וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שר החוץ הסעודי: הצמדת האגרופים של ביידן ובן סלמאן היא "תמונת ניצחון"

עודכן לאחרונה: 18.7.2022 / 15:26

המחווה החברית בין המנהיגים הסעירה את העולם, בעקבות החשד למעורבות יורש העצר ברצח עיתונאי אמריקני-סעודי. שר החוץ של סעודיה אמר בראיון שמדובר בהישג לביידן, שזוכה בשותפות אסטרטגית שעשויה לסייע לו במשבר מחירי הדלק

ביידן נוחת בג'דה, סעודיה, ונפגש עם יורש העצר בן סלמאן/רויטרס

נשיא ארצות הברית התמודד עם תגובות נגד רבות על הדרך הבלתי רשמית בה בירך את יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן - בהצמדת אגרופים. זאת, בעקבות החשדות האמריקניים כי בן סלמאן היה אחראי לרצח העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י ב-2018. אולם, שר החוץ הסעודי אמר בראיון ל-CNN כי הוא רואה ברגע "תמונת ניצחון לביידן"

שר החוץ הסעודי, הנסיך פייסל בן פרחאן, אמר בראיון לCNN, שעות לאחר שעזב ביידן את ג'דה שבערב הסעודית, כי הנשיא האמריקני יצא מהפגישה עם שותפות אסטרטגת אפשרית בין ערב הסעודית לארצות הברית. עוד אמר השר כי בעייניו זה "די נורמלי" ששני המנהיגים יחליפו מחוות חברותיות, והוסיף כי הוא "לא מבין למה כולם מתרכזים כל כך בהצמדת האגרופים".

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ויורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן, 15 ביולי 2022. רויטרס
"לא יודע למה כולם מתרכזים כל כך בהצמדת האגרופים"/רויטרס

הבית הלבן הגן על מחוות הצמדת האגרופים בין המנהיגים, ואמר כי היא נובעת מרצון לצימצום מגע פיזי, ברקע התפשטות וריאנטים חדשים של נגיף הקורונה. עוד ציין הבית הלבן כי ביידן בירך באותה הצורה גם את המנהיגים הישראלים איתם נפגש, ראש הממשלה יאיר לפיד, נשיא המדינה יצחק הרצוג, ועוד. ביידן עצמו נשאל על המחווה כשחזק לארצות הברית, ואמר לכתבים: "למה אתם לא מדברים על משהו שחשוב? אני אשמח לענות לשאלה חשובה".

רבים ביקרו את ביידן על ביקורו בסעודיה, ברקע חששות בנושא זכויות אדם במדינה, שהתגברו עם הממצאים על הרג העיתונאי. במהלך השיחה עם יורש העצר, העלה ביידן את נושא הריגתו של העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י. בן סלמאן ענה לנשיא האמריקני ואמר כי ארצות הברית עשתה גם היא "את הטעויות שלה", והתייחס למקרי התעללת באסירים בכלא אבו גרייב בעקבות פלישת ארצות הברית לעיראק ב-2003, ולמות העיתונאית הפלסטינית האמריקאית שירין אבו עאקלה. כל אלו לטענתו, היו אירועים המציגים את ארצות הברית גם כן באור שלילי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
ג'ו ביידן עם נסיך הכתר הסעודי מוחמד בן סלמן, 15 ביולי 2022. רויטרס
ארצות הברית עשתה גם היא "את הטעויות שלה", בן סלמאן/רויטרס

אחת מהמטרות המרכזיות של ביקור ביידן בסעודיה הייתה למצוא פיתרון לבעיה מרכזית במיוחד בארצות הברית - מחירי הדלק המזנקים. כיום, יחסים דיפלומטים עם סעודיה נתפסים כאחת מהדרכים הבודדות בהן ביידן יכול לנקוט כדי להוריד את מחירי הדלק. מבן פרחאן נמסר כי יורש העצר הסעודי פתוח להגדלת יכולת אספקת הנפט במדינה, אומנם עד רמה מסויימת. "אנחנו יכולים להגדיל את ההספק שלנו ל-13 מליון חבילת, לא מעבר לזה".

כמו כן, מטרה נוסף של הנשיא האמריקני בביקורו בסעודיה הייתה לדון עם יורש העצר על שאיפותיה הגרעיניות של איראן. שר החוץ הסעודי אמר בראיונו כי כל שש מדינות מועצת שיתוף הפעולה של המפרץ - ערב הסעודית, איחוד האמירויות, קטאר, עומאן, כווית ובחריין - תומכות במשא ומתן עם איראן. לעומתן, הוא אמר, סעודיה מעוניינת בפיתרון דיפלומטי, אך גם עובדת עם ארצות הברית כדי לפתח יכולת "להתגונן מפני תוקפנות איראנית אפשרית".

ביידן בפסגה בג'דה בירת ערב הסעודית. רויטרס
סעודיה, לעומת שאר מדינות המפרץ, רוצה להתגונן ממפני תוקפנות איראנית/רויטרס

"הדיון של יורש העצר עם הנשיא ביידן התמקד באיך לטפל באיום האיראני. הם דיברו על משא ומתן, אבל גם על יצירת לחץ מספיק כדי לתמרץ את האיראנים להגיע לשולחן המשא ומתן",סיפר בן פרחאן, והוסיף כי סעודיה אומנם רוצה לפתור את המחלוקת עם איראן באמצעות דיאלוג, אך גם יודעת כי "עליה להגן על עצמה".

בעקבות הפגישה עם יורש העצר הסעודי, פרסם הבית הלבן הצהרה, ואמר כי ביידן "אישר את מחויבותה של ארצות הברית לעבוד עם ערב הסעודית ובעלות ברית אחרות ושותפים אחרים במזרח התיכון כדי לשלב ולהגביר את שיתוף הפעולה הביטחוני". שר החוץ מסר גם הוא כי ביידן "התייחב להגן איתנה על הממלכה"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully