וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"רגע, מה?!" אנשים חשים מרומים לאחר שהבינו שכדור הארץ אינו עגול לחלוטין

4.7.2022 / 23:46

משתמשת טיקטוק פתחה דלת לדיון סוער על מבנה כדור הארץ, לאחר ששיתפה תמונה שלו וחשפה עד כמה הוא למעשה עקום. רבים נותרו המומים כשגילו את צורתו האמיתית של כדור הארץ - אך האם התמונות משקפות את המציאות?

כדור הארץ לא באמת עגול?/@holly.moffatt

לא חברים, לא מדובר בעוד קונספירציה של "אנשי הארץ השטוחה" שבטוחים שמבנה כדור הארץ שלנו הוא כלל לא כדורי אלא שטוח. כדור הארץ הוא בהחלט כדורי, אך האם כמו דוגמניות האינסטגרם בביקיני - גם הוא הציג לנו עד היום תמונות מרוטשות ומעוותות מציאות שלו?

הדיון בנושא מבנה כדור הארץ, שחוזר מפעם לפעם ברשת, עלה כעת שוב בזכות הולי מופט, משתמשת טיקטוק בת 21, ששיתפה את העולם בהלם שחטפה כשגילתה שכדור הארץ אינו עגול באופן מושלם כפי שלימדו אותנו בבתי הספר - אלא גבשושי. בסרטון שלה היא חושפת תמונות אמיתיות לכאורה של כדור הארץ כשהוא נראה, איך נאמר זאת בלי לפגוע, לא במיטבו.

בסרטון, שזכה לכמעט 8 מיליון צפיות מאז שפורסם ב-19 ביוני, אמרה הולי: "איך, אחרי 21 שנות חיים על הפלנטה הזו, אני רק עכשיו מגלה שזו צורת כדור הארץ ושהוא לא עגול בצורה מושלמת? המוח שלי מתפוצץ".

ככה חשבנו שהוא נראה:

כדור הארץ. ShutterStock
כדור הארץ בתמונה מחמיאה/ShutterStock

וככה הוא נראה באמת?

האם ככה נראה כדור הארץ?. tiktok.com/@holly.moffatt, צילום מסך
האם ככה נראה כדור הארץ?/צילום מסך, tiktok.com/@holly.moffatt

בעוד רבים העריכו שסלע החלל שאנו חיים עליו לא יהיה כדור עגול באופן מושלם, הם לא ציפו לראות את הדבר העקום הזה. סליחה, ארת'.

"הנחתי שהוא לא עגול מושלם, אבל למה לשקר לנו ככה?", כתב אחד על ספרי הלימודים המדעיים בבתי הספר שהציגו מצג שווא, "לא, אני מסרב להאמין שהוא נראה ככה", הוסיף אחר. אחת הצופות כתבה: "ברור לנו שהוא לא יהיה עגול מושלם. הכדור עדיין מספיק עגול והתמונות לא משקפות" ואחרת הוסיפה: "זו רק ההוכחה שכולנו לא מושלמים". אדם נוסף חיזק: "אפילו לכדור הארץ יש סטנדרד יופי לא מציאותי".

הולי הסכימה שהכדור אינו אמור להיות עגול באופן מושלם, אך לא תיארה עד כמה המראות יהיו רחוקים משלמות. היא כתבה לצד הסרטון: "זה הגיוני אבל לא הגיוני".

ככה נראה כדור הארץ באמת?!

@holly.moffatt

Like it makes sense but it also makes absolutely no sense ?

♬ original sound - Holly

אז האם כדור הארץ באמת נראה ככה?!

הולי שיתפה מאוחר יותר תגובה שמערערת את טענותיה. היא כתבה: "אין לי מושג כמה זה נכון חבר'ה. פשוט חיפשתי בגוגל 'צורת כדור הארץ האמיתית' לאחר שחבר אמר לי שהוא למד על זה באוניברסיטה". אם כך, יצאנו לבדוק.

האמת עדיין תאכזב את אנשי הארץ השטוחה, שכן צורתו של כוכב הלכת שלנו הוא בהחלט אליפסואיד, אולם התמונות שראיתם כאן למעלה לא לגמרי משקפות את המציאות. אחד כתב בתגובות וצדק: "זו גרסה מאוד מוגזמת של העליות והמורדות הקטנות שעל פני השטח. אם תחפשו בגוגל את ה-blue marble image של נאס"א, כך הוא נראה".

על פי New Scientist, התמונות אותן ראתה הולי נלקחו מלוויין GOCE של סוכנות החלל האירופית מראות כי פני כדור הארץ "מוגזמים" בפקטור של 7,000. כלומר, התמונות המוגזמות גורמות לעמקים ולפסגות להיראות נמוכים או גבוהים יותר בהתאמה - ממה שהם במציאות. ה-GOCE הינו לוויין מחקר שנועד למפות את שדה הכבידה והגיאואיד של כדור הארץ, כפי שצופה נוסף ציין: "התמונות מציגות את שדה הכבידה של כדור הארץ שנמדד בידי GOCE ולא את הצורה הפיזית".

מומחית לענייני חלל מסבירה כיצד באמת נראה כדור הארץ:

@astro_alexandra #stitch with @holly.moffatt what is the REAL shape of the earth? Pretty spherical! #spacetok #stemtok #sciencetok #astronomy ♬ original sound - ASTRO ALEXANDRA ?

לפי שירות האוקיינוס ​​הלאומי (NOS), בעוד שכדור הארץ נראה כמו כדור מהחלל, צורתו ייחודית ו"משתנה ללא הרף". המומחים שם ציינו: "כוכב הלכת שלנו 'מלא' יותר בקו המשווה מאשר בקטבים בכ-70,000 רגל. זה נובע מהכוח הצנטריפוגלי שנוצר מהסיבוב המתמיד של כדור הארץ. הרים המתנשאים לגובה של כמעט 30,000 רגל ותעלות אוקיינוסים ​​הצוללות 36,000 רגל מתחת לגובה פני הים מעוותים עוד יותר את צורת כדור הארץ. פני הים עצמו אינו בצורה סדירה. שינויים קלים בשדה הכבידה של כדור הארץ גורמים לגבעות ועמקים קבועים על פני האוקיינוס של למעלה מ-300 רגל ביחס לאליפסואיד".ה-NOS הוסיף גם כי צורת כוכב הלכת משתנה לעיתים עקב אירועים כמו רעידות אדמה, התפרצויות געשיות או פגיעות מטאורים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully