וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תוניסיה: משאל עם על חוקה חדשה מאיים על הדמוקרטיה

25.7.2022 / 13:05

מבקרי הנשיא קייס סעיד, שהקפיא את הפרלמנט לפני שנה ונתמך על ידי מדינות המפרץ, מזהירים כי הוא יחזיר את מולדת "האביב הערבי" לימים שלפני המהפכה. האופוזיציה, בהובלת האסלאמיסטים, תחרים את משאל העם שצפוי לעבור בכל זאת מאחר שאין רף מינימום לשיעור ההצבעה

נשיא תוניסיה קייס סעיד אחרי שהצביע בקלפי בתוניס במשאל עם על חוקה חדשה, 25 ביולי 2022. רויטרס
ארה"ב ביקרה את הטיהורים שערך במערכת המשפט. סעיד אחרי ההצבעה בקלפי, היום/רויטרס

אזרחי תוניסיה מצביעים היום (שני) במשאל עם על שינוי החוקה, שלדברי המבקרים של הנשיא קייס סעיד יפרק את הדמוקרטיה הצעירה שנולדה במהלך מהפכת "האביב הערבי" ב-2011 ויעניק לנשיא את מירב הסמכויות.

ההצבעה נערכת ביום השנה להקפאת הפרלמנט הנבחר על ידי סעיד, כשהכריז על מצב חירום באמצעות צו נשיאותי. מפלגות האופוזיציה המפולגות האשימו אותו בביצוע הפיכה שמחזירה את תוניסיה לעידן האוטוקרטי שלפני המהפכה. עם זאת, על רקע משבר כלכלי הולך ומחריף, ההשתלטות של סעיד על השלטון התקבלה בברכה בשנה שעברה על ידי אזרחים רבים שמאסו במריבות הפוליטיות ובכישלון הממשלה.

לא ברור עדיין מתי יוכרזו התוצאות של משאל העם, לאחר שייסגרו הקלפיות בשעות הערב. המומחים מעריכים כי רוב המצביעים יתמכו בשינוי החוקה, אך ששיעור ההצבעה מתוך 9.2 מיליון בעלי זכות הבחירה יהיה נמוך. לפי התקנות שקבע סעיד, משאל העם יכול לעבור בכל רוב, ללא רף מינימום לשיעור הצבעה. לא ברור מה יקרה אם הבוחרים ידחו את החוקה החדשה.

מפגינים מוחים נגד משאל העם על חוקה חדשה בתוניס, תוניסיה, 18 ביולי 2022. רויטרס
חוששים מחזרה לשלטון דיקטטורי. מתנגדי הנשיא מוחים נגד משאל העם בתוניס, בשבוע שעבר/רויטרס

סעיד אמר כי השינויים שהוא מציע הם הבסיס לרפובליקה חדשה וסיום של הקפאון הפוליטי והכלכלי. "נקים רפובליקה חדשה, לא כמו זאת שהיתה כאן בעשור החשוך האחרון. אנחנו רוצים מדינת חוק. האנשים יגידו את המילה האחרונה", הוא אמר. הנשיא, שנבחר ב-2019, הבטיח להגן על כל החירויות שהשיגו האזרחים מאז המהפכה ב-2011.

החוקה החדשה מחזירה את הכוח לנשיאות מידי הפרלמנט, שבו המפלגה האסלאמיסטית א-נהדה הייתה הגדולה ביותר מאז "האביב הערבי". מדינות מערביות שהיללו את ההצלחה של תוניסיה כמודל לדמוקרטיה ערבית טרם הגיבו לשינויים המוצעים, אף שוושינגטון גינתה את סעיד ביוני על כך שהוא חותר תחת המוסדות הדמוקרטיים לאחר טיהורים במערכת המשפט.

ערב הסעודית ואיחוד האמירויות הפגינו תמיכה בסעיד בשנה שעברה, על רקע תמיכתם בפגיעה בכוח של המחנה האיסלאמיסטי. קבוצות שמתנגדות לסעיד ערכו הפגנות קטנות לקראת משאל העם. גם עצרות תמיכה בנשיא לא משכו קהל רב.

המשבר הכלכלי מאז 2011 הוביל לזעם בעם כלפי המפלגות ששלטו מאז המהפכה ולהתפכחות מהמערכת הפוליטית. שלוש מערכות בחירות פרלמנטריות ושתי בחירות נשיאותיות נערכו מאז שינוי המשטר, כששיעור ההצבעה הנמוך ביותר, 41%, נרשם בבחירות האחרונות לפרלמנט, ב-2019.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully