וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשיא תוניסיה הדיח את רה"מ והקפיא את הפרלמנט; יריביו: "זאת הפיכה"

קייס סעיד הודיע כי הוא יקבל את סמכויות הממשלה, אחרי הפגנות אלימות נגד מפלגת א-נהדה האסלאמיסטית על רקע משבר הקורונה והמצב הכלכלי. "מי שירה כדור, הצבא ישיב במטח כדורים", הזהיר. יו"ר הפרלמנט נבלם בידי הצבא, אחרי שקרא לתומכיו לצאת לרחובות: "הפיכה נגד המהפכה"

בווידאו: נשיא תוניסיה הדיח את רה"מ והקפיא את הפרלמנט/צילום: רויטרס

נשיא תוניסיה קייס סעיד הודיע הלילה (שני) כי החליט להדיח את ראש הממשלה הישאם משישי, להקפיא את פעילות הפרלמנט ולהשעות את חסינות המחוקקים. המהלך הדרמטי הגיע אחרי הפגנות אלימות שהתקיימו בכמה ערים במדינה, שחווה את המשבר הגדול ביותר שלה מאז מהפכת "האביב הערבי" ב-2011. הנשיא הוסיף כי הוא ינקוט צעדים נוספים עד חזרת "השלום האזרחי" במדינה.

בהכרזתו הדרמטית ששודרה בטלוויזיה, הזהיר הנשיא מפני תגובה אלימה למהלכיו. "אני מזהיר את אלו הסבורים לפנות לכלי נשק - כל מי שירה כדור אחד, הצבא ישיב במטח כדורים", אמר סעיד.

מנגד, יריבי הנשיא, בראשם מנהיג מפלגת א-נהדה האסלמאיסטית, ראשיד אל-ראנושי, כינו את המהלכים של הנשיא "הפיכה" וקראו לתומכיהם לצאת לרחובות. עדי ראייה סיפרו במהלך הלילה כי הצבא, שהתפרס בכמה מוקדים בבירה תוניס, מנע מאל-ראנושי, שמפלגתו היא הגדולתה ביותר בפרלמנט, מלהיכנס למבנה.

קייס סעיד נשיא תוניסיה בנאום לאומה, תוניס, 26 יולי 2021. רויטרס
מואשם בהפיכה. הנשיא סעיד בנאום לאומה, הלילה/רויטרס

בסרטון שפרסם באמצעות מפלגתו, יו"ר הפרלמנט קרא להפגין "כמו ב-14 בינואר 2011", אז בתוניסיה פתחו בסבבי מחאה רבים שהתגבשו למהפכה שהציגה במדינה הצפון אפריקאית את הדמוקרטיה, וכן הציתה את "האביב הערבי". "אנחנו מחשיבים את את המוסדות כעדיין פעילים ותומכים בא-נהדה, והעם התוניסיאי יגן על המהפכה", טען אל-גנושי.

זמן קצר אחרי ההכרזה של סעיד, יצאו עשרות אלפי אנשים בקריאות שמחה ובהדלקת זיקוקים, ובטלוויזיה הממלכתית הנשיא אף נראה מצטרף לקהל תומכיו ברחובות. עדי ראיה סיפרו כי אנשים שהתאגדו סביב הפרלמנט הריעו לצבא בעודו מכתר את הבניין, ושרו את המנון המדינה.

עוד בוואלה!

כאוס קורונה בתוניסיה: שר הבריאות פוטר, הצבא ינהל את המשבר

לכתבה המלאה
המונים חוגגים את פיטורי הממשלה בידי הנשיא קייס סעיד בתוניסיה, 26 ביולי 2021. רויטרס
המונים חוגגים את צעדיו של הנשיא נגד הממשלה, תוניסיה, הלילה/רויטרס

המראות הלילה משדרות בורגיבה, מוקד ההפגנות ב"אביב הערבי", הזכירו את הפגנות הענק נגד הרודן בן עלי לפני עשור. הפגנות שמחה פרצו גם בכמה ערים אחרות. "נפטרנו מהם", אמרה למיה מפתהי, שחגגה במרכז תוניס לאחר ההכרזה של סעיד. "זה הרגע השמח ביותר מאז המהפכה".

במהלך היום, אלפי מפגינים, ברובם צעירים, הפרו את הגבלות הקורונה כדי למחות נגד הפרלמנט, בעודם קוראים לפיזורו ולהקדמת הבחירות. חלקם הסתערו אל תוך משרדי מפלגת א-נהדה. במהלך הפריצה למשרדים, המפגינים הרסו מחשבים וציוד נוסף, וכן השליכו מסמכים לעבר הרחובות.

יו"ר הפרלמנט בתוניסיה ראשיד אל-גנושי מחוץ לבניין הפרלמנט, 26 ביולי 2021. רויטרס
ראנושי מחוץ למבנה הפרלמנט בתוניס, הלילה/רויטרס

המדינה הערבית סובלת מהמשבר הכלכלי החמור בתולדותיה והיא נמצאת על סף פשיטת רגל, אחרי שנים של שיתוק פוליטי, קריסת שירותי המדינה ואבטלה גבוהה. כל זאת עוד לפני פרוץ מגיפת הקורונה בשנה שעברה, שפגעה קשות בכלכלה, ובשבועות האחרונים חל זינוק במספר הנדבקים והמתים מהנגיף.

ההפגנות אורגנו על ידי פעילים ברשתות החברתיות, ללא תמיכה של אחת מהמפלגות הגדולות, והן התרכזו בהטחת זעם בא-נהדה. המפלגה, שפעילותה נאסרה לפני המהפכה ב-2011, היא הכוח הפוליטי החזק ביותר במדינה מאז והיא הייתה חברה בממשלות האחרונות.

מנהיגה אמר כי ההחלטה של סעיד היא "הפיכה נגד המפכה והחוקה", והעלה חשש מפני עימותים בין תומכי המפלגה ומתנגדיה אחרי שקרא לאנשיו "להגן על המהפכה". אחרי סרטון שפרסם הלילה ובו קרא לאנשים לצאת לרחובות, ראנושי אמר כי הפרלמנט יתכנס חרף הקפאתו, אולם לא ברור כיצד זה יקרה אחרי שדווח כי הצבא מנע את כניסתו למבנה.

מנהיגה של מפלגת כראמה, והנשיא לשעבר מונסף מרזוקי הצטרפו לגינויים של א-נהדה. "אני קורא לאזרחי תוניסיה לשים לב לעובדה שהם מדמיינים שזאת ההתחלה של הפתרון. זאת ההתחלה של ההתדרדרות למצב גרוע עוד יותר", אמר מרזוקי בהצהרה מוקלטת.

מחלוקת חוקתית

סעיד טען בהצהרתו כי המעשים שלו היו בהתאם לסעיף 80 בחוקה, שלדבריו מאפשר לו להשעות את חסינות חברי הפרלמנט. "אנשים רבים הונו בצביעות, בגידה ושוד זכויותיהם של האזרחים", אמר הנשיא.

הנשיא והפרלמנט נבחרו במערכות בחירות נפרדות ב-2019, בזמן שראש הממשלה היאשם משישי נכנס לתפקיד במהלך הקיץ שעבר, לאחר נפילתה המהירה של ממשלה אחרת. סעיד, שנכנס לפוליטיקה בתור מועמד עצמאי ללא מפלגה מאחוריו, הבטיח לשנות מהקצה את המערכת הפוליטית הסבוכה הנגועה בשחיתות. במקביל, הבחירות לפרלמנט לא הובילו לתוצאה חד-משמעית ולאף אחד מהמפלגות אין יותר מרבע מהמושבים.

המחלוקות סביב חוקת תוניסיה אמורות להיות מיושבות על ידי בית משפט חוקתי, אך שבע שנים לאחר אישור החוקה, בית המשפט טרם הוקם בשל ויכוחים על זהות השופטים. במסגרת החוקה, לנשיא יש אחריות ישירה רק על מדיניות החוץ והצבא, אבל אחרי מחדל של הממשלה במרכזי החיסונים, הוא הורה בשבוע שעבר לצבא לטפל במגיפת הקורונה בעצמו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully