וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בסבך הקפריסאי: הצנחנים מתכוננים למלחמה עם חיזבאללה בכפרים הלבנוניים

30.7.2022 / 13:00

חטיבת הצנחנים ערכה אימונים בכפר בקפריסין, בניסיון לפצח כיצד להתמודד עם לוחמי חיזבאללה בכפרים, להוציא אותם מהמסתור ולאלץ אותם להילחם פנים אל פנים. המשימה מפרכת פיזית, אבל זהו גם קרב מוחות. ברקע: האיומים של נסראללה שנועדו למנוע מישראל לשאוב גז באסדת כריש

בווידאו: מג"ד 101 מתייחס לתרגיל בו מתאמן הגדוד למלחמה מול חיזבאללה/צילום: שלומי גבאי ודו"צ

לוחמי חטיבת הצנחנים צעדו מאזור קו החוף הקפריסאי במחוז פאפוס לעבר האזור המיוער של מסוגי, כפר קטן שמונה כאלפיים תושבים. הכפר,בגובה 300 מ' מעל לפני הים, מוקף במטעים, בפרדסים, ובהרים עם יער טבעי ומצוקים. לפני כמה שנים טובות המקומיים ניסו לנצל את הסבך הירוק והחופים המרהיבים ולקדם בו הקמה של כפר נופש לתיירים חובבי רכיבה על סוסים וטיולים. אבל אחר כך הגיעו הקשיים, הקורונה הלמה בהם וגדעה את הרעיון התיירותי, לפחות בינתיים. הבנים ננטשו ולפני כמה חודשים הם הפכו לאתר לחימה המדמה עבור צה"ל כפר בדרום לבנון שבו מעוז של חיזבאללה. בתוך החדרים הצפופים הסתתרו לוחמים שביימו פעילות אויב.

השעה הייתה כבר 23:00. יותר מאלף צנחנים נעלמו בקו האופק, חלקם נבלע בסבך, חלקם הסתתר בין הסלעים. הם המתינה לפקודת ההתקפה על "כפר הנופש". חדר הפיקוד הקדמי בחר באזור התעשייה של הכפר כיעד מאובטח להתכנסות אחרונה לפני ההתקפה.

תרגיל גדודי של צנחנים בקפריסין. דובר צה"ל
"להיות קטלני ומדויק". הצנחנים בתרגיל בקפריסין/דובר צה"ל

בזה אחר זה הגיעו מפקד גדוד 101, סא"ל דביר דיימונד, מג"ד 890 סא"ל דור מנאשוף, ומפקד סיירת הצנחנים, סא"ל נועם מיכאל. כולם בעלי ניסיון קרבי, כולם נתקלו בעשור האחרון במחבלים מטווח קצר. עיקר המחשבות של המח"ט ומפקדי הגדודים עסקו בשאלה מרכזית אחת: כיצד להוציא את מחבלי חיזבאללה מאזור המסתור, הבונקרים והמנהרות התת קרקעיות? מה יגרום להם להילחם בקרבות פנים אל פנים עם חיילי צה"ל?

בניתוח המודיעין ודפוסי הפעולה של הארגון השיעי, ההערכה היא שלוחמי חיזבאללה יירתעו מעוצמת האש שיפעיל צה"ל מהאוויר ומהקרקע, ויעדיפו לפעול מטווח רחוק מאוד, באמצעות ירי תלול מסלול, טילים וצליפה, ויתעקשו להימנע מקרבות מטווח קצר. שאלה נוספת שהדאיגה את המפקדים היא האם הידע שססיפק המודיעין הוא באמת מרכז העצבים של חיזבאללה באותו כפר. האם שם מצויים משגרי הרקטות, מחסני הנשק והבונקרים של פעילי הארגון? עד שלא תוקפים באמת, אי אפשר לדעת מה איכות המודיעין.

"כל מפקד יודע שאם הוא יבצע פעולות נכונות, יכול להיפתח לו חלון הזדמנויות קצר, ואז הוא יידרש להיות קטלני ומדויק", חידד המח"ט, אל"מ יואב ברונר, את התובנות לפני ההתקפה בשיחה עם המג"דים. "תטשטשו את קו המגע באש קבועה, שהאויב לא יידע היכן אתם", הוסיף.

עוד בוואלה!

המהירות, היכולות והמטרות: אלו המל"טים ההתקפיים שבשימוש צה"ל

לכתבה המלאה
אל"מ יואב ברונר,מח"ט צנחנים. דובר צה"ל
"תטשטשו את הקו באש קבועה, שהאויב לא יידע היכן אתם". מפקד חטיבת הצנחנים אל"מ יואב ברונר/דובר צה"ל

כשהמח"ט והמג"דים עברו על שלבי התוכנית, והרוב נראה בטוח, הקשר החטיבתי הרעיש. תא"ל דוד זיני, מפקד מרכז לאימוני יבשה, הודיע לברונר במסגרת התרגיל שיש באחד הגדודים "12 לוחמים פצועים", והם נדרשים לפנות אותם מידית לקו החוף, תוך חציית אזור הררי, סבך, עליות תלולות ומדרון חלקלק. תוך כדי כך הם נדרשים לתאם מסוקים שיעבירו אותם לישראל להמשך טיפול רופואי, או לניתוח בשטח במידת הצורך.

תוך דקות הורמו באוויר 12 אלונקות, אגרופים קפוצים נכרכו מסביב לידיות ומסביב לפצועים המדומים עמלו הצוות הרפואי וכוחות האבטחה. "חשוב שרגע לפני ההתקפה לוקחים לך כוח משמעותי מהגדוד, יותר מפלוגה, ואומרים לך לא רק להסתדר אלא גם לפנות, ולדאוג שהכול מתקתק", הסביר אחד המפקדים שנכח באתם רגעים בחפ"ק המח"ט בקפריסין.

בזמן שהמהלך הרפואי יצא לדרך, אל"מ ברונר העביר ברשת את הפקודה: "צאו להתקפה, סוף". הצנחנים פשטו על הכפר. המח"ט והמטה הקרבי שסביבו, שכלל עשרות מפקדים וחיילים ובהם קצין אג"מ, קמ"ן, קצין סיוע אש חטיבתי, קצין ניווט ורופא, עברו למצב דריכות. הם המתינו לראות אם ההערכות, ניתוח הקרקע באזור לא מוכר לחלוטין (בשונה משטחי האש הקבועים של צה"ל בצפון), בשילוב המודיען שבגללו כל כמה שעות השתנו תוכניות ההתקפה, קלעו למטרה ואפשרו לכוחות לפשוט בדיוק על הריכוז הגדול של חיזבאללה במרחב. האם באותם עשרות מבנים מסתתרים בכירי הארגון?

תרגיל גדודי של צנחנים 101. דובר צה"ל
"אם אתה רוצה להיות יותר קטלני, תסחוב יותר תחמושת". גדוד 101 בתרגיל/דובר צה"ל

"המתחם שעליו פשטנו הוגדר בתרגיל כיעד איכותי, ולכן הדרך שעליו מלווה בחששות", הסביר קצין בכיר שנכח בשטח, "בדרך יש כל מיני אירועים. זה תרגיל מלחמה. אותם אירועים כמו ירי, פצועים מדומים, גורמים לפיצול כוחות, אבל מצד שני אתה מעדיף שהחטיבה תפעל כאגרוף חזק, ולא כאצבע אחת שיכולה להישבר".

בתחקירי התרגיל יגיד אחר כך אל"מ ברונר שהרגע שגרם לו נחת היה השלב שבו המג"דים תיאמו ביניהם את ההתקפה, ונכנסו את המלחם מכיוונים שונים, תוך כדי הפעלת אש רחבה ללא התערבות שלו. לבסוף הם הגיעו בזמן ובדיוק למקום שבו הסתתרו עשרות מחבלים.

אחרי כמעט שבוע עמוס בפאפוס, הפלגה לישראל וירידה בנמל חיפה, לחץ ברונר את ידי הלוחמים בזה אחר זה והודה להם על האופן שבו ביצעו את התרגיל. למעט לוחם אחד שהוכש על ידי נחש, פונה לטיפול רפואי וחזר לתרגיל, אף לוחם לא נזקק לפינוי אמת. אף חייל לא פרש מהתרגיל. אחרי כמה ימי התרעננות שלחו כלל מפקדי הצוותים מכתב למח"ט הצנחנים שבו סיפרו מה עבר עליהם בתרגיל, ומה הם לקחו ממנו. בשלב הבא ישבו מפקדי הגדולים ומפקדי הפלוגות לנתח את מהלכי הפשיטה בפרט והתרגיל בכלל, בתחומים השונים. בשלב הזה הועלו גם הנקודות הטובות פחות, כמו היקף אמצעי הלחימה שהלוחמים סחבו על גבם בטיסה לקפריסין.

"אם אתה רוצה להיות יותר קטלני, תסחוב יותר תחמושת ויותר נ"ט", אמר אחד המפקדים השבוע בשטח. "העניין הוא שאתה מוגבל מאוד במשקל. חיל האוויר סופרים לך כל ק"ג לפני הטיסה. הכול מדוד ומה שלקחת זה מה שיש לך לקרב. מזון? סחבנו על הגב מזון ל-72 שעות, ואמרו לנו 'תמצאו מה שתמצאו בשטח'. אני לא בונה על זה. כל החיילים התנסו בכדורי הכלרה ובמים זורמים שהיו בקפריסין".

תרגיל גדודי של צנחנים 101. דובר צה"ל
"מבצעים כל מיני פעולות של גירוי ושיבוש". הצנחנים בתרגיל/דובר צה"ל

גרף האימונים של החטיבה האדומה קשוח. הם מנסים למצות כל יום אימונים, כשברגע שינויים בהערכת המצב הביטחונית, המחייבים אותם לתת כוחות תגבור מעת לעת. אם לא די בכך, ברקע נשמע בערב יום שני היטב מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה, שאיים אל ישראל לבל תשאב גז באסדת כריש בלב הים בניגוד לעמדת הלבנונים, עד לתום המו"מ לקביעת הגבול הימי, ששווה הרבה מיליארדי דולרים. באותו הלילה, לוחמי הצנחנים היו כבר עמוק בסבך הצפוף של שטחי האש מעל עין כרמל בצפון, כשלראשם אמצעי ראיית לילה ונשקים שלופים, רגע לפני תרגיל באש חיה במתווה כפר לבנוני, ובו מעוז חיזבאללה.

סלעים, צמחייה עבותה, חום נוראי, לחות גבוהה - כל מה שעושה את המאמץ הפיזי למורכב ומפרך יותר. מג"ד 101 החדש סא"ל יואב ספקטור (33), שהתחיל את דרכו בסיירת צנחנים ולחם כמפל"ג במגלן במבצע צוק איתן, הוביל את הלוחמים למשימת הפשיטה. צעידה אל הסבך, בתוך הסבך ומהסבך לשטחים בנויים.

נטול גינונים שמאפיינים מג"דים אחרים, הסביר ספקטור בפשטות: "המטרה בתרגיל היא לאמן את הכוחות בלוחמת לילה, שזה עוד יותר קשה בתוך סבך. מה המטרות בהתקפה? בראש ובראשונה לאתר את אתרי שיגור הרקטות של חיזבאללה, אחר כך פעילים ואחר כך אמצעי פיקוד ושליטה. אנחנו מספיק קטלניים עם מה שיש לנו, בין השאר טילי גיל, לאו, מטאדור, אם-16, נגב ומא"ג. מה השתנה בשנה האחרונה? יש לנו הרבה אמצעי ראיית לילה. אולי לאחוז קטן בכל פלוגה אין אמצעי ראיית לילה. הכוחות יכולים לסמן אחד לשני מטרות, להימנע מירי דו צדדי. כמות אמצעי הקשר גדלה מאוד, והיא מאפשרת התקדמות הרבה יותר מהירה ומודיעין זמין".

טקס סיום תרגיל גדודי של צנחנים 101. דובר צה"ל
"נעשה את זה עכשיו עד שתהיה מרוצה". גדוד 101 בטקס סיום התרגיל/דובר צה"ל

המילה השכיחה בפיהם של המפקדים היא "חשיפה". היכולת של צה"ל לחשוף את מיקום האויב בזמן אמת, ולהעמיד מולו עוצמת אש קטלנית. "בקפריסין הפעלנו פלוגת תצפיות במילואים של סיירת צנחנים, והיא היתה מאוד יעילה", הסביר קצין בכיר בחטיבה, שנכח השבוע בתרגיל. "הפעלנו מעט רחפנים, אבל בעיקר ביצענו כל מיני פעולות של גירוי ושיבוש, כדי שהאויב ייצא החוצה להילחם". הוא הדגיש שהעיקר הוא מלחמת מוחות בין מפקדי חיזבאללה לבין מפקדי הגדודים והפלוגות של הצנחנים, שיקבלו כמשימה במלחמה את היעדים העמוקים ביותר בלבנון.

מפקדים בשטח שנשאלו על האופן שבו תיראה המלחמה הבאה עם הארגון השיעי, השיבו שלפי ההערכות, חיזבאללה יעדיף לא להילחם עם חיילי צה"ל פנים אל פנים, אלא להסתתר, לסגת לאחור או להמתין בבונקרים. "אתגר החשיפה הוא גדול מאוד. אתה צריך להיות מאוד חכם ויצירתי", הסביר אחד הקצינים. לדבריו, זו הסיבה שבחטיבה שמו דגש על קליעה מעולה של הלוחמים, רמת שדאות, כושר קרבי גבוה וערכים טובים. "קראנו לזה 'צנחן לוחם מעולה'".

"כמה מעולה"? שאלתי והקצין השיב ללא היסוס: "הערתי להם על האופן שבו הם נעו בסבך. אמרתי שאני מצפה מהם לתנועה יותר מקצועית". אחד הלוחמים קם ופנה אליו: "המפקד, הכול בסדר. נעשה את זה עכשיו עד שתהיה מרוצה. חברים, תחזרו אחורה. עושים את זה שוב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully