וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיילים נדרשים לראות קב"ן ב"זום" - וההורים זועמים: "מתפשרים על הבריאות"

עודכן לאחרונה: 19.7.2022 / 12:22

מתגייסים שסירבו למפגש מרחוק עם קב"ן נדרשים להמתין חודשים, במרפאות ממתינים כ-5 שעות לפגישה עם רופא, ומפקדים בטירונות עם הנחיה שנויה במחלוקת. חיל הרפואה נמצא תחת עומס, וההורים דורשים "רפורמה מקיפה כדי למנוע פגיעה בילדים". צה"ל: "עובדים על תוכנית מקיפה"

בווידאו: דוח המבקר על מערך בריאות הנפש בצה"ל/צילום והפקה: משרד מבקר המדינה

הורים לחיילים בשירות סדיר מוחים על מדיניות שמוביל צה"ל במסגרתה מפגשים עם קציני בריאות הנפש (קב"ן) מתבצעים ב"זום". בצה"ל מסבירים כי על התנהלות זו של מערך בריאות הנפש הוחלט כחלק מהשירות הרפואי הניתן לחיילים בצבא כחלק מהניסיון למנוע הדבקה בקורונה, אך בעיקר כדי להתמודד עם העומסים.

גורמי צבא טענו כי מדובר בהחלטה מקצועית שנועדה בין היתר לייעל, על פי דעת גורמים רפואיים, את מהירות האבחון ודרכי הטיפול במידת הצורך. הקורונה בצה"ל דעכה אך לטענת הורי חיילים קב"נים בשירות צבאי משתמשים גם היום ב"זום" למתן אבחון וטיפול.

הורים לחיילים וחיילות טוענים כי הם חשים באי נוחות לעמוד מול מסך ולספר על פרטים אינטימיים שהיו קשים עבורם לשיתוף, גם אם היה זה מפגש פיזי פנים מול פנים. לכן, טוענים ההורים, כי האבחון לא מקצועי באופן שלם מאחר והחיילים חוששים לספר את כל מה שעובר עליהם בגלל האווירה ואי הנוחות שפוגעים באיכות האבחון והטיפול.

"ברור שחיילים מעדיפים לראות קב"ן פנים מול פנים, אין פה שאלה. אבל כשהמפקדים מסבירים לחיילים שתור לקב"ן יכול לקחת חודשים אז הוא מעדיף להתפשר רק כדי לקבל עזרה", אמר אחד ההורים. לדברי הורים נוספים, בכמה מקרים הודיעו המפקדים לחיילים כי כדי לראות קב"ן פיזית יש להמתין לעתים חודשים בגלל עומס וביקושים גבוהים, מה שמצביע על מחסור בקב"נים והעדפה לטיפול ב"שיחה מרחוק".

גיוס נובמבר גולני-גבעתי, בקו"ם תל השומר, 28 בנובמבר 2018. ראובן קסטרו
״היו לא מעט קבילות לנציב קבילות". חיילים בהליך הגיוס/ראובן קסטרו

בתוך כך, הורי חיילים הציפו טענות כלפי צה"ל על תורים ארוכים גם בשירותי הרפואה ובסניפי "ביקורופא", ולפי עדויות במקרים מסוימים מטופלים נדרשו לחכות שלוש ואף חמש שעות מרגע הגעתם.

אחת הדוגמאות שניתנו על נתונים שליליים במיוחד התמקדו בסניף "ביקורופא" בכפר סבא. "היו לא מעט קבילות לנציב קבילות חיילים בנושא והצבא אמור כבר לפתור את זמני התורים ובעיית איכות השירות הרפואי", הסבירו הורים לחיילים והוסיפו, "חייב לבצע רפורמה מקיפה כדי למנוע מצב שבו חיילים נפגעים כתוצאה מבעיות שירות".

בתוך כך, לאחרונה מתחו הורים לחיילים ביקורת על הנחיה לפיה חיילים שמתגייסים עם משקפי מולטיפוקל הכוללים עדשות שהופכות לקהות תחת השמש בעלות גבוהה מאוד מתבקשים במהלך הטירונות להסיר אותם למרות הקושי בראייה. הורים אמרו כי צה"ל לא מאפשר לחיילים בכפוף לנוהל מסודר להשתמש במשקפיים איכותיות שתורמות לאיכות החיים ובפתרון בעיה רפואית.

עוד בוואלה!

רבע מחיילי החובה בטיפול נפשי, ליקויים בהיערכות לאיום הרחפנים: דוח המבקר על צה"ל

לכתבה המלאה

דובר צה"ל: "מתמודדים עם עומסים, תוכנית לשיפור המענה בעבודה"

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "מערך בריאות הנפש של צה"ל פועל ללא לאות לספק מענה רפואי מקצועי ומקיף למשרתים. מרביתן המוחלט של הפגישות הינן פגישות פיזיות. בשנים האחרונות נוספה אפשרות לקיום פגישות טיפול מרחוק, פרקטיקה קלינית מקובלת המביאה לשיפור בנגישות הטיפול ובקיצור משכי ההמתנה".

"המערך מתמודד עם עומסים משתנים, אך תכנית מקיפה לשיפור המענה, נמצאת בימים אלה בעבודה מתקדמת ותצא לפועל בהקדם האפשרי".

"בכל הנוגע לזמני ההמתנה לתורים, חיל הרפואה מבצע מעקב רציף ויום-יומי אחר משכי ההמתנה לשירות רפואי בסניפי "ביקורופא", וכן מוודא את אכיפת הסטנדרט ההולם, לו מחויב הזכיין. מהנתונים עולה כי משכי המתנה חריגים נרשמנו בסניף כפר סבא, שהינו סניף חדש המצוי בתקופת הרצה, אך לא בסניפים אחרים. המעקב אחר משכי הממתנה ימשך ונוודא כי החריגות ישתפרו.

עוד השיבו בדובר צה"ל כי "באשר לטענה על איסור לכאורה על הרכבת משקפיים מסוג מולטיפוקל ושמש נדגיש, כי חיילים רשאים להרכיב משקפי שמש בכפוף למגבלות המפורטות בכללי ההופעה והלבוש. לא קיימת מניעה להרכיב משקפי שמש המשמשים לצורך רפואי בהתאם להצגת אישור רפואי לכך".

  • עוד באותו נושא:
  • צה"ל
  • קב"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully