וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצעת החוק שתחייב את ציון סוג הדם ברישיון הנהיגה

עודכן לאחרונה: 6.7.2022 / 13:59

ההצעה נועדה לייעל את הטיפול הרפואי הדחוף ולקצר את שרשרת הפעולות לצורך התאמה של מנת דם. אלא שמדו"ח מרכז המחקר של הכנסת מתברר שרק שתי מדינות באירופה מחייבות רישום מסוג כזה, ובמשרד הבריאות מתנגדים להצעה מטעמים שונים, כולל החשש מבלבול במקרה של אירוע רב נפגעים

השקת קמפיין הרשימה המשותפת, ת"א, 23 בפברואר 2021. ראובן קסטרו
רק טורקיה ומקדוניה הצפונית מחייבות ציון סוג הדם. ח"כ אחמד טיבי/ראובן קסטרו

ח"כ אחמד טיבי מבקש לקדם הצעת חוק חדשה, שלפיה במסמכי הזיהוי הרשמיים של אזרחים, כמו רישיון נהיגה, יירשם בין השאר גם סוג הדם של בעל התעודה. ח"כ אחמד טיבי אמר כי "במטרה להקל על זיהוי סוג הדם ולקצר את שרשרת הפעולות הנדרשות כיום לצורך זיהוי ומתן מנת דם למטופלים, לצד הצעת חוק המבקשת לציין את סוג הדם בתעודת זהות, התבצעה גם סקירה בינלאומית שמראה שמדינות נוספות בעולם כבר מציינות את סוג הדם בתעודות מזהות שונות".

הסקירה שעליה מדבר טיבי נכתבה על ידי מרב פלג-גבאי ממרכז המחקר של הכנסת, ואולם מהבדיקה שערך המרכז עולה כי רק שתי מדינות באירופה מחייבות רישום שכזה - טורקיה ומקדוניה הצפונית, בעוד שב-32 המדינות האחרות שנבדקו יש שתי מדינות (יוון וליטא) המאפשרות רישום וולונטרי, ובכל השאר אין רישום של סוג הדם, כחובה או רשות. בין הנימוקים שצירפו לכך המדינות: חשש לפגיעה בפרטיות וחוסר מהימנות של הרישום.

ניידות דם של שירותי הדם של מד"א. מד"א
במשרד הבריאות לא מכירים מצב של פגיעה קריטית כתוצאה משיהוי במתן דם/מד"א

מתן עירוי במקרה של פציעה הכרוכה באובדן דם רב הוא אחד הטיפולים הדחופים ומצילי החיים שמעניקים צוותים רפואיים בשטח. אולם מתן עירוי יעיל מותנה בהתאמת מנת הדם לסוג הדם של הנפגע. אמנם סוג הדם O שלילי מתאים לעירוי לכל בעלי סוגי הדם, אך ישנה העדפה למתן סוג הדם הספציפי לנפגע. מבחינת משרד הבריאות, טעות במתן דם מוגדלת כתקלה טיפולית קריטית, שעל מנת למנוע אותה קיימים נהלים מחמירים שמסדירים את הפעולות לקביעת סוג דם והתאמה שלו.

משרד הבריאות מצידו אינו רואה סיבה להחיל חובת רישום כזו, מכמה סיבות, בין השאר מכיוון שבעת צורך דחוף למתן דם, קיימת האפשרות למתן דם ללא קביעת סוג. כמו כן, הליך זיהוי הדם אורך דקות ספורות ובמשרד לא מכירים מקרה שבו נגרמה פגיעה קריטית כתוצאה משיהוי במתן דם בשל בדיקת סוג הדם. טיעון נוסף של המשרד הוא שיש להביא בחשבון מצב שבו תעודה מזהה של אדם אחד תשויך לאדם אחר, כמו במקרה של אירוע רב נפגעים, מה שעלול לגרום לטעות בזיהוי.

עוד בוואלה!

תרומת דם מיפן הצילה חיי ילדה ישראלית בת 7 שנאלצה לעבור ניתוח לב פתוח

לכתבה המלאה

ניסיונות העבר לא צלחו

דברים דומים השמיע מטפל בכיר מאוד שעימו שוחחנו בנושא. לדבריו ברמת השטח אין משמעות לסוג המנה, מכיוון שבכל מקרה אין לצוותי החירום כמות מספיקה מכל סוג דם, ויעיל יותר לעשות שימוש במנות הגנריות שמתאימות לכלל האוכלוסייה. בנוסף, זיהוי סוג הדם בבית החולים מהיר הרבה יותר, ומניסיונו בתי החולים לא יסתמכו על הזיהוי בשטח.

בניגוד לכך, יש נתונים שיכולים להיות בעלי ערך רב בהרבה מבחינת צוותי החירום - כמו ציון רגישויות, מחלות ותרופות שאותן נוטל המטופל. אולם אם בהיבט רישום סוג דם העלו רשויות רגישות לצנעת הפרט - וודאי שרישום כזה אינו בא בחשבון.

ניסיונות קודמים לחייב את רישום סוג הדם במסמכים מזהים נעשו כבר בעבר. בשנת 2006 הועלתה הצעה כזה, שמטרתה היה לחסוך בזמן ובעלות הבדיקות המקדימות. ב-2015 הועלתה הצעה הדומה לנוכחית, על מנת לזרז מתן מנות דם בשטח לפצועים. בשני המקרים לא הגיעו הדברים לכדי חקיקה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully