וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הותר לפרסום: צה"ל משתמש במל"טים חמושים לתקיפות מבצעיות

עודכן לאחרונה: 20.7.2022 / 20:14

לאחר שנים שבהן אסרה הצנזורה הצבאית על פרסומים בנושא בתקשורת הישראלית, הותר לפרסום כי הצבא מפעיל כלי טיס לא מאוישים תוך נשיאת טילים במשך יותר מ-20 שנה. בשנים אלו פורסמו כתבות רבות בתקשורת הבינלאומית על פעולות צה"ל באמצעות מל"טים

תקיפת חיל האוויר ברצועת עזה, 16 ביולי 22/דובר צה"ל

הצנזורה הצבאית התירה היום (רביעי) לפרסום בפעם הראשונה כי במשך יותר מ-20 שנה צה"ל משתמש בכלי טיס לא מאויישים לפעילויות מבצעיות. זאת, לאחר שעד כה נאסר לפרסם בתקשורת הישראלית כל אזכור לפעולות מסוג זה של הצבא, למרות שבתקשורת הבינלאומית פורסמו כתבות בנושא.

במשך עשרות שנים איפל צה"ל את עצם פיתוח וייצור כלי טיס לא מאוישים נושאי נשק שמסוגלים לתקוף יעדי אויב. בתחילת האינתיפאדה השנייה התקיים דיון מסווג במעמד ראש הממשלה דאז אריק שרון, בכירי צה"ל וראש השב"כ לשעבר אבי דיכטר, במהלכו דנו ביכולת של מערכת הביטחון לשלב בין מודיעין מדויק לסיכול מבוקשים פלסטינים. בדיון הוכרע על תחילת השימוש בכלי הטיס הבלתי מאויישים.

מל"ט מדגם הרון של חיל האוויר בדרך לרצועת עזה, 13 בנובמבר 2019. AFP, אתר רשמי
מל"ט מדגם "הרון" של חיל האוויר/אתר רשמי, AFP

צה"ל מפעיל מגוון רחב של מטוסים לא מאוישים חמושים, שמסוגלים לתקוף מגוון מטרות: תשתיות נייחות, מטרות ניידות, ובטווחים שונים - מרצועת עזה, לבנון, סוריה, ויעדים רחוקים מאוד מגבולות המדינה. היתרון המשמעותי של המל"ט הוא עצם היותו לא מאויש, בעל יכולת לטוס בגובה נמוך, כולל האמצעים הטכנולוגיים שהוא נושא פרט לחימוש המגוון.

בשנת 2011 הדליף אתר ויקיליקס כ-250 אלף מסמכים המאשרים כי חיל האוויר השתמש בכלי טיס חמושים ובלתי-מאוישים, לצורך סיכולים ממוקדים של מחבלים ברצועת עזה. את החלק הראשון מבין מאות אלפי המסמכים סקר כתב הארץ, אנשיל פפר.

עוד בוואלה!

לפיד בגבול לבנון: "אין לנו עניין בהסלמה, אבל תוקפנות חיזבאללה עלולה להוביל להסלמה מיותרת"

לכתבה המלאה
אזור תקיפת צה"ל ברצועת עזה בעקבות שיגור רקטות, 16 ביולי 22. שימוש לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים, מערכת וואלה!
תקיפת חיל האוויר בעזה. 16 ביולי/מערכת וואלה!, שימוש לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

מברק סודי שנשלח משגרירות ארצות הברית בתל אביב למחלקת המדינה בוושינגטון, חשף פרוטוקול של שיחה שקיים הפרקליט הצבאי הראשי, אביחי מנדלבליט, ב-2010 עם השגריר הקודם של ארצות הברית לישראל, ג'יימס קנינגהם. במהלך השיחה, אישר מנדבלביט בפני השגריר כי צה"ל עשה שימוש בכלי הטיס לפחות במקרה אחד, בו חוסלו מן האוויר 16 מחבלים במבצע עופרת יצוקה.

לדבריו, "העובדות ידועות" ברומזו לפרסומים בעיתונות הזרה בנושא. הוא אמר כי "מטוס ללא טיס ירה על שני לוחמי חמאס שעמדו לפני המסגד, והתוצאה הייתה 16 נפגעים בתוך המסגד - בגלל דלת פתוחה שדרכה חדרו רסיסים במהלך התפילה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully