וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יהונתן אברך, "העיניים של מלחמת יום כיפור", הלך לעולמו בגיל 82

עודכן לאחרונה: 27.6.2022 / 15:24

אברך צולם במהלך המלחמה אחרי שבוע ללא שינה במערכה על רמת הגולן, והתמונה התפרסמה בעולם כולו. לאחר המלחמה שב אברך לקיבוץ יגור, שם התמנה למזכיר הצעיר ביותר בתולדות הקיבוץ. בנו, יגר, קיבל דרגות אל"מ מהרמטכ"ל ליד מיטת אביו לפני חודש, מחווה מרגשת לאברך

סא"ל יהונתן אברך, קצין הצנחנים שלא ישן שבוע במלחמת יום הכיפורים וזכה לכינוי "העיניים של המלחמה". רומאנו קניוני, דובר צה"ל
העיניים של המלחמה. יהונתן אברך/דובר צה"ל, רומאנו קניוני

בקיבוץ יגור הלך שלשום (שבת) לעולמו יהונתן אברך. בן 82 במותו. תמונתו של אברך, שהיה קצין מילואים ביחידת צנחנים במלחמת יום כיפור נהפכה לאחת התמונות המזוהות ביותר עם אותה מלחמה. בתמונה שצילם הצלם המלחמות האיטלקי רומאנו קאניוני, נראה אברך יושב שעון על קיר, מותש ושקוע במחשבות, אחרי שלא ישן במשך שבוע שלם. בזכות התמונה הוא זכה לכינוי "העיניים של המלחמה".

התמונה, שהתפרסמה בעולם כולו, צולמה אחרי ימי קרבות קשים ביותר בהם הצליחו לוחמי צה"ל לכבוש איזור קוניטרה, במה בנקרא המובלעת הסורית. לימים סיפרה נכדתו, סיון אברך, בדף הפייסבוק "מלחמת יום כיפור - זכרונות, צלקות, כאבים וכל השאר", כי סבה סיפר לה על אותו רגע שבה צולם: "הייתי ברמת הגולן, התמונה צולמה אחרי שגירשנו את הסורים ונכנסנו למובלעת, אחרי שבוע ימים בלי שינה. יותר מאוחר המשכנו לחרמון. נחתי על הקיר והקשר שלי אמר לצלם 'למה אתה מצלם אותי? צלם את המפקד שלי', אז הוא בא וצילם אותי. היינו עייפים מאוד אבל הצלחנו, גירשנו את הסורים".

יהונתן אברך. באדיבות המשפחה
"צה"ל היה חשוב לו מאוד". יהונתן אברך/באדיבות המשפחה

במלחמה היה אברך סגן מפקד פלוגה א', שי לין, בגדוד המילואים 471, שעליו פיקד חזי שלח. הגדוד היה שייך לחטיבה 317, חטיבת צנחנים במילואים שעליה פיקד במלחמה חיים נדל.

הגדוד של שלח לחם בחזית רמת הגולן. ב-11 וב-12 באוקטובר לחמו בקרבות לכיבוש המובלעת הסורית וכעבור תשעה ימים לחמו ב"מבצע קינוח" לכיבוש שיא החרמון, מוצב החרמון הסורי ומוצב הפיתולים. חודשים ארוכים אחרי המלחמה המשיך אברך לשרת במילואים. הוא הוסיף לשמש כקצין מילואים עד גיל 55.

זמן קצר אחרי ששב הביתה, בגיל 35, מונה למזכיר הצעיר ביותר בתולדות יגור, מהקיבוצים הגדולים והוותיקים בתנועה הקיבוצית.

עוד בוואלה!

הרמטכ"ל העניק דרגות לבנו של יהונתן אברך, "העיניים של מלחמת יום כיפור", ליד מיטת האב

לכתבה המלאה
יגר אברך מקבל דרגות אלוף משנה מאביב כוכבי, ליד מיטתו של אביב, יהונתן אברך, 1 ביוני 2022. ללא קרדיט, דובר צה"ל
בנו של אברך, יגר, מקבל דרגות ליד מיטת אביו, 1 ביוני 2022/דובר צה"ל, ללא קרדיט

אברך נולד בקיבוץ יגור שמתחת להר הכרמל לאריה וסוסיה אברך. לזוג היה בן נוסף, הלל, ובת בשם זיוה שמתה בינקותה. האב עבד בענף הצאן ובמטעי הנשירים ונהרג בתאונת עבודה בגיל 36. ספריית הקיבוץ שפעל להקמתה נקראה על שמו. יהונתן, בנו, היה אז רק בן 5.

האם סוסיה עבדה בחינוך והתגייסה למשימות לאומיות, ובהן התנדבות למען קיבוצים צעירים, בין השאר בקיבוץ מלכיה שעל גבול לבנון. היא גם אימצה למשפחתה ילד ניצול שואה. בשנת 1977 נהרג בנה הלל בתאונת דרכים.

יהונתן נישא לסמדר שעלתה לישראל עם משפחתה מקראצ'י שבפקיסטן בעת שהיתה נערה. לזוג נולדו ארבעה ילדים - אריאל, יגר, מירב ומעין. בראשית שנות השמונים שהתה המשפחה במשך שלוש שנים בשליחות מטעם הסוכנות היהודית בעיירה מרבלהד שליד בוסטון, בארצות הברית. במשך שנים ארוכות עבד בתעשייה וניהל את מפעל טובופלסט.

במהלך השנים הקפיד על פעילות ספורטיבית ורץ מרתונים בישראל ובחוץ לארץ. אשתו, סמדר, חלתה בסרטן ונפטרה לפני 11 שנים והיא בת 70.

בתחילת החודש הגיע הרמטכ"ל, רב אלוף אביב כוכבי, ליגור וליד מיטת חוליו של יהונתן אברך, העניק לבנו, יגר, דרגות אלוף משנה. יגר הוא קצין שריון במילואים, המשרת בחיל כבר 27 שנים. "אני ללא מלים, זו מחווה אצילית ואנושית", אמר יגר במעמד המרגש. "רק בישראל יכול להתרחש מעמד מרגש כזה. לזה אני קורא רעות", הוסיף.

הרמטכ"ל כוכבי כתב ליהונתן כי הוא מצדיע לו על השירות הצבאי והציבורי שהוא עשה למען המדינה. סיון, הנכדה, אמרה כי סבה אמר לה שהשירות הצבאי היה פרק משמעותי מאד בחייו, שבו היה גאה. "צה"ל היה חשוב מאד לסבא", אמרה הנכדה, שמשרתת היום כקצינה. בנו יגר סיפר שכאשר הוא חושב על ציונות, הדבר הראשון שעולה בדעתו הוא אביו "שגידל אותנו על אהבת הארץ והמולדת, ולחם במלחמות ישראל". אתמול הובא למנוחות בקיבוצו יגור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully