וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"בהתחלה היה בסדר, ואז התחילו לקלל": בני נוער מספרים על האפליקציה שהפכה לסיוט

עודכן לאחרונה: 22.7.2022 / 22:22

אפליקציית NGL, שמציפה בשבועות האחרונים את הרשתות החברתיות, מאפשרת לכל אחד לשלוח הודעות אנונימיות לאדם אחר. בני נוער רבים משתמשים בה כדי לקלל ולהשמיץ אחרים - שנשארים פגועים וללא סיוע. "רק רוצים להפיל אותי ולגרום לי להרגיש רע עם עצמי"

אפליקציות מסרים אנונימיים חדשה, NGL (Not Gonna Lie), מציפה את הרשתות החברתיות בשבועות האחרונים. העיקרון פשוט: מעלים שאלה, משתפים את הקישור, בדרך כלל באינסטגרם, ומקבלים תשובות ללא שם השולח. פתרון קל להעברת הזמן בחופש הגדול. אולם כפי שלמדו בני הנוער מאפליקציות קודמות, בחסות הזהות המוסתרת השאלות הופכות קרקע לבריונות - מבלי לשאת במחיר.

"כמו כולם, העליתי לסטורי קישור לשליחת שאלות. בהתחלה היה בסדר, ואז פתאום קיבלתי סדרה של קללות אחת אחרי השנייה - זונה, שרמוטה ועוד. אחר כך באו שאלות שנועדו להשמיץ חברים שלי", סיפרה מוריה טויטו, בת 16 מגבעת שמואל. היא משערת כי חלק מהשולחים הם אותם נערים שנהגו כלפיה בבריונות בבית הספר. "הם רוצים להפיל אותי ולגרום לי להרגיש רע עם עצמי. לא היה לי יותר מדי מה לעשות עם זה כי הכול אנונימי. להגיב על זה בסטורי רק נותן להם תמריץ לכתוב עוד".

אפליקציית NGL | אלונה שאולוף. באדיבות המצולמת, אתר רשמי
"רוצים להפיל אותי". שאולוף/אתר רשמי, באדיבות המצולמת
אפליקציית NGL | אלונה שאולוף. באדיבות המצולמת, אתר רשמי
הודעה באפליקציית NGL/אתר רשמי, באדיבות המצולמת

אלא שיש דרך אחת לגלות מי נמצא מאחורי המסך. "מי שלח את זה?", מציעה האפליקציה לצד התשובות המתקבלות, במחיר 34 שקלים לשבוע. הפיתוי גדול. "שקלתי ברצינות לשלם ולדעת מי אלה, אבל לא רציתי להרגיש צורך להתעמת איתם", סיפרה טויטו. "באפליקציות האנונימיות הקודמות שילמתי וזה רוקן את הכוחות הנפשיים שלי".

"ברור שקיבלתי תגובות לא נעימות", הצטרפה אלונה שאולוף, בת 16 מרמת השרון. "אמרו שיעשו עליי חרם, שאני מביכה. באפליקציות קודמות כתבו גם על המראה שלי. יש לי חבר שקיללו אותו כי הוא הומו". אחרי שחוו את סיקרט, סראחה ובליינדספוט, שאולוף אומרת כי בני הנוער התרגלו אנחנו דור שרגיל לקבל דברים כאלה. "אנחנו מסננים. האפליקציה נוחה. היא מתחברת ישר לממשק של אינסטגרם. אני לא רואה את זה נעלם בקרוב. אני רואה בזה דברים טובים גם, לשאול שאלות שלא היית שואל פנים מול פנים. גם אם יפסיקו את האפליקציה ימצאו דרך לבריונות ברשת".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

הודעות באפליקציית NGL

אפליקציית NGL. צילום מסך, אתר רשמי
אפליקציית NGL/אתר רשמי, צילום מסך
אפליקציית NGL. צילום מסך, אתר רשמי
אפליקציית NGL/אתר רשמי, צילום מסך

NGL נמצאת כיום במקום הראשון בדירוג ההורדות החינמיות בחנות האפליקציות של אפל. התודות מגיעות גם לכוכבי הרשת, שלא היססו לקפוץ על הטרנד ולמשוך איתם עשרות אלפי עוקבים. "מפורסמים מעלים את זה ויש להם הרבה כוח, ילדים לומדים מהם. זה נהיה מאוד נפוץ, כל בן אדם שני מעלה את זה לאינסטגרם ומבקש שישלחו אליו תשובות", סיפרה הילי זמיר, בת 15 מירושלים. "ראיתי המון מקרים שילדים בחרו לקחת את זה לבריונות ורוע. הם כותבים לילדים תתאבד או מאיימים שייתנו מכות בבית ספר, כי אף אחד לא יכול לגלות מי הם. כתבו לחברות שלי דברים שלא צריך לכתוב לאף אחד".

"אין כבר דרך לעצור את זה. זאת טעות ענקית שלא עשו את זה בזמן", היא קובעת. לא כולם נחרצים כמותה. נציגי מועצת התלמידים והנוער הארצית וקואליציית הארגונים הפועלים להגנה על קטינות וקטינים ברשת נפגשו עם שר התקשורת יועז הנדל ודנו בדרכים למנוע את התופעה. לדבריהם, הם גם ביקשו מהנדל להפעיל כלים נוספים לסינון תכנים פוגעניים ברשת ככלל.

למרות ההתפשטות המהירה של האפליקציה, הארגונים העוסקים באלימות ברשת מספרים כי כמעט לא קיבלו פניות הנוגעות אליה. באיגוד האינטרנט הישראלי אמרו כי אינם מכירים ילדים שנפגעו ממנה, אך הזהירו כי היא "עלולה להוביל לבריונות והטרדה בין ילדים", בדומה לאפליקציות אנונימיות קודמות. במוקד 105 - המטה הלאומי להגנה על ילדים ברשת מכירים דיווחים בודדים. "אנו לא מזהים, בשלב זה, איום משמעותי", אמרו לפני פחות משבוע. המשמעות, בסופו של דבר, היא לא שהפגיעות מעטות, אלא שהנפגעים לא זוכים לעזרה מקצועית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully