וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תשעה באב 2022: זמני כניסת ויציאת הצום וכל המנהגים

עודכן לאחרונה: 6.8.2022 / 22:28

הצום, החמור מבין ארבעת הצומות הקשורים לחורבן בית המקדש, יחל השנה במוצאי שבת 6 באוגוסט ויסתיים ב-7 באוגוסט. למה בכלל צמים, מה אסור לעשות בצום, מה שונה בצום שנדחה בגלל שבת - והמתכונים לסעודה המפסקת ולשבירת הצום | כל מה שאתם צריכים לדעת

בווידאו: תפילות תשעה באב ברמת השרון יחד עם הנשיא המדינה יצחק הרצוג/צילום: ניב אהרונסון

צום תשעה באב השנה יחל במוצאי שבת ב-6 באוגוסט ויסתיים כ-24 שעות לאחר מכן, ב-7 באוגוסט עם צאת הכוכבים.

הקרן למורשת הכותל תקיים מעמד קריאת מגילת איכה ואמירת קינות על ידי החזן בנוסח עדות המזרח יהודה נפתלי והחזן בנוסח אשכנז שלמה גליק. את אמירת הקינות תשדר הקרן למורשת הכותל עבור אלו שאין באפשרותם להגיע פיזית לרחבת הכותל. המשדר ישודר באתר הכותל, החל מהשעה 23:15.

זמני כניסת ויציאת צום תשעה באב

ירושלים
כניסת הצום: 19:36; צאת הצום: 19:59

תל אביב
כניסת הצום: 19:34; צאת הצום: 20:01

חיפה
כניסת הצום: 19:37; צאת הצום: 20:02

באר שבע
כניסת הצום: 19:35; צאת הצום: 19:59

טבריה
כניסת הצום: 19:32; צאת הצום: 20:00

צפת
כניסת הצום: 19:37; צאת הצום: 20:00

אילת
כניסת הצום: 19:29; צאת הצום: 19:55

רחבת הר הבית, תשעה באב, 18 ביולי 2021. דוברות משטרת ישראל
אבלות על חורבן בית המקדש. רחבת הכותל בתשעה באב 2021/דוברות משטרת ישראל

כיוון שהצום מתחיל בצאת שבת, הסעודה המפסקת היא למעשה "סעודה שלישית", ומותר לאכול בה בשר ויין וכן יותר מתבשיל אחד. הצום אומנם נכנס לפני ששבת יוצאת, אך לא נוהגים מנהגי אבלות ברבים עד צאת שבת, ולכן רק עם צאת הכוכבים חולצים נעליים ומחליפים לבגדי חול. עם זאת, איסור הרחיצה מתחיל כבר מהשקיעה.

במוצאי שבת לא עושים הבדלה, אלא מברכים "בורא מאורי האש" על הדלקת נר. ועם צאת הצום עושים הבדלה עם יין בלבד, ללא נר ובשמים. משום שהצום הינו דחוי, ביום שאחרי הצום, י"א באב, אין מנהגי אבלות, אולם יש הנוהגים שלא לאכול בשר עד לבוקר שאחרי הצום.

זמני כניסה ויציאת צום תשעה באב 2022. ShutterStock
זמני כניסה ויציאת צום תשעה באב 2022/ShutterStock

מנהגי האבלות

צום תשעה באב הינו השני בחשיבותו ביהדות, ומלבד איסור האכילה והשתייה, אסורים בו גם רחיצה, סיכה, נעילת נעלי עור ו"תשמיש המיטה". כמו כן, נהגו שלא לומר "שלום", ללמוד תורה, לעבוד (מלבד עבודה הכרחית), לישון על מזרון ולשבת על כיסא עד חצות היום.

ביום זה קוראים בבתי הכנסת את מגילת איכה ואומרים קינות על חורבן הבית, כל זאת בישיבה על הרצפה או על שרפרפים. בחלק מבתי הכנסת נוהגים להסיר את הפרוכת מארון הקודש ולעמעם את התאורה. הנחת תפילין והתעטפות בטלית נדחות ברוב הקהילות לתפילת מנחה, עם ההקלה במנהגי האבלות. בחלק מהקהילות נוהגים להמשיך עם מנהגי האבלות עד ליום שאחרי הצום, אך לא השנה משום שהצום מתקיים ממילא בי' באב.

ערב תשעה באב | תפילות וקריאת מגילה בבית כנסת באשקלון 17 ביולי 2021. ראובן קסטרו
בבתי הכנסת נהגו לשבת על הרצפה או על שרפרפים. תפילה בבית כנסת בתשעה באב 2021/ראובן קסטרו

למה צמים בתשעה באב?

תשעה באב הוא הצום החמור ביותר מבין ארבעת הצומות הקשורים לחורבן בית המקדש, וכן הארוך ביותר. לפי המסורת היהודית, ביום זה נחרבו שני בתי המקדש, וכן על פי המשנה אירע חטא המרגלים שבגללו נגזר כי בני ישראל לא ייכנסו לארץ, נלכדה העיר ביתר במהלך מרד בר כוכבא וכן נחרשה אדמת ירושלים לקראת הקמת העיר הרומית איליה קפיטולינה על חורבותיה.

לאורך ההיסטוריה היהודית שויכו אירועים טרגיים נוספים לתשעה באב או לימים הסמוכים לו, בהם גירוש יהודי אנגליה על ידי המלך אדוארד הראשון ב-1290, גירוש יהודי צרפת על ידי פיליפ הרביעי ב-1306 וגירוש ספרד ב-1492. בח' באב 1942 החלו הנאצים באקציה הגדולה מגטו ורשה למחנה ההשמדה טרבלינקה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully