וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוברו של פוטין מנסה להרגיע: "אין צורך להפוך את משבר הסוכנות היהודית לסוגיה מדינית"

עודכן לאחרונה: 26.7.2022 / 20:06

בקרמלין ניסו להוריד את גובה הלהבות מול ישראל ומסרו כי הנושא לא אמור להשפיע על היחסים בין המדינות. בתגובה, גם בלשכת רה"מ לפיד נקטו בקו דומה. "נדון בסוגיות משפטיות ביחס לפעילות הסוכנות תוך שמירה על היחסים החשובים בין המדינות"

בווידאו: משרדי הסוכנות היהודית במוסקבה, רוסיה/צילום: רויטרס

הקרמלין ניסה היום (שלישי) להוריד את גובה הלהבות במשבר סביב הסוכנות היהודית, כשדוברו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין אמר בתדרוך לכתבים כי מדובר בסוגיה משפטית שאינה משליכה על היחסים בין המדינות.

"המצב מחייב התנהלות זהירה", אמר דימיטרי פסקוב. "יש שאלות לגבי המידה שבה הסוכנות מיישמת את החוק הרוסי. אבל אין צורך להפוך זאת לסוגיה מדינית שתשליך על כל מערכת היחסים בין ישראל לבין רוסיה. באותו זמן אנחנו צריכים להיות מודעים לכך שכל הארגונים צריכים למלא אחר החוק הרוסי. זה נכון לכולם".

בתגובה, גם בלשכת ראש הממשלה יאיר לפיד ניסו להוריד את גובה הלהבות. "יחסי ישראל-רוסיה נשענים על מורשת, קשר רציף ואינטרסים הדדיים", נכתב בהודעת הלשכה. "מקומה של הקהילה היהודית ביחסים אלה הוא מרכזי. אם אכן קיימות סוגיות משפטיות, שעולות ביחס לפעילותה החשובה של הסוכנות היהודית ברוסיה, ישראל, כתמיד, מוכנה ומזומנה לקיים על כך דיאלוג תוך שמירה על היחסים החשובים בין המדינות".

נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין במהלך ביקורו בטהראן, איראן 19 ביולי 2022. רויטרס
ההליך סביב הסוכנות היהודית - "משפטי בלבד". פוטין/רויטרס

מוקדם יותר היום אמרה דוברת משרד החוץ הרוסי מריה זכרובה כי "ההליך סביב פעילות הסוכנות היהודית ברוסיה הוא משפטי בלבד". מדובר בהתבטאות הרוסית הרשמית הראשונה על משבר הסוכנות מאז הוא פרץ בשבוע שעבר. היא הוסיפה כי "העמדה של ממשלת ישראל בנושא אוקראינה מוטה ולא קונסטרוקטיבית".

"ישראל נקטה בעמדה לא קונסטרוקטיבית כלפי רוסיה בחודשים האחרונים", אמרה זכרובה בריאיון לתחנת רדיו רוסית. "הרטוריקה של ממשלת ישראל הייתה מוטה לחלוטין בנושא אוקראינה. ההנהגה הישראלית בכמה רמות נתנה הצהרות אנט-רוסיות, והעמדה הישראלית היתה מוטה לחלוטין לטובת הצד הפרו-אוקראיני, ולא במובן של תמיכה בעם האוקראיני אלא במשטר האוקראיני. אלה היו התבטאויות שעלו בקנה אחד עם הקו הפרוע של המערב וזה עורר סימני שאלה".

נשיא המדינה יצחק הרצוג התייחס למשבר סביב סגירת הסוכנות היהודית ואמר כי "באופן טבעי, הנושא שמעסיק אותנו בימים האחרונים לגבי פעילות הסוכנות היהודית ברוסיה הוא נושא שבאמת קרוב לליבי, אז אני נוקט בשני כלים: אחד, יש דברים שהשתיקה יפה להם. אני חושב שככל שנדבר פחות כן ייטב, וזה ייאפשר טיפול נכון בכל הסוגיה.

"שניים, אני עובד בשיתוף פעולה מלא עם ראש הממשלה לפיד, באמון מלא. אנחנו פועלים למען מדינת ישראל ולמען העם היהודי. אנחנו משתפים פעולה, ואיפה שאני אוכל לסייע אני אסייע. רוסיה היא מדינה חשובה במרחב כולו ובכלל, ויכולים להיות תרחישים שונים ועשרה נימוקים שונים ללמה ואיך האירוע התפתח. אני מעדיף לא ללכת לניתוחים. לעתים אנחנו רואים דברים שלא תמיד מבינים אותם, ודברים שרואים מכאן לא רואים משם. בואו ניתן לתהליכים להתבצע. ככל שנדבר פחות ונעשה יותר כך ייטב".

עוד בוואלה!

לפיד: "סגירת משרדי הסוכנות היהודית ברוסיה תהיה אירוע חמור שישליך על היחסים"

לכתבה המלאה
יאיר לפיד ישיבת הממשלה 17 ביולי 2022. מארק ישראל סלם, אתר רשמי
יאיר לפיד/אתר רשמי, מארק ישראל סלם

כמו כן, לשכתו של ראש הממשלה יאיר לפיד אישרה היום את הפרסום ברוסיה, לפיו התקיימה חלופת אגרות ברכה בין נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ללפיד ביום שלישי ה-5 ביולי השנה.

אתמול כינס לפיד דיון בראשותו בנושא הסוכנות היהודית. "סגירת משרדי הסוכנות ברוסיה תהיה אירוע חמור שישליך על היחסים", אמר. "היחסים עם רוסיה חשובים לישראל והקהילה היהודית ברוסיה גדולה, חשובה ועולה בכל שיח מדיני עם הממשל במוסקבה".

בדיון השתתפו שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו שטה, שר הבינוי והשיכון זאב אלקין, שר האוצר אביגדור ליברמן ובכירים נוספים. לפיד הנחה את המשלחת המשפטית להיות מוכנה ליציאה למוסקבה "מיד כשיתקבל האישור הרוסי לשיחות", וכמו כן לעשות כל מאמץ למיצוי הדיאלוג המשפטי ולקידום דיאלוג מדיני בנושא. עוד סוכם כי מנכ"ל משרד החוץ, ימשיך לתכלל את הנושא מול כל הגורמים.

ממשלת רוסיה עדיין לא השיבה לבקשת ישראל לשגר משלחת משפטנים למוסקבה לשיחות על המשבר סביב פעילות הסוכנות ולא הנפיקה ויזות לחברי המשלחת. עם זאת, בכירים בירושלים מעריכים כי תשובה חיובית תגיע בקרוב והמשלחת תצא למוסקבה לקראת הדיון בבית המשפט ביום חמישי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully