וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קולומביה: מטייל ישראלי בן 22 מת כתוצאה מאלרגיה לחלב

עודכן לאחרונה: 19.7.2022 / 23:20

דוד אוחנה טייל במדינה עם חבריו ונחשף למוצרי חלב במסעדה בבירה בוגוטה. הוא הובהל לבית חולים מקומי במצב קשה, אך הצוות הרפואי לא הצליח לייצב את מצבו והוא מת לאחר כמה ימים. "הוא נזהר מאוד בטיול, נשא מזרק ואמר למסעדה שהוא אלרגי". "חלם להיות שר החינוך ולשנות"

דוד אוחנה, ישראלי בן 22, תושב ירושלים, שטייל בקולומביה יחד עם חבריו, מת אמש בבירה בוגוטה כתוצאה מאלרגיה לחלב - כך נודע הבוקר (שלישי).

ככל הנראה, הצעיר סבל מתגובה אלרגית חריפה ללקטוז, לאחר שנחשף למוצרי חלב במסעדה מקומית ביום שלישי שעבר. הוא הובהל לבית חולים מקומי במצב קשה, אך הצוות הרפואי לא הצליח לייצב את מצבו והוא מת לאחר כמה ימים. בני משפחתו הספיקו להגיע לקולומביה ולהיות לצידו בשעותיו האחרונות.

שגרירות ישראל בבוגוטה ליוותה את בני המשפחה בימים האחרונים. גופתו של הצעיר תוטס לישראל ככל הנראה ביום חמישי.

דוד אוחנה שנפטר בקולומביה לאחר שאכל במסעדה חלב אליו היה אלרגי 19 ביולי 2022. מתוך רשתות חברתיות, אתר רשמי
אוחנה/אתר רשמי, מתוך רשתות חברתיות

בבוגוטה הוא היה כתחנת מעבר לקראת המשך הטיול במדינה אחרת ביבשת. התקף האלרגיה קרה כשהוא וחברו הלכו בבוקר לאכול. בתחילה הוא אושפז במרפאה של אחת השכונות העניות, ולאחר מכן הרב יהושע רוזנפלד הרב של בוגוטה, סייע לו ולהוריו, ודאג גם שיועבר לבית החולים האמריקני בבירה.

הרב לוי ונונו, במקור מקריית גת, שהקים ומנהל את בית חב"ד במקום זה שש שנים, סיפר כי "הכרנו אותו, בחור כזה מיוחד, לבבי, שמח, שכולם התאהבו בו. הוא סיפר לי שהוא גאה שלא פספס יום אחד של הנחת תפילין לאורך כל מהלך הטיול הארוך שלו בדרום אמריקה". הוא הוסיף, "הלם שזה מה שקרה. איבד את חייו באופן כה טראגי. אנחנו התפללנו. האמנו. עצוב שכך זה הסתיים".

"המסר שלי למטיילים זה להיזהר היכן שאוכלים, קשה מאד לסמוך על מקומיים שיבינו את כל המגבלות של כל אחד. צריך להזהר מאד, צריך לוודא ורצוי מאד לאכול במקומות של ישראלים שכן מבינים את שפתך והאמת היא שהכשרות די פותרת את זה", אמר הרב לוי, "זו פעם ראשונה לאורך כל תקופת השליחות שלי שאני שומע פה על טרגדיה כזו. היו פה תאונות דרכים, אנשים נפלו מצוקים, אבל בחיים לא היה מקרה כזה שאני זוכר בתחום קולומביה".

דוד אוחנה שנפטר בקולומביה לאחר שאכל במסעדה חלב אליו היה אלרגי 19 ביולי 2022. מתוך רשתות חברתיות, אתר רשמי
אוחנה/אתר רשמי, מתוך רשתות חברתיות

"זכינו שדוד יהיה מדריך בשנתו האחרונה במכינה שלנו", כתב עליו ביני מדז'ינסקי, ראש מכינת "שחר" תל קציר בה אוחנה הדריך. "המדריך הנערץ, האהוב והמצחיק שלנו. שבחר לפני הטיול הגדול שלו, לתת את הנשמה שלו בחינוך הדור הבא ולהכין אותם לשירות משמעותי בצבא. דוד שהיה קשור לכל מקום שבו עבר".

"דוד שהוא שחקן נשמה", סיפר עוד. "נשמה גדולה בגוף קטן. איש של נתינה ועשייה, יורד לכל הפרטים הקטנים והכל בשקט, במהירות ומאחורי הקלעים. דוד עם העיניים הכי טובות בעולם. בתקופה קצרה החדיר בחניכים ערכים שלא ישכחו לעולם. כי דוד לא היה איש של פוזות, וכולם ידעו, שכשדוד אומר, הוא מתכוון לזה. אנחנו חסרים, שבורים והמומים. נוח בשלום על משכבך, הילד שחלם להיות שר החינוך ולשנות את העולם".

העיר בוגוטה, בירת קולומביה. ShutterStock
טרגדיה באמצע הטיול. בוגוטה, בירת קולומביה/ShutterStock

הצעיר למד בתיכון בישיבה במבשרת ציון. אמו מנהלת בדואר ואביו מנהל חנות, ולו שלושה אחים. "בטיול, לאורך חודשים ארוכים, הוא נזהר כי הוא יודע על הרגישות הזו, ואף נושא עמו מזרק אפיפן לטיפול חירום עצמי, שהפעם למרבה הצער לא עזר", סיפר שכנם של בני המשפחה, ברוך פישהיימר, שהכיר את הצעיר מאז ילדותו. "לפי מה שאנחנו יודעים הוא היה עם חבר בגסטהאוס וביקש חביתה ללא חלב והכינו אותה עם גבינה. הוא איבד את ההכרה, אבל אחרי החייאה ממושכת החזירו לו דופק ונשימה".

"היה ילד מיוחד מאוד", הוסיף השכן. "פגשתי בהרבה אנשים בחיים אבל הוא היה נוטף דבש, אי אפשר היה שלא להתאהב בו, לרצות לחבק אותו. היה נשמה. היה מנהיג. בצבא הסתיר את האלרגיה הזו כדי להיות קרבי, התנדב לשיריון, התקדם לתפקיד מפקד טנק והיה אמור לצאת כבר לקורס קצינים אבל אז עלו על הלקות הזו ושלחו אותו לתפקיד עורפי, שגם אותו הוא מילא עם כל הלב".

אלחנן אביטן, חברו של הצעיר, ספד לו בפייסבוק. "אמרת לי: אתה חייב לטוס לפה, לדרום אמריקה, למזרח, איזה עולם זה אתה לא מבין. ואז אמרת לי: 'טסתי לבד בפרי סטייל, ואני כל פעם מוצא אחלה חבר'ה לטייל', ואני אומר לעצמי בלב: בטח תוך שנייה אתה תמצא חברים בכל מקום שתהיה, כי אתה הכי חברותי וזורם. ידעתי שתעשה את הטיול הזה של אחרי הצבא, ידעתי כי אתה תמיד היית מחובר לזה, לנופים, לשבת עם הסיגרים מול כל העולם ולהיות מבסוט מזה".

"הוא נשא מזרק למצב כזה, אבל זה לא עזר"

"ככל הידוע הוא אכל בהוסטל שהרבה ישראלים עוברים בו ואמר שהוא אלרגי, והבטיחו לו שהכול בסדר - אבל נתנו לו משהו עם לקטוז. הוא נשא עמו זריקה למצב כזה אבל זה לא עזר", סיפר לוואלה! ישראל ביכלר בן ה-27 מניו יורק, המטייל בדרום אמריקה ומכיר את המקרה. "הוא התחיל להתערפל ואחד שהיה איתו יצא איתו מהמקום ותמך בו על הכתפיים שלו, ולא הצליח לעצור מונית אז התחיל ללכת איתו לכיוון בית חולים. בסוף עצר רכב סתם, הכניס אותו ואמר לנהג שייקח אותו מהר לבית החולים. ניסו להציל אבל לא הצליחו".

ביכלר, המתנדב כעת בבית חב"ד בעיר מדיין, אומר כי הוא זוכר טוב את הבחור שעשה את השבת לפני כשבועיים בבית חב"ד, היה חביב מאוד והתנדב לעזור. "צריך מאוד להיזהר בקולומביה עם האוכל, לא רק לגבי לקטוז אלא גם סלמונלה, וכל דבר. זה נכון לכל דרום אמריקה ואולי בכלל", הוא הוסיף.

בשנת 2018 מתה אורנית מנחם, צעירה ישראלית בת 25 מבת שלמה, במהלך טיול עיר דרמסאלה בצפון הודו, ככל הנראה מתגובה אלרגית חריפה לחלב. ככל הנראה, היא אכלה דבר מה המכיל לקטוז, מבלי שידעה על כך. היא פנתה עם קוצר נשימה לבית חב"ד שנמצא באחד מהכפרים הסמוכים לעיר. אחרי שדיברה עם בני משפחתה הם ניסו להפעיל את הביטוח וסיוע רפואי הגיע - אולם ככל הנראה באיחור. היא פונתה באמבולנס ואולם מתה בדרך לבית החולים.

אלרגיה למזון היא תגובת יתר של מערכת החיסון, והיא מוגדרת כתסמונת כשל של מערכת החיסון של הגוף. אלרגיה למזון קיימת ב-3-2% מהאוכלוסייה והיא שכיחה בחשיפה לכמה מזונות - חלב, ביצים, סויה, בוטנים, משפחת החיטה, משפחת האגוזים, שומשום, דגים, סלרי חרדל ותורמוס.

התגובה האלרגית החמורה ביותר, המכונה תגובה אנפילקטית, עלולה לגרום לקשיי נשימה חמורים, לאיבוד הכרה ואף למוות. תגובה קשה זו ניתנת לטיפול באמצעות מזרק אפיפן המכיל אדרנלין. הזרקת החומר לירך גורמת להרפיית שרירי הנשימה וכיווץ כלי הדם ומאפשרת מרווח זמן עד לקבלת טיפול בבית החולים. מדובר בפעולה מצילת חיים שיש לבצעה בשטח ובאופן מידי, שכן הידרדרות תופעות האלרגיה למצב של חנק ומוות עשויות להמשך דקות מעטות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully