וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לייזר קטלני וטילים לחלל: מערכות ההגנה שיוצגו לנשיא ביידן

עודכן לאחרונה: 13.7.2022 / 18:27

בין שלל הטקסים, המפגשים והדיונים המדיניים בהם ישתתף נשיא ארה"ב בזמן ביקורו, הוא יקדיש זמן גם לסקירה ביטחונית מיוחדת על מערכת ההגנה האווירית של צה"ל. לביידן יוצגו מגוון מערכות החץ, אך גולת הכותרת תתמקד ב"מגן אור". מאילו איומים היא מגנה ומהן יכולותיה?

בווידאו: הנשיא ביידן מבקר בתצוגת צה"ל במתחם נתב"ג/צילום: קונטקט

בתוך לוח הזמנים הצפוף של ביקור נשיא ארצות הברית בישראל, שיחל היום (רביעי) ויכלול שלל טקסים, מפגשים, סיורים ודיונים מדיניים, יקדיש ג'ו ביידן זמן גם לסקירה ביטחונית מיוחדת על מערכת ההגנה האווירית של צה"ל.

הסקירה, שתועבר לנשיא על ידי שר הביטחון בני גנץ וראש מנהלת חומה במשרד הביטחון תכלול הצגה של המערכות חץ 4, חץ 3, חץ 2, שרביט קסמים וכיפת ברזל, אך גולת הכותרת תהיה מערכת הלייזר היבשתית. בכלל מערכות ההגנה למעט מערכת הלייזר "מגן אור" קיימים שיתופי פעולה ישראלים-אמריקניים. מאילו איומים מגנות המערכות שיוצגו, מהן יכולותיהן וכיצד בדיוק פועלת מערכת הלייזר?

חץ 2

מערכת החץ היא מערכת נשק ליירוט טילים בליסטיים בתחום האטמפוספירה (בעל מרעום קרב- מתפוצץ ליד טיל האויב ומשמיד אותו) אשר פותחה על ידי התעשייה האווירית ובשיתוף עם חברת בואינג האמריקנית.

מערכת הלייזר שתוצג בנתב"ג לנשיא ארה"ב ג'ו ביידן. אמיר בוחבוט
חלק מהטילים שיוצגו לביידן/אמיר בוחבוט

המערכת בשירות מבצעי של חיל האוויר משנת 2000 והיא נועדה ליירט איומים בליסטיים על עורף מדינת ישראל כמו טילי סקאד ועוד, וזאת באמצעות מכ"ם שמזהה את האיום ומפעילי המערכת שמשגרים מיירט.

חץ 3

מדובר בטיל שמיועד ליירט טילים בליסטיים בחלל והרחק מגבולות ישראל, כחלק ממערכת הנשק חץ. הטיל שפותח בתעשייה האווירית לישראל מסוגל ליירט איומים מחוץ לאטמוספירה בדגש על איומים גרעיניים, כימיים וביולוגיים ובכך מצמצם משמעותית את האיומים על העורף.

החץ 3 פוגע בצורה ישירה בטיל האויב, וכיום היא מוגדרת כשכבה העליונה להגנה מפני טילים, כולל טילים שמפצלים את ראש הנפץ הקרבי שלהם בחלל, ולפי פרסומים זרים גם לפגוע בלווייני אויב.

חץ 4

בחמש השנים האחרונות פועלים במנהלת חומה של משרד הביטחון בשיתוף תעשיות ביטחוניות ישראליות על פיתוח מערכת חץ 4 שייעודה יירוט טילי אויב בחלל, אך עם דיוק גבוה מאוד ויכולת תמרון גבוהה בשונה מחץ 3, ונגד מספר ראשי קרב בו זמנית. המערכת נמצאת עדיין בשלבי פיתוח.

שרביט קסמים

מדובר במערכת שמכונה גם "קלע דוד", תוצרת חברת רפאל וריית'און האמריקנית, שייעודה ליירט רקטות וטילים לטווח בינוני וארוך, כלי טיס לא מאוישים וטילי שיוט. הייחודיות של מערכת זו היא ביכולת תמרון מהירה, והיא בעלת מערכות איכון והכוונה מהמתקדמות בעולם. המערכת כבר מוגדרת כמבצעית והופעלה בשנים האחרונות על ידי חיל האוויר.

כיפת ברזל

מערכת ההגנה האווירית ניידת ליירוט רקטות קצרות-טווח, פצצות מרגמה וכלי טיס בלתי מאוישים שפותחה על ידי חברת רפאל בסיוע תקציב אמריקני. המערכת מוגדרת כ"סוס העבודה של צה"ל" בכל מה שקשור להגנה מפני איומי ירי תלול מסלול.

בשנתיים האחרונות בוצעו קפיצות מדרגה בשיפור דיוק היירוט של המערכת, שינוי בשיטת ההצבה שלה בשטח והכיסוי הרחב של כל מערכת כיפת ברזל שגדל דרמטית - כשכעת תא השטח שעליו היא מגנה גדול פי כמה מבעבר. ברגע שמהערכת מזהה את האיום משוגר לעברה המיירט פוגע בו בצורה ישירה. בשנים האחרונות הותקנה מערכת דומה בתצורה ימית על ספינת טילים של חיל הים.

מגן אור

ואחרונה - מערכת מגן אור. מדובר במערכת הגנה אקטיבית מבוססת נשק לייזר להגנה מפני רקטות, טילים, פצצות מרגמה, כלי טיס בלתי מאוישים ורחפנים. המערכת מפותחת על ידי רפאל בשיתוף אלביט, ונחשבת כפורצת דרך וראשונה מסוגה בעולם. ייעודה הוא להשלים את הפעילות של כיפת ברזל במיוחד נגד מטחי רקטות.

המערכת מבוססת על לייזר במצב מוצק (לייזר סיב), מה שהופך אותו ליעיל וזול בהרבה ממיירטי כיפת ברזל. בשלב הזה מוכנה מערכת הביטחון להגיד כי המערכת מיועדת להתמודד עם איומים של עד עשרה קילומטרים ובטווחים מתחת לסף היכולת של מערכת כיפת ברזל.

מערכת הלייזר שתוצג בנתב"ג לנשיא ארה"ב ג'ו ביידן. אמיר בוחבוט
מערכת מגן אור שתוצג לביידן בסקירה/אמיר בוחבוט

כיצד היא עובדת? חיישן תרמי, מהמתקדמים בעולם, מזהה את האיום, מסווג אותו, ויורה לעברו קרן לייזר רבת־עוצמה שמשמידה את האיום בכמה דרכים. לפי גורמי ביטחון המערכת מהווה את השכבה התחתונה ביותר נגד איומי תלול מסלול.

במקביל מפתחת חברת אלביט מערכת לייזר אווירית שתותקן על גבי כלי טיס כמו מל"ט, ותדע לרחף מעל שטח אויב ולתקוף את האיומים במרחב האווירי של האויב. מערכת נוספת שנמצאת בפיתוח כוללת לייזר מתמרן שאמור להגן על הכוחות המתמרנים ביבשה בעומק שטח האויב.

גורמי ביטחון אמרו ביממה האחרונה כי הלייזר נבחר לתצוגה בפני הנשיא מאחר והוא כבר מכיר את מערכת כיפת ברזל, ומעבר לכך מדובר בגאווה טכנולוגית ישראלית.

עוד אמרו הגורמים כי צילום של נשיא ארצות הברית ליד מערכת הלייזר היבשתית שנועדה להתמודד עם שלל איומים יעניק חשיפה גבוהה במיוחד לפיתוח כחול-לבן בו מתעניינות מדינות זרות רבות ברחבי העולם. כמו כן, החלטה של ארצות הברית להשתתף בתהליך הפיתוח והייצור עם משרד הביטחון עשוי לתת דחיפה לפרויקט ולקצר לוחות זמנים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully