וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביידן סיים את ביקורו במזרח התיכון והמריא מסעודיה: "לא נפקיר את האזור"

עודכן לאחרונה: 16.7.2022 / 18:53

בתום פסגה בה השתתפו מנהיגי 9 מדינות ערביות עם נשיא ארה"ב, ביידן אמר כי "לא ניתן לרוסיה וסין להיכנס לוואקום באזור". במהלך הכינוס הוא דחף את רעיון הברית האזורית שתשלב את ישראל, אך בסעודיה הבהירו כי לא נידונה כל אפשרות לשיתוף פעולה כזה "לפני או במהלך הפסגה"

בוודיאו: ביידן המריא מסעודיה וסיים את ביקורו במזרח התיכון/צילום: רויטרס

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן חתם היום (שבת) את ביקורו במזרח התיכון בפסגה בערב הסעודית בהשתתפות מנהיגי תשע מדינות ערביות. ביידן הציג בפסגה את חזונו והאסטרטגיה האמריקנית למעורבותה של ארצות הברית במזרח התיכון, אמר כי וושינגטון תישאר מחויבת לבעלות בריתה באזור, וכן דחף את רעיון ברית הביטחון האזורית שתשלב את ישראל.

מלבד ערב הסעודית, בפסגה בג'דה השתתפו מנהיגי איחוד האמירויות, ירדן, מצרים, עיראק, בחריין, עומאן, קטאר וכווית. ביידן ביקש לנצל את ההתכנסות כדי להעלות את נושא שילובה של ישראל באזור, זאת כחלק מציר חדש שמונע בעיקר מאינטרסים משותפים וחששות דומות מפני איומים מצד איראן.

ג'ו ביידן בשדה התעופה עוזב את ג'דה, ערב הסעודית, 16 ביולי 2022. רויטרס
המריא מסעודיה. ביידן, היום/רויטרס
ג'ו ביידן בתמונה עם מנהיגי מדינות ערב בג'דה, בירת ערב הסעודית, 16 ביולי 2022. רויטרס
מנהיגי המדינות בפסגה, היום/רויטרס

בהצהרה שמסר ביידן הוא אמר כי ארצות הברית תישאר שותפה פעילה למדינות המזרח התיכון ולא תאפשר למוסקבה ובייג'ינג לחזק את דריסת הרגל באזור. "לא נפקיר את המזרח התיכון וניתן לרוסיה וסין להיכנס לוואקום", הדגיש הנשיא.

עוד הוא אמר כי וושינגטון "לא תאפשר לפגוע בחופש השיט במצרי הורמוז ובים האדום" ואף ציין כי "נפעל לחיזוק אמצעי ההגנה האווירית של מדינות האזור, הורדת מתיחויות ומניעת הסלמה", אמר.

עוד בוואלה!

החלטה היסטורית: סעודיה תפתח את המרחב האווירי שלה לחברות תעופה ישראליות

לכתבה המלאה

התחממות ביחסים עם ישראל?

בעניין ישראל, גורם בכיר בממשל אמר לכתבים כי "אנחנו מאמינים שיש ערך רב לכלול כמה שיותר יכולות באזור הזה, ובוודאי שלישראל יש יכולות משמעותיות בכל הקשור להגנה אוויריות וטילים".

עם זאת, השר במשרד החוץ של ערב הסעודית עאדל אל ג'ובייר אמר כי סעודיה לא תנרמל את יחסיה עם ישראל עד להשגת פתרון שתי המדינות עם הפלסטינים. בריאיון לרשת CNN אל ג'ובייר ציין כי "סעודיה תומכת ביוזמת השלום הערבית, אך הבהרנו שהשלום מגיע בסוף התהליך הזה, לא בתחילתו".

בנוסף, בהצהרה שמסר שר החוץ הסעודי פייסל בן פרחאן במסיבת עיתונאים לסיכום הפסגה הוא אמר כי "לא הוצגה במהלך הפסגה כל אפשרות לשיתוף פעולה צבאי או טכני של מדינות ערב עם ישראל. זה לא נדון לפני הפסגה, לא במהלכה ולא אחריה".

ביחס לשאלה אם פתיחת המרחב האווירי עבור מטוסים ישראלים היא בגדר צעד מקדים ליצירת קשרים דיפלומטיים, פראחן אמר כי להחלטה זו אין קשר לנורמליזציה עם ישראל. לדבריו, ערב הסעודית עשתה את הצעד כדי לאפשר חיבור בין מדינות בעולם והוא מקווה שזה יקל על נוסעים, אך אין בכך כל הקדמה לצעדים אחרים.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ומלך סעודיה סלמאן, 15 ביולי 2022. רויטרס
לוחץ יד למלך סלמאן. ביידן בביקורו בג'דה/רויטרס

בזמן הפסגה ביידן המעיט במפגשים עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן ברקע הביקורת על מצב זכויות האדם במדינה, והתמקד במפגשים עם מנהיגי שש המפרציות, מצרים, ירדן ועיראק.

עימות התרחש בין השניים לאחר שביידן האשים אתמול את יורש העצר הסעודי בן סלמאן ברצח העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י ב-2018. ביידן אמר כי בן סלמאן הכחיש קשר לרצח וטען כי אינו אחראי לכך באופן אישי, ואילו ביידן השיב כי הוא חושב שהוא אכן אחראי.

"העליתי את הנושא בתחילת בראש הפגישה, והבהרתי מה חשבתי על זה בזמנו ומה אני חושב על זה עכשיו", סיפר ביידן לכתבים. "אמרתי בצורה מאוד ישירה, ששתיקת נשיא אמריקני בסוגיה של זכויות אדם אינה עולה בקנה אחד עם מי שאנחנו ומי שאני". אף על פי כן, ביידן סיכם את השיחות עם הנהגת סעודיה כ"סדרה טובה של פגישות", תוך התקדמות משמעותית בנושאים ביטחוניים וכלכליים, אך הוסיף כי גם זכויות אדם הינן נושא מרכזי.

העיתונאי הסעודי ג'מאל חאשוקג'י. AP
העיתונאי הסעודי ג'מאל חאשוקג'י/AP
שירין אבו עאקלה. מתוך פייסבוק, אתר רשמי
שמה עלה בשיחות. שירין אבו עאקלה/אתר רשמי, מתוך פייסבוק

בתגובה, שליטה בפועל של ערב הסעודית תקף בחזרה את ביידן כשהזכיר עדויות ממקרי התעללות באסירים בכלא אבו גרייב בעיראק, על ידי חיילים אמריקנים, וכן את התגובה האמריקנית למותה של העיתונאית שירין אבו עאקלה במחנה הפליטים בג'נין.

החלטה היסטורית

ביידן המריא לערב הסעודית מביקור מדיני בן שלושה ימים בישראל, והיה לנשיא האמריקני הראשון שטס ישירות מישראל לממלכה. ברקע הביקור, אתמול הודיע היועץ לביטחון לאומי של ארצות הברית כי סעודיה החליטה לפתוח את המרחב האווירי שלה בפני כל הטיסות האזרחיות ללא אפליה - כולל טיסות מישראל ואליה.

בהודעה הסעודית לא הוזכרה ישראל במפורש - אך חברות התעופה הישראליות היו כמעט היחידות עליהן הוטלו מגבלות מעבר במרחב האווירי הסעודי. ההכרזה הגיעה לאחר שישראל אישרה בחמישי את מתווה ההסכם על האיים בים האדום, טיראן וסנפיר, שהיה חשוב מאוד עבור סעודיה. הסכם זה סולל את הדרך להכרזה על צעדי נורמליזציה סעודים במהלך ביקור ביידן בממלכה.

בשנת ב-2020, אחרי ההכרזה על הסכמי אברהם, הסכימה סעודיה לאפשר לטיסות בין ישראל לבין איחוד האמירויות ובחריין לעבור במרחב האווירי הסעודי. הסעודים הבטיחו לממשל טראמפ כי יאפשרו לחברות תעופה ישראליות להשתמש במרחב האווירי שלהם גם לטיסות למזרח - להודו ולסין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully