וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדלתיים פתוחות: בנט וליברמן יעידו בפני ועדת הבדיקה לאסון נחל צפית

עודכן לאחרונה: 19.7.2022 / 14:49

בנט וליברמן צפויים להעיד בפני ועדת הבדיקה לאסון נחל צפית ב-1 באוגוסט. בזמן האסון, בו נהרגו עשרה מועמדים וחניכים במכינה הקדם-צבאית בני ציון, בנט כיהן כשר החינוך וליברמן כשר הביטחון. הדיון יתקיים בדלתיים פתוחות - למרות שבנט ביקש בתחילה לסגור אותו לתקשורת

בווידאו: דיון של ועדת הבדיקה של הוועדה למניעת אסונות במכינות קדם-צבאיות/צילום: ניב אהרונסון

ראש הממשלה החליפי נפתלי בנט ושר האוצר אביגדור ליברמן צפויים להעיד בפני ועדת הבדיקה לאסון נחל צפית ב-1 באוגוסט. בזמן האסון, בו נהרגו עשרה מועמדים וחניכים במכינה הקדם-צבאית בני ציון מתל אביב, בנט כיהן כשר החינוך וליברמן כשר הביטחון. גורם המעורה בפרטים אמר לוואלה כי הדיון יתקיים בדלתיים פתוחות. בנט ביקש בתחילה לקיים אותו בדלתיים סגורות, אך שינה את דעתו.

המשפחות קיבלו דרך משרד עורכי הדין שמייצג אותם הזמנה להשתתף בעדויות ונאמר להן שיוכלו לשאול שאלות. "אנחנו רוצים שבנט וליברמן ייקחו אחריות", אמרו שרית ואיציק אור, הוריה של אלה שנספתה בשיטפון. "בנט התנגד לוועדת הבדיקה כי רצה להמשיך להתקדם פוליטית. אין לו אחריות ישירה, אבל הוא יודע שבמשרד החינוך עדיין יושבים פושעים שאחראים לאסון שלנו. ליברמן אמר שהמכינות לא באחריותו ונעלם מהשטח. אין דבר כזה, אתה חובש כובע אז יש לך אחריות. זה חייב להיות בדלתיים פתוחות. הרוב הגדול של העדויות היו בדלתיים פתוחות, ואנחנו רוצים לשמוע מה יש להם להגיד".

ראש הממשלה נפתלי בנט, שר האוצר אביגדור ליברמן מציגים את הצעדים החדשים להורדת יוקר המחיה, 9 בפברואר 2022. ביני אשכנזי
בנט וליברמן בתפקידם כראש ממשלה ושר האוצר, בפברואר/ביני אשכנזי

זמן קצר לאחר האסון שרית ואיציק, לצד יתר ההורים, החלו במאבק להקמת ועדה שתחקור את הכשלים שהובילו אליו. משרד החינוך הקים ועדה שתבחן את הסדרת הטיולים ופעילויות החוץ במכינות, אך הצעד לא סיפק את ההורים. לאחר שדיברו בוועדת החינוך של הכנסת וקיבלו תמיכה לעמדתם מהיו"ר יעקב מרגי, הם נפגשו עם בנט. "הוא אמר שהוא לא מאמין בוועדות חקירה", סיפרו. "כשהוא הפך לראש ממשלה הוא לא התנגד לוועדות חקירה. גם האסון שלנו היה מיותר והיה אפשר למנוע אותו. לנו היה ברור שהיו שם כשלים, הם לא עשו מה שצריך לפי חוק וסיפרו סיפורי סבתא".

אייל בללי, אביה של גלי בללי שנספתה באסון, אמר כי "מה שמפריע לנו ההורים הוא שמעבר לעובדה שמנהלי המכינה, המדריכים ומועצת המכינות לא לקחו אחריות - גם שר החינוך ושר הביטחון באותה תקופה מעולם לא לקחו שום אחריות, לא הביעו דעה על החלק שלהם באסון, ויש להם חלק מרכזי מאוד. כל הנושא של הפיקוח על פעילות המכינות היה על הכתפיים שלהם והם הזניחו את זה לחלוטין הרבה מאוד שנים. שנה לפני היה כמעט אסון באותה מכינה. אם הם היו דואגים שיתקנו מה שצריך בזמן זה לא היה קורה. במדינת ישראל אין לנו ציפייה שמישהו יעז לקחת אחריות. שניהם היו צריכים להתפטר עוד ביום האסון, כמו שקורה במדינות אחרות. רק לחץ של ההורים הביא אפילו להקמת הוועדה. הכעס גדול".

ועדת הבדיקה הממשלתית הוקמה לבסוף בשנה שעברה, שלוש שנים לאחר האסון, בראשות השופטת בדימוס שולמית וסרקרוג ובהשתתפות מנכ"ל משרד ההתיישבות לשעבר אבי נעים ואלוף במיל' גרשון הכהן. לאחרונה הגישה את דוח מסקנות הביניים שגיבשה על סמך עדויות של גורמים שונים להם הייתה נגיעה לאירוע. במכתב ששלחו ההורים לחברי הוועדה הם קראו לזמן גם את בנט וליברמן, אך הבקשה לא הושלמה לפני דוח הביניים. חברי הוועדה הסבירו כי מטרת הפרסום המוקדם של הדוח הייתה לאפשר ליישם חלק מהשינויים הנדרשים, בהם הסדרת תנאי הבטיחות במכינות והאחדת האחריות על המכינות למשרד אחד, כך שיוכלו לצאת לפועל כבר בשנה הקרובה. "בדוח הביניים של הוועדה הופיעו לא מעט המילים שאנשים 'מעלו בתפקידם' בלי לציין שמות. לא יעלה על הדעת שאנשים עם אחריות לאסון יצאו נקיים", אמרו איציק ושרית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully