וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות הלחץ מימין: בנט הטיל וטו על מינויו של יוסי ביילין ליו"ר רשות הטבע והגנים

עודכן לאחרונה: 8.7.2022 / 15:20

המינוי של יו"ר מרצ לשעבר אותו קידמה השרה להגנת הסביבה זנדברג, היה אמור לעלות לאישור ביום ראשון בממשלה, אחרי שהתעכב בגלל ההתפתחויות הפוליטיות. באופוזיציה טוענים שמדובר במחטף בחירות והפעילו לחץ על ח"כים ימנים בקואליציה לעצור את המינוי

תמר זנדברג ונפתלי בנט באולם המליאה בכנסת ביום ההצבעה לנשיאות, 2 ביוני 2021. ראובן קסטרו
בנט וזנדברג בכנסת, בשנה שעברה/ראובן קסטרו

ראש הממשלה החליפי נפתלי בנט עדכן היום (שישי) את השרה לאיכות הסביבה תמר זנדברג שמינוי יו"ר רשות הטבע והגנים לא יובא לאישור הממשלה. זאת, בעקבות פנייתם של יו"ר ימינה שרת הפנים איילת שקד ויו"ר תקווה חדשה שר המשפטים גדעון סער בנושא לאחר שסערה פרצה בממשלה סביב כוונתה של זנדברג לאשר ביום ראשון את מינויו של יו"ר מרצ לשעבר יוסי ביילין ליו"ר הרשות.

זנדברג הודיעה על המינוי עוד לפני התפזרות הכנסת לבחירות, והוא אף עבר בהצלחה את ועדת המינויים בחברות הממשלתיות בסוף מאי, אך אישור המינויים בממשלה התעכב בגלל ההתפתחויות הפוליטיות, וההצעה היתה אמורה לעלות בישיבת הממשלה ביום ראשון. כעת טוענים בסביבתה של זנדברג כי המינוי של ביילין סוכם מול בנט בעבר וכי הוא נסוג מהסיכומים בעקבות הלחץ בימין. "המינוי היה סגור והוא נכנע למכונת רעל שפוסלת אדם בשם דעותיו", אמרו בסביבתה.

יו"ר ימינה איילת שקד ושר התקשורת יועז הנדל כבר הודיעו מוקדם יותר שיתנגדו למינוי, ושקד פנתה לבנט ודרשה ממנו להשתמש בזכות הוטו ולבטל או ולעכב את המינוי עד שהממשלה תקבל התחייבות מפורשת מביילין ששום אתר בירושלים או ביו"ש לא יפגע ופיתוחו לא יעוכב. הלחץ בימין אף התגבר לאחר פרסום ב"ישראל היום" על המינוי הצפוי של ביילין, עד שלבסוף בנט נכנע לו והטיל את הוטו עליו.

זו הפעם הראשונה בממשלת בנט-לפיד שמופעלת זכות הוטו הפריטטית שמאפשרת לכל אחד מהגושים בממשלה לפסול החלטות ממשלה או להוריד אותן מסדר היום. גורמים בקואליציה מאשרים כי בנט התחייב בעבר בפני זנדברג, והבטיח כי לא יטיל וטו פריטטי על המינוי של ביילין ליו"ר רשות הטבע והגנים, ושינה את עמדתו לאור הלחץ של שקד.

יוסי ביילין. ראובן קסטרו
ביילין/ראובן קסטרו

ועדת גילאור למינויים בכירים אישרה את מועמדותו של ביילין כבר בסוף מאי וקבעה כי על אף הזיקה הפוליטית הכבדה שיש לו, יש לו ניסיון רב וכישורים שרלוונטיים לתחומי הפעילות של רשות הטבע והגנים. ביילין כיהן כשר המשפטים, סגן שר במספר משרדים ממשלתיים, מנכ"ל משרד החוץ ומזכיר הממשלה, והוועדה קבעה ש"משך כהונתו בכהונות ציבוריות בכירות ובתפקידים בכירים בשירות הציבורי מעידים כי מתקיימים במועמד כישורים מיוחדים שיש בכוחם לגבור על הזיקה הפוליטית הגבוהה".

ביילין התחייב בפני הוועדה כי במידה וימונה לתפקיד היו"ר הוא מתכוון להתפטר מחברותו בוועידת מרצ ולהסיר את שמו מרשימת המפלגה לכנסת. המינוי הועבר למזכירות הממשלה כמה ימים לפני שבנט ולפיד החליטו על פיזור הכנסת לבחירות.

בעקבות ביטול המינוי מסרה זנדברג כי היא "מתכווצת מבושה לנוכח הכניעה לקמפיין פוליטי מבית היוצר של מכונת הרעל. פסילה אישית ורדיפה של אדם בשל זהותו מהווים ניצחון לכל מה שהממשלה נלחמה נגדו בשנה האחרונה. כנראה שנכשלנו, ובמובן העמוק, אם זו הקלות שבה מחול השדים של בן גביר ושותפיו מגיע תוך שעות לצמרת מי שביקשו להנהיג שיח אחר, כבוד הדדי ואחדות".

עיסאווי פריג', השר לשיתוף פעולה אזורי, וח"כ מרצ, אמר כי הפסילה של ביילין היא "הזויה ובזויה". "ביילין הוא אוהב הארץ ואחד מהאנשים רבי הזכויות, ופסילתו על ידי בנט וגוש הימין בממשלה, תוך כדי שימוש תקדימי בזכות הווטו שלהם, היא סטירת לחי לשותפות בשמה קמה הממשלה הזו".

עוד בוואלה!

סער נגד שקד: תלך עם נתניהו, שקד: אתה זה שניהלת איתו מו"מ

לכתבה המלאה
שרת הפנים, איילת שקד במהלך הצהרה בה הציגה את המדיניות החדשה עבור כניסת אזרחים אוקראינים לישראל 8 במרץ 2022. יונתן זינדל, פלאש 90
הפעילה לחץ על בנט. שקד/פלאש 90, יונתן זינדל

ההתנגדות הפנימית בממשלה החלה בעקבות לחץ של מפלגות הימין באופוזיציה, שמהבוקר תקפו בחריפות את ימינה ותקווה חדשה ודרשו לעצור את המינוי של ביילין. ראשי שדולת ארץ ישראל בכנסת ח"כ אורית סטרוק וח"כ יואב קיש שיגרו מכתב בהול לשרי ימינה ותקווה חדשה והזהירו שהמינוי "ימיט אסון על אתרים של רשות הטבע והגנים ביו"ש ומזרח ירושלים". במכתב דרשו סטרוק וקיש "לפעול מיידית לביטול המינוי השערורייתי הזה, באמצעות הזכות המוקנית לראש הממשלה החלופי".

גם ח"כ אופיר סופר (הציונות הדתית) פנה ליועצת המשפטית לממשלה בדרישה מידית שתעצור את מינוי ביילין. לדבריו, "מדובר במינוי פוליטי לא ראוי. אורך הקדנציה של יו"ר הרט"ג הוא ארבע שנים מלאות, מה שמעלה ריח חריף של מחטף לאור העובדה שאנחנו נמצאים בתקופת בחירות".

יו"ר מפלגת הציונות הדתית ח"כ בצלאל סמוטריץ' אמר כי הוא "לא בונה על היועמ"שית שתמנע. גם כי אני לא מאמין באקטיביזם ייעוצי, גם כשהוא משרת אותי, ובעיקר כי השנה האחרונה לימדה אותנו שכשמדובר בשמאל הכל מותר. ‏אזכיר רק שלבנט יש זכות ווטו על העלאת החלטות בממשלה והוא יכול למנוע את זה, וששקד עדיין איתו באותה מפלגה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully