וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כוחות הביטחון הרגו 66 פלסטינים מתחילת השנה. גם בצמרת צה"ל מודאגים מהנתון הזה

עודכן לאחרונה: 6.7.2022 / 22:00

בצבא מדגישים כי הם מנסים להימנע מפגיעה בבלתי מעורבים ומתעקשים כי כל אירוע מתוחקר, אך מספר ההרוגים הפלסטינים ביהודה ושומרון, חלקם קטינים, נמצא במגמת עלייה משמעותית בשנה החולפת. ברקע פרשת הרג העיתונאית שירין אבו עאקלה, בצה"ל חוששים מעוד ביקורת בינלאומית

דיווח פלסטיני: מחבל נהרג בחילופי אש עם כוחות צה"ל בג'נין/מתוך רשתות ערביות

נער בן 16 מהעיירה הפלסטינית אבו דיס, מזרחית לירושלים, נורה למוות שלשום (שני) בידי כוחות הביטחון, לאחר שהשליך אבנים. בכך הוא הפך להרוג הפלסטיני ה-66 שנהרג מאש כוחות הביטחון מתחילת השנה ברחבי יהודה ושומרון, חלקם קטינים. זאת, אחרי שבשנת 2021 כולה נהרגו 77 פלסטינים.

הפלסטינים מדווחים גם על מקרה נוסף שאירע לפנות בוקר באזור טול כרם, שבו תושב הכפר ענזה ניסה לחצות את קו התפר ונורה על ידי חיילי צה"ל. הדיווח מתוחקר על ידי הכוחות בשטח, אך בשלב זה לא ברור עדיין אם אמנם חיילים הם שירו עליו, או שמדובר באירוע פנים-פלסטיני.

מספר ההרוגים מעורר דאגה רבה במערכת הביטחון, וכלל ביקורת של שר הביטחון בני גנץ בשיחות סגורות עם מפקדים בכירים ושל הרמטכ"ל אביב כוכבי, שהנחה לתחקר את האירועים. באחד המקרים התייחס הרמטכ"ל באופן פומבי להרג פלסטיני (תושב רצועת עזה שהגיע לטיפול רפואי בישראל, נשאר לעבוד באיו"ש בניגוד לאישורים שניתנו לו ונורה בעת שחצה את קו התפר מבלי להיענות לקריאות הלוחמים). בתחילת החודש שעבר, נהרגו ביממה אחת שלושה פלסטינים: נער בן 17 שהשליך בקבוק תבערה ליד קו התפר סמוך לכפר אל מידיה, פעיל חמאס בג'נין שנפגע במהלך חילופי אש, ופעיל של החזית העממית במחנה הפליטים דהיישה בבית לחם.

לוחמי צה"ל, שב"כ וימ"מ לכדו בכפר קראוות בני-חסן את המחבלים שביצעו את הפיגוע באריאל. דובר צה"ל
פעילות כוחות הביטחון בגדה, אפריל/דובר צה"ל

גורמי צבא מאיו"ש גיבו בשיחה עם וואלה! בשבוע שעבר את הכוחות ודחו את הביקורת. "החיכוך והאלימות באיו"ש בעליה. הוראות הפתיחה באש ברורות מאוד. המפקדים יודעים מה מותר ומה אסור. אין שום שינוי בשטח למעט הקפדה, ובחלק מהגזרות יש החמרה יתרה. מפקדי גדודים מבקשים לתת אישור אחרי נוהל מעצר חשוד ולפני כל ירי לעבר פלג גוף תחתון", אמרו.

"כל אירוע מתוחקר. כל אירוע נלמד ומנסים להפיק ממנו לקחים", הוסיפו.

עוד בוואלה!

דוחפים את ארון הקבורה ויורים באוויר: לוחמי צה"ל ניסו לעצור בכוח מסע הלוויה של פלסטינית

לכתבה המלאה

למרות זאת, קיים חשש בצמרת המערכת הביטחונית, כולל בצה"ל, כי היקף ההרוגים הפלסטינים מאש כוחות הביטחון של ישראל מתחילת השנה יעלה בשיחה של בכירי הרשות הפלסטינית עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, ובישראל יידרשו לתת הסברים על מספר ההרוגים הגבוה, שנטען כי לא כולם מחבלים ובחלק מהמקרים מדובר בצעירים פלסטינים שלא אחזו בנשק או בבקבוק תבערה, כשברקע מהדהדת גם פרשת הירי בעיתונאית שירין אבו עאקלה.

בתוך כך, ירדה הנחיה מהדרג המדיני וראשי מערכת הביטחון לצמצם עד כמה שניתן את החיכוך בלב הערים הפלסטיניות ובמחנות הפליטים, עד לאחרי ביקור ביידן בישראל. במסגרת זו צומצמו הכניסות למחנה הפליטים ג'נין, מוקד טרור בולט, כמו גם היקף מבצעי המעצרים ברחבי יו"ש.

צה"ל: "נמנעים מפגיעה בבלתי מעורבים"

גם בדובר צה"ל דחו את הביקורת. "כחלק ממבצע 'שובר גלים', פועלים מדי לילה לוחמי צה"ל, שב"כ ומג"ב ברחבי אוגדת יהודה ושומרון לסיכול טרור - ובין היתר, למעצר מבוקשים ולאיתור והחרמת אמצעי לחימה", נמסר. "לוחמי צה"ל פועלים בהתאם להנחיות ולפי הצורך המבצעי. שימוש בירי חי נעשה בהתאם לנסיבות המבצעיות ולאחר מיצוי כלל האפשרויות, בהתאם להוראות הפתיחה באש העומדות בכללי הדין הבינלאומי, ותוך מאמץ להימנע מפגיעה בבלתי מעורבים. יתרה מזאת, צה"ל מקפיד לחקור ולברר אירועים עם נפגעים, להפיק וליישם לקחים. יחידות צה"ל תמשכנה לפעול בנסתר ובגלוי על מנת לשמור על ביטחון אזרחי מדינת ישראל".

גורם צבאי הוסיף כי "במקרה מוות כתוצאה מפעילות כוחות צה"ל, נפתחת ככלל חקירה פלילית לבירור נסיבות האירוע, אלא אם הפעילות נשאה אופי לחימתי של ממש - אז נערכת תחילה הערכה עובדתית. המדיניות אושרה על ידי בית המשפט העליון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully