וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שלוש קומות, סוויטה נשיאותית ומרפאה מתקדמת: בתוך "אייר פורס 1", המטוס המאובטח בעולם

עודכן לאחרונה: 13.7.2022 / 11:29

ביידן ינחת היום בישראל על גבי המטוס הנשיאותי, שעליו מותקנות מיטב טכנולוגיות האבטחה והתקשורת המוצפנת ומערכות הגנה מפני מתקפות סייבר ונשק כימי. בין היתר, יש בו גם מטבח שיכול להכין מנות ל-100 איש, חדרי ישיבות, ואפילו חדר כושר נשיאותי

בווידאו: הכנות אחרונות וחזרה גנרלית לקבלת הפנים לנשיא ביידן בנתב"ג/צילום: ניב אהרונסון ודוברות משרד הביטחון

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן יגיע היום (רביעי) לישראל על גבי המטוס הנשיאותי, "אייר פורס 1" (Air Force One), הנקרא כך בהתאם לאות הקריאה שלו ברשת הקשר המוצפנת של צבא ארצות הברית. למעשה, מדובר בזוג מטוסים מתוצרת חברת בואינג, מדגם 747-200B - אחד נמצא בזמינות מבצעית בכל זמן נתון בבסיס של חיל האוויר האמריקני בוושינגטון, ומטוס נוסף עובר, בהתאם לתוכנית אחזקה, טיפולים או שדרוגים טכניים וטכנולוגיים.

המטוס שעוצב במיוחד לצורכי נשיאי ארצות הברית והפמליות שלהם כולל את מיטב הטכנולוגיות בתחום ההגנה, האבטחה והתקשורת המוצפנת, שמאפשרת גם להפעיל את "המזוודה הסודית" - שבאמצעותה ניתן גם לשגר טילים גרעיניים. על המטוס יכול הנשיא לקיים ישיבה רבת משתתפים, דיון כמו בחדר הסגלגל בבית הלבן, כמו גם שיחות ועידה מוצפנות בווידיאו עם גורמי מקצוע מחוץ למטוס.

שטיח אדום נפרס למרגלות מטוס אייר פורס 1 בבסיס אנדרוז, לקראת נחיתת הנשיא היוצא דונלד טראמפ, 20 בינואר 2021. רויטרס
המטוס המאובטח בעולם. "אייר פורס 1"/רויטרס

המטוס כולל למעשה שלוש קומות, שכל מעבר ביניהן מאובטח על ידי השירות החשאי ומחייב הצגת תעודות. הקומה התחתונה מיועדת למטען וכבודת הנוסעים. קומה נוספת היא קומת צוות האוויר (תא הטייס), התקשורת והטכנאים שנותנים מענה לכל תקלה ואירוע. הקומה הנותרת כוללת את חדרי הישיבות, מקומות ישיבה וחדרי נוסעים לפי רמות הרשאה וסיווג ביטחוני רמת דרג, וכן סוויטת הנשיא שכוללת חדר שינה, חדר מקלחת, חדר כושר ומשרד שהכניסה אליהם מוגדרת כמאובטחת ביותר בתוך המטוס.

שאר החדרים הם דו-שימושיים: חדר דיונים שהופך לחדר אוכל, ומשרדים שהופכים במידת הצורך למרפאה ובה תרופות וציוד מתקדם, שמותאם לרפואה דחופה וגם לצרכי הנשיא המכהן. הצוות הרפואי גם יודע להפוך במהירות את אחד החדרים במטוס לחדר ניתוחים דחופים במקרה חירום. בנוסף, אף שאלפי מנות מגוונות מאוחסנות במטוס (כחלק מההיערכות למצב חירום) רגע לפני ההמראה, יש במטוס גם מטבח שיודע לייצר מנות בהזמנה לכמאה איש.

עוד בוואלה!

מירושלים לרמאללה - ומשם לסעודיה: לו"ז ביקור ביידן בישראל

לכתבה המלאה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בפתח מטוס האייר פורס 1, 19 במאי 2021. AP
יש גם אופציית חילוץ לנשיא, במקרה של מצב חירום. ביידן/AP

אך מעל הכול ומעבר ללוגיסטיקה נועד המטוס הנשיאותי לעמוד בסטנדרט הגבוה ביותר להגנה מפני טילי קרקע אוויר וטילי אוויר, מתקפות סייבר, נשק כימי ונשק גרעיני, ובמקרה שמתרחש אירוע חירום ביבשה שלא מאפשר נחיתה - יכול המטוס לבצע תדלוק אווירי ולשהות באוויר לפחות 48 שעות. מבנה המטוס חזק יותר מדגם רגיל, כולל איכות המנועים, ומיכלי השמן שמאפשרים לו את השהייה הארוכה באוויר. במהלך המתקפה על מגדלי התאומים ב-11 בספטמבר 2001, המריא המטוס לאוויר עם הנשיא דאז, ג'ורג' בוש הבן, עד לבירור האירועים. ישנה גם אופציית חילוץ של הנשיא במקרה של מצב חירום במטוס במין קפסולת נחיתה, אך משרד ההגנה האמריקני מעולם לא התייחס בפומבי לאפשרות הזאת.

יצוין כי המטוס מאובטח מקרוב ומרחוק בכל נקודת זמן על ידי מטוסי קרב של צבא ארצות הברית ושכבות הגנה נוספות כעתודה מהים והיבשה.

בשנים הקרובות ייכנס לשירות מטוס נשיאותי מדגם חדש יותר, בעלות שמוערכת במאות מיליוני דולרים. השקת הדגם החדש מתעכבת, מאחר שהתקנת המערכות והסינכרון ביניהן אורכת יותר מהצפוי. מערכות ההגנה המותקנות עליו יהיו מתקדמות יותר מאלו שבמטוס הקיים, וטווחי הטיסה שלו ללא תדלוק יהיו ארוכים יותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully