מסרו בכמה מטוסים במערך מדובר.

מאוחר היום יותר נמסר כי ארבעה מטוסי "אדיר" נבדקו, ולא נמצאו בהם ממצאים חריגים, והם שבו לפעילות סדירה לרבות אימונים. מפקד חיל האוויר אלוף תומר בר הדגיש את חשיבות הבדיקות שנעשו, וזאת כדי להחזיר את מערך המטוסים לכשירות מלאה מוקדם ככל האפשר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully