וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נקבע מותו של ראש ממשלת יפן לשעבר שינזו אבה שנורה בידי מתנקש

עודכן לאחרונה: 8.7.2022 / 13:42

אבה, שפרש ב-2020 מראשות הממשלה בשל מחלה כרונית, נורה בעצרת פוליטית במערב המדינה. הוא קרס לאחר שנורה, ופונה לבית החולים כשהוא מדמם ומחוסר הכרה. החשוד, יוצא צבא המדינה בן 42, נעצר בזירה ובידו נשק מאולתר

בווידאו: התנקשות ביפן: רה״מ לשעבר שינזו אבה נורה למוות במהלך נאומו/מערכת וואלה

ראש הממשלה לשעבר של יפן שינזו אבה, בן 67, נורה למוות היום (שישי) בידי מתנקש במהלך נאום שנשא בעיר נארה שבמערב המדינה. הוא קרס במקום ופונה לבית החולים כשהוא מדמם, וכעבור שעות ספורות נקבע מותו. החשוד בירי, גבר בן 42, נעצר במקום.

אבה נורה בזמן שנשא נאום לקראת הבחירות לבית העליון של הפרלמנט בעיר נארה. הוא התמוטט ונפל אל הקרקע כשהוא מדמם מהצוואר ומחוסר הכרה. בתמונות ששודרו בטלוויזיה המקומית הוא נראה מוטל על הכביש עם כתמי דם על חולצתו, ובתיעודים נוספים נראו עוזריו ממהרים לעברו בעוד עשן מיתמר בזירה כתוצאה מהירי.

לפי דיווחים מהזירה, החמוש שנעצר זוהה כטטסויה ימאגאמי, לשעבר חייל בשנות האלפיים בכוח ההגנה העצמית הימיתןשל יפן. את הירי הוא ביצע מרובה מאולתר, לא ניסה לברוח ועוכב במקום. מעצרו על ידי אנשי ביטחון בזירה תועד והוא אמר למשטרה כי הוא היה "לא מרוצה" מאבה ותכנן להרגו. חומרי נפץ נמצאו בביתו של החשוד, דיווח ערוץ NHK. הרובה שנמצא גם בזירת המתקפה הקטלנית היה מתוצרת ביתית.

לדברי הרופא, ד"ר פוקושימה, "לאבה היו שני פצעי ירי. אחד מהם חדר ללב וגרם לדימום. הנזק ללב היה רציני, והותיר חור פעור". הוא הוסיף כי שני פצעי הירי היו קרובים אחד לשני במרחק 5 ס"מ. "הוא קיבל דום לב בזירה", אמר הרופא.

ראש ממשלת יפן לשעבר, שינזו אבה, שוכב על הקרקע לאחר שנורה במהלך נאום, בעיר נארה, מערב יפן, 8 ביולי 2022. Kyodo, רויטרס
אבה מוטל על הקרקע בזירת הירי/רויטרס, Kyodo

בהצהרה שמסר טרם ההודעה על מותו של אבה, ראש ממשלת יפן קישידה גינה בתוקף את הירי, אך אמר שמוקדם לדבר על מדיניות בה יש לנקוט בעקבותו. עוד קרא לחברי הקבינט לשוב לטוקיו בעקבות האירוע. יועץ מיוחד של ראש הממשלה המכהן פומיו קישידה אמר לכתבים "לא נסבול טרור או אלימות".

עוד בוואלה!

לאומן או ריאליסט? "הנסיך" שרצה להשיב את יפן לקדמת הבמה העולמית

לכתבה המלאה

תיעוד החשוד בניסיון ההתנקשות לפני הירי - והמעצר

מעצר החשוד בירי בראש ממשלת יפן לשעבר שינזו אבה במהלך נאום שנשא בעצרת פוליטית בעיר נארה, יפן, 8 ביולי 2022. רויטרס
מעצר החשוד בירי, בזירה/רויטרס

בעוד אבה נאבק על חייו, מנהיגים רבים הביעו את זעזועם מניסיון התתנקשות בו ומיהרו להגיב על האירוע. שר החוץ של ארצות הברית, אנתוני בלינקן, הביע דאגה עמוקה ממצבו של אבה בזמן שנכח בשולי פסגת G20 בבאלי שבאינדונזיה, ואמר: "זהו רגע מאוד מאוד עצוב".

שגריר ארצות הברית ביפן, רם עמנואל, אמר כי מדינתו "עצובה ומזועזעת" מהירי. "אבה היה מנהיג יוצא דופן של יפן ובן ברית בלתי מעורער של ארצות הברית", אמר בהצהרה. ראשי ממשלת אוסטרליה ובריטניה תיארו את החדשות כ"מזעזעות". כך גם דובר משרד החוץ הסיני ז'או ליג'יאן ושר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב.

מעצר החשוד בירי בראש ממשלת יפן לשעבר שינזו אבה במהלך נאום בעצרת פוליטית בעיר נארה, יפן, 8 ביולי 2022. רויטרס
מעצר החשוד בירי, בזירה/רויטרס
ראש ממשלת יפן שינזו אבה בפגישתו עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. 07 בספטמבר 2019.. רויטרס
נורה מאחור. אבה/רויטרס

באוגוסט 2020, אבה הכריז על התפטרותו מהתפקיד ראש הממשלה, בתום כמעט שמונה שנות כהונה רציפה. זאת, לדבריו, בשל מצבו הבריאותי.

בן ה-65 זכה לכינוי "הנסיך" לאור העבר הפוליטי העשיר של משפחתו. אביו, שינטרו אבה, היה שר החוץ, וסבו, נובוסוקה קישי, ראש ממשלה בעצמו. הוא נבחר לראשונה לפרלמנט ב-1993 וב-2005 הצטרף לקבינט של ג'וניצ'ירו קויזומי, שמינה אותו לתפקיד הבכיר של מזכיר הקבינט.

עלייתו המטאורית הגיעה לשיא ב-2006, כשהיה לראש הממשלה הצעיר ביותר של יפן לאחר מלחמת העולם השנייה. עם זאת, שורת שערוריות, בהן אובדן רישומי פנסיות ממשלתיות שהשפיעו על כ-50 מיליון איש, פגעו בממשלתו. ביולי 2007 ספגה מפלגתו מפלה בבחירות לבית העליון של הפרלמנט, ובספטמר הוא כבר התפטר בשל מחלת הקוליטיס הכיבית שממנה סבל.

נסיון התנקשות בראש ממשלת יפן לשעבר, שינזו אבה. 8 ביולי 2022. רויטרס
חשוד נעצר. זירת הירי ביפן/רויטרס

הקאמבק שלו החל ב-2012, עם שובו לראשות הממשלה. אבה אמר אז שהוא התגבר על המחלה בזכות תרופות חדשות. הוא נבחר שוב ב-2014 וב-2017 והפך לראש הממשלה הוותיק ביותר של יפן אי-פעם. הפופולריות שלו צנחה, אך הוא נותר ללא יריבים של ממש בזכות שליטתו על המפלגה, ששינתה את התקנון שלה כדי לאפשר לו לכהן פעם שלישית ברציפות בתור מנהיגה.

אבה היה ידוע בשל עמדותיו הנציות בנושאי חוץ וביטחון, והוא ניסה במשך זמן רב לשנות את החוקה הפציפיסטית של יפן, שאותה כפתה עליה ארצות הברית אחרי כניעתה.

מתנגדיו של אבה ראו בו לאומן רוויזיוניסטי, המייצג את הגישה של הדור הוותיק והשמרני יותר, תוך ניסיון לטשטש את פשעיה של יפן במלחמת העולם השנייה. תומכיו של אבה סבורים שהוא היה ריאליסט פרגמטי, והם מציינים את חיזוק מעמדה של יפן בעולם וקידום האינטרסים הלאומיים שלה תוך שילוב בין השאיפות הלגיטימיות שלה להיותה הכלכלה השלישית בגודלה בעולם.

השקפותיו הלאומניות של אבה עוררו לא פעם מתחים עם סין ועם קוריאה הדרומית, במיוחד לאחר ביקורו ב-2013 במקדש יאסוקוני בטוקיו, שבו מונצחים פושעי מלחמה יפנים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully