וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"נהפכנו לבדיחה": ההתעקשות של רה"מ ג'ונסון מאיימת על תדמית בריטניה

עודכן לאחרונה: 7.7.2022 / 10:22

גם הבוקר המשיך גל ההתפטרויות מממשלת בוריס ג'ונסון, שממשיך להיאבק עעד הרגע האחרון על מעמדו. המשבר הנוכחי הוא חמור ללא ספק - אך אינו הראשון. שורה של שערוריות הכתימה את כהונתו, ובהן הפרת חוקים, מסיבות לא חוקיות והתנהלות לא מוסרית של חברי ממשלה

בווידאו: גל התפטרויות שרים בבריטניה, ג'ונסון מסרב להתפטר/צילום: רויטרס

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון מתעקש להמשיך לאחוז בשלטון לאחר יממה חסרת תקדים שבה יותר מ-40 חברי המפלגה השמרנית התפטרו במחאה על התנהלותו. ג'ונסון אתמול (רביעי) פיטר את מייקל גוב, אחד השרים הבכירים והנאמנים לו בקבינט.

גוב, השר לדיור וקהילה וחבר פרלמנט מאז 2005, היה אחד השרים הראשונים שאמר כי על ג'ונסון לפרוש. אחרי פיטוריו, מקורבים לג'ונסון, על פי דיווחים, תיארו אותו כ"נחש". לדבריהם, לג'ונסון אין כל כוונה לפרוש.

ואכן ג'ונסון נראה נחוש להמשיך להיאבק, אף שמשלחת של שרי קבינט בכירים, כולל שרת הפנים פריטי פאטל המקורבת אליו, ושר התחבורה גרנט שאפס, קראה לו להתפטר בפגישה אתמול בדאונינג 10. הלחץ נמשך גם היום כשבשר לצפון אירלנד ברנדון לואיס התווסף לרשימת הנוטשים והגיש את מכתב ההתפטרות שלו. סיימון הארט, השר לוויילס התפטר גם כן.

כותרות העיתונים הבריטים לאחר הצבעת אי אמון נגד ראש הממשלה בוריס ג'ונסון, לונדון, 6 ביוני 2022. אתר רשמי, צילום מסך
כותרות עיתונים בריטיים על בוריס ג'ונסון/צילום מסך, אתר רשמי

"אנוכיות של אדם אחד"

על פי מקור בדאונינג 10, "ג'ונסון רוצה להישאר ולהילחם. הבחירה היא בין קיץ של אי יציבות או שותפות חדשה שתנוע קדימה ותתמודד עם יוקר המחיה והצמיחה הכלכלית. יום הדין עדיין לא הגיע, בניגוד למה שאנשים אולי חושבים".

לדבריו, "אי אפשר להניע את ראש הממשלה מפני הישארות בתפקיד. הוא יגיד שמיליוני אנשים הצביעו בעבורו רק לפני שנתיים - והוא יילחם עד הסוף. הוא אינו יכול פשוט לארוז וללכת". המקור אמר ל"גרידאן" כי ג'ונסון מאמין שהוא יכול להמשיך ולהתקדם עם המדיניות הכלכלית שלו לאחר ששר האוצר לשעבר, רישי סונאק, התפטר, והוחלף בנדהים זהווי.

עם זאת, הביקורת ממשיכה לגדול. חבר הפרלמנט אנדרו מריסון, שהתפטר מתפקידו כנציג סחר, צייץ כי "המצב יוצא משליטה. חוב העל השרים הנותרים בממשלה להתפטר. מי שבוחר להישאר לא יכול להשתתף לאחר מכן במרוץ לבחירת מנהיג חדש". בוב ניל, יו"ר ועדת המשפטים, ענה: "אתה צודק, אנדרו. המדינה שלנו נהפכה לבדיחה בשל האנוכיות האובססיבית של אדם אחד".

עוד בוואלה!

בריטניה: הצבעת אי אמון נגד רה"מ ג'ונסון עשויה לקרות עוד הלילה

לכתבה המלאה
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון תועד במהלך סגר הקורונה, נובמבר 2020. רויטרס
חוגג במסיבה במהלך הסגר. בוריס ג'ונסון/רויטרס

המשבר שעמו מתמודד ג'ונסון הוא החמור ביותר, אך אינו הראשון. הממשלה שלו מוכתמת בשורה שערוריות, מהאשמות על זלזול בחוקים לחשיפות לגבי מסיבות לא חוקיות במהלך סגר הקורונה בדאונינג 10 להאשמות על הטרדות והתנהגות לא ראויה של מחוקקים שמרנים. הנה כמה מהן:

זלזול בתהליכים וכיפוף חוקים

מבקריו של ג'ונסון האשימו אותו פעמים רבות בחוסר כבוד לתהליכים ממשלתיים וכיפוף חוקים כשזה מתאים לו - למשל, כשהחליט לבקש מהמלכה לדחות או להקפיא את פעילות הפרלמנט לחמישה שבועות בשיא המשבר הפוליטי על הברקזיט. המלכה נאלצה להיענות מתוקף המחויבות שלה לא להתערב בפוליטיקה.

אך כשבית המשפט העליון הסיק שהדחייה אינה חוקית, עלתה השאלה האם המלכה עצמה הפרה את החוק. הפסיקה הובילה להאשמות כי ממשלת ג'ונסון ניסתה בכוונה תחילה להטעות את המלכה כחלק מהאסטרטגיה להבטיח שהברקזיט ייצא לפועל.

ג'ונסון גם תמך בשרת הפנים פאטל לאחר חקירה בנוגע להאשמות כי היא מתנהגת בבריונות כלפי הצוות שלה. החקירה מצאה כי פאטל הפרה את הקוד המיניסטריאלי ולא "התייחסה לצוות שלה בהתחשבות וכבוד" ו"התנהגה בבריונות". יועץ האתיקה של ג'ונסון, אלכס אלן, התפטר בעקבות החקירה.

דיוקן חדש של מלכה לאיזבת השנייה לכבוד יובל הפלטינה, 2 ביוני 2022. רויטרס
מלכת בריטניה אליזבת השנייה/רויטרס

שיפוץ הדירה

אחת השערוריות הראשונות שעמן התמודד ג'ונסון היתה האשמה בשחיתות לאחר שהודעות ווטסאפ חשפו כי ביקש מתורם של המפלגה השמרנית כסף בעבור שיפוץ הדירה בדאונינג 10. התקשורת הבריטית דיווחה כי השיפוץ עלה 200 אלף ליש"ט.

תרומות והלוואות פוליטיות מפוקחות בקפדנות בבריטניה, ועל הלוואות של יותר מ-7,500 ליש"ט דולר יש לדווח באופן פומבי ארבע פעמים בשנה. ג'ונסון לא דיווח על התרומה וכתוצאה מכך, המפלגה השמרנית נקנסה ב-17,800 ליש"ט בדצמבר 2021.

שערוריית הלובי

בשנה שעברה, ג'ונסון ניסה לאלץ חברי פרלמנט שמרנים להצביע בעד הפיכת ההשעיה של חבר פרלמנט אחר. אוון פטרסון, חבר הספסל האחורי בעל השפעה גדולה ושר לשעבר, עמד בפני השעיה בת 30 יום לאחר שהואשם בהפרה מתמשכת של חוקי השתדלנות. בעקבות הביקורת, ג'ונסון שינה את דעתו ופטרסון התפטר לבסוף.

המפלגה הליברל דמוקרטית זכתה בבחירות המקומיות בדצמבר במושב שלו - שאותו החזיקו השמרנים כמעט 200 שנה.

פרטי-גייט

ג'ונסון התמודד עם שורה של חשיפות לגבי מסיבות שנערכו בדאונינג 10 בניגוד לחוקי הסגר בעיצומה של מגפת הקורונה. הדלפות של מסמכים ותמונות לתקשורת החלו בינואר. דוח שפירסמה סו גריי, נבחרת ציבור בכירה, ביקר את תרבות האירועים שמפרים את החוקים, וחשף תמונות חדשות של ראש הממשלה בשני אירועים נפרדים.

מסיבה אחת נערכה בליל ההלוויה של הנסיך פיליפ, בעלה של המלכה מזה 74 שנים - בזמן שהמלכה נאלצה להיפרד ממנו לבדה בשל חוקי הסגר. גריי כתבה כי "ההנהגה הבכירה במרכז ממשל ג'ונסון חייבת לקחת אחריות" על תרבות שאיפשרה למסיבות האלה להתקיים.

ג'ונסון נקנס על ידי המשטרה המטרופוליטנית של לונדון על כך שנכח במסיבה במתחם בנייני הממשלה, מה שהפך אותו לראש הממשלה הראשון אי פעם בהיסטוריה של בריטניה שהפר את החוק בעודו מכהן בתפקיד. סונאק, שהתפטר שלשום, נקנס גם כן על נוכחותו באותו אירוע.

דאונינג 10 בתחילה הכחיש את קיום האירועים, ואז אמר כי ג'ונסון לא ידע עליהם, ולאחר מכן טען כי ג'ונסון נכח בהם משום שחשב שאלה הם פגישות עבודה.

שערוריית פינצ'ר

גל ההתפטרויות השבוע התחיל לאחר חשיפות כי ג'ונסון מינה את כריס פינצ'ר לתפקיד בממשלה אף שידע כי הוגשו נגדו בעבר תלונות על הטרדה מינית. פינצ'ר, סגן המצליף הראשי של השמרנים, התפטר בשבוע שעבר לאחר האשמות כי תפס ומישש שני אורחים בארוחת ערב פרטית. הוא לא הודה בכך , אך אמר לג'ונסון במכתב כי "שתה יותר מדי" ו"הביך את עצמו ואנשים אחרים" .

דאונינג 10 התקשה להסביר מדוע פינצ'ר נמצא בממשלה מלכתחילה, על רקע שורת חשיפות לגבי האשמות ב-2019 לגבי התנהלותו - והכחיש כי ג'ונסון ידע עליהן.

ביום שלישי התגלה כי הוגשה תלונה נגד פינצ'ר במשרד החוץ לפני שלוש שנים, וכי ג'ונסון עודכן לגביה. אך דאונינג 10 הסביר כי הוא שכח מכך. ג'ונסון הודה לאחר מכן כי "זאת היתה טעות" למנות את פינצ'ר לממשלה אך הנזק כבר נעשה.

גל ההתפטרויות החל דקות לאחר שהוא התנצל שוב. שרי האוצר והבריאות היו הראשונים להגיש את מכתב ההתפטרות. עשרות הלכו בעקבותיהם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully