וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"האויב לא מבין איך חשפנו אותו": הצצה ראשונה ליחידת ה"רחפניסטים" של צה"ל

עודכן לאחרונה: 9.7.2022 / 13:02

שימוש ברחפנים לצורך איסוף מודיעין אינו דבר חדש בצבא, אבל במקרה הזה מדובר בצוות רחפנים ייעודי שפועל בצפון. הצוות נולד רק לפני שנה, וכבר הביא להישגים מודיעיניים. "רחפן שחוצה את הגבול הוא עבורנו כמו חייל שחוצה את הגבול"

חייל בגדוד הרחפנים עיט לאיסוף מודיעין. אור שוקרון, אתר רשמי
חייל ביחידת הרחפנים/אתר רשמי, אור שוקרון

הצריף הלבן שניצב במרחק של כ-300 מטרים מאחורי סבך קוצים, נראה לפתע על המסך בחדות ולפרטי פרטים, כאילו ניצבים בפתחו. המסך היה בידיו של סמ"ר אביב כספי שבאצבעות ידיו הזיז בזריזות את מוטות ההיגוי הקטנים שבשלט הרחוק. מראה הצריף החבוי במרחק שנחשף לפתע המחיש קצה קטן מהאפשרויות הרבות שמצויות בידיהם של כספי וחבריו לצוות "הרחפניסטים" בגדוד "עיט" של האיסוף הקרבי.

שימוש ברחפנים לצורך איסוף מודיעין אינו דבר חדש בצה"ל, אבל במקרה הזה מדובר בצוות רחפנים ייעודי שהוקם בגדוד 595, שפועל לאורך הגבול עם סוריה. הצוות החל לפעול רק לפני שנה והוא נחשף בוואלה! לראשונה. בשל הצטיינותו, הוענק השבוע לגדוד, זו השנה השנייה ברציפות, מגן "כוכב הצפון" מידי מפקד פיקוד הצפון, אלוף אמיר ברעם, בעקבות פעילויות חשאיות שהגדוד הוביל השנה.

"גדוד האיסוף 595 באוגדה 210 מהווה עוגן מקצועי בהגנת הגבול הישראלי עם סוריה. הגדוד מפגין מקצועיות, יוזמה, חתירה למגע מביא לידי ביטוי יכולות חדשות ויצירתיות לכל האתגרים המבצעיים המשתנים. הגדוד הינו גורם משמעותי במערכות המבצעיות באוגדה", נאמר בטקס הענקת המגן.

סמ"ר אנטוני פולישצ'וק. אור שוקרון, אתר רשמי
סמ"ר אנטוני פולישצ'וק מטיס רחפן/אתר רשמי, אור שוקרון

הגבול של ישראל עם סוריה עובר מאז שנת 2011 שינויים רבים, בעקבות מלחמת האזרחים במדינה השכנה. גם מאז שצבא סוריה הכריע את המלחמה במרבית הגזרות, הפעילות בצידה השני של הגדר משתנה כל העת ואינה מאופיינת עוד בשגרה שהייתה בגולן הסורי במשך קרוב ל-40 שנה. "צבא סוריה לא חזר לבדו לגולן ואנחנו עוקבים אחרי מה שקורה שם", הסביר קצין בגדוד. פעילות בחסות איראן של ארגון חיזבאללה ומיליציות שונות מחייבות את גדוד איסוף המודיעין ליצירתיות, או במילים אחרות - ל"תחרות למידה", כהגדרת אותו קצין.

במסגרת אותה תחרות, זוהו בגדוד חיילים שהצטיינו בהפעלת רחפנים והם סומנו ככאלה שיש להם כושר טכני גבוה. אותם לוחמים עברו הכשרה ייעודית של מספר שבועות בהפעלה של מספר סוגי רחפנים והחלו להטיס אותם לאורך הגבול. בתחילה, לא זכו לתשומת לב מיוחדת מחוץ לגדוד. "התחלנו במשימות קטנות", אמר סמ"ר אנטוני פולישצ'וק. לדבריו, "באחת הפעמים ראו למה אנחנו מסוגלים והתחילו לבקש שיתופי פעולה איתנו".

"היום", לדברי מפקדת הפלוגה, סרן ליהי משה, "מבקשים אותנו כל הזמן ואנחנו צריכים לעשות תיעדופים מבצעיים. הצוות הפך להיות מבוקש". בצוות "הרחפניסטים" פועלים לוחמים ולוחמות. משה מסבירה כי התכונות שמאפיינות אותם הם חוש טכני גבוה, חוכמה, יכולת לקרוא שטח ולהבין אותו ויכולת קבלת החלטות בזמן אמת.

עוד בוואלה!

נסראללה שחרר את הרסן והגביר את הלחץ - האם חיסול "העקרב" ישנה את התמונה?

לכתבה המלאה
הפלגה האנכית/הרחפניסטים. אור שוקרון, אתר רשמי
צוות מפעילי הרחפנים/אתר רשמי, אור שוקרון

כספי הסביר כי לפני יציאה לפעולה נעשות הכנות רבות ועל מפעיל הרחפן ללמוד היטב את השטח ולהתאמן זמן ממושך. "בסופו של דבר הכל מתנקז לרבע שעה של 'מאני טיים'. אין מקום לטעויות. אם פספסת, הלכה כל ההכנה שנעשתה", אמר. "רחפן שחוצה את הגבול הוא עבורנו כמו חייל שחוצה את הגבול". הצוות מכונה "פלגה אנכית" והיכולות שהוא צבר מסייעות לחשוף את פעילות האויב ונסיונות ההתבססות שלו. "הם לא מבינים איך אנחנו חושפים אותם", אמר קצין בגדוד.

את מרבית שיטות הפעולה אסור לחשוף והשאלה אם כבר יש בצד השני פרצופים שמוכרים להם היטב, נענתה רק בחיוך. לדברי משה, "בעקבות ההתמקצעות והרמה הגבוהה של הלוחמים, יש היענות ופתיחות לרעיונות שהם מעלים. הם אנשי המקצוע ואנחנו מקשיבים להם. נוצר כאן משהו מיוחד".

מפקד הגדוד בשנתיים האחרונות היה סגן אלוף ענאן חמדאן, וביום רביעי הוא נפרד מהגדוד. מגן ההצטיינות שהעניק לו וללוחמיו אלוף הפיקוד יום קודם לכן היה מתנת פרידה משמחת עבורו. מאז שהתגייס, לפני 17 שנה, הוא משרת בחיל האיסוף הקרבי. השנתיים בהן פיקד על גדוד עיט היו עבורו אתגר מבצעי. הוא מודה ש"הצד השני לא עושה לנו חיים קלים וכדי לחשוף את הפעילות שלו נדרשנו למצוא זויות חדשות, זו גם הסיבה שהלכנו להקמת פלגה אנכית. המודיעין שאנחנו אוספים מצטרף לעוד מידע ועוזר להשלים את התמונה המודיעינית. הפעילות שלנו גרמה לא אחת לצד השני להפליל ולחשוף את עצמו".

בקרוב פולישצ'וק וכספי ישתחררו משירות סדיר. פולישצ'וק אומר שהשנה האחרונה גרמה לו לסיפוק. "זה כיף, זה שירות מגוון ואתה מרגיש שאתה עושה משהו משמעותי". חמדאן סבור שאותה תחושה של שותפות בעשייה היא המפתח להצלחה. "אנשים רוצים להיות חלק ממשהו גדול ומשמעותי. אני לא מזדהה עם האמירות שקוראות לדור הזה 'דור מפונק'. אלו חיילים מעולים שיוזמים ותורמים", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully