וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדת השרים אישרה: "חוק הנאשם" יעלה להצבעה בקריאה טרומית

עודכן לאחרונה: 26.6.2022 / 16:51

הוועדה אישרה את החוק שנועד לאסור על נאשם בפלילים להרכיב ממשלה. בנוסף, החליטה הוועדה לאפשר חופש הצבעה על הצעת החוק להורדת אחוז החסימה. הממשלה אישרה: הגבלת כהונת ראש ממשלה לשמונה שנים

בווידאו: דיון סוער בוועדת החוק על חוק הנאשם/צילום: ערוץ כנסת

ועדת השרים לחקיקה אישרה היום (ראשון) את "חוק הנאשם", שנועד לאסור על אדם שהואשם בפלילים להרכיב ממשלה. החוק יובא להצבעה בקריאה טרומית. בנוסף, החליטה הוועדה לאפשר חופש הצבעה על הצעת החוק להורדת אחוז החסימה.

מדובר בשתי הצעות חוק של חברי הכנסת אלי אבידר וגבי לסקי. המשנה ליועמ"ש, אביטל סומפולינסקי, אמרה כי אישור הצעת החוק לאחר שהכנסת אישרה את פיזורה עלול לעורר קשיים משפטיים, אך הדגישה כי אין מניעה לקדם את ההצעה.

ח"כ אלי אבידר מסר בעקבות ההחלטה: אני מאוד מקווה שלא יחזיקו את החוק הזה כקלף מיקוח. אל תשחקו באמונם של בוחרינו. יש להביא את החוק להצבעה ראשונה בהקדם, ללא עיכוב. זה הזמן להוציא את המדינה מהטרלול".

יו"ר הוועדה, גלעד קריב (העבודה), הבהיר כי אין בכוונתו לקיים הצבעות על הנושא. "מדובר בדיון עקרוני שיבחן את השאלה אם ראוי שהוועדה תקדם חוק כזה מטעמה", אמר. "לא הנחתי כאן הצעה. מדובר בנושא משמעותי וכבד משקל שדורש הכרעה ערכית".

גלעד קריב, מפלגת העבודה. ראובן קסטרו
"נושא משמעותי שדורש הכרעה ערכית". קריב/ראובן קסטרו

בפתח הדיון, ח"כ שמחה רוטמן (הציונות הדתית) טען כי אין סיכוי לקדם את הצעת החוק בשלוש קריאות לפני פיזור הכנסת: "זה דיון שכל כולו רוח. נועד לצרכי הפריימריז של גלעד קריב במפלגת העבודה".

ח"כ אלי אבידר, אחד התומכים הבולטים של החוק, תקף את העובדה שהוא לא מקודם הבוקר בוועדה: "הדיון הזה תיאורטי וחבל שהוא תיאורטי. מצער שזה מגיע ברגע האחרון. נאשם בפלילים גם אם יש לו שופרות אווילים לא יכול להרכיב ממשלה". דבריו הובילו לעימות עם ח"כ שלמה קרעי (הליכוד) שהגיב: "אתה יודע מה ההבדל? אני אהיה כאן בכנסת הבאה ואתה תהיה בפח האשפה של ההיסטוריה. אתה בטלן". ח"כ אבידר השיב לו: "אתה חתיכת חוצפן. ביביסט שלא שווה כלום". גם ח"כ אמיר אוחנה תקף את חברי הקואליציה: "אתם עושים פיגוע בדמוקרטיה".

ח"כ אוסמה סעדי (הרשימה המשותפת) אמר כי הדיון על חוק הנאשם הגיע מאוחר מידי. "איפה הייתם שנה שלמה?", אמר. "כבר שנה אני וחבריי עם אלי אבידר, גבי לסקי וחברי אחמד טיבי מנסים ללחוץ על הממשלה. אין דיון כי אין הצעת חוק אפילו".

ח"כ איתמר בן גביר (הציונות הדתית) התפרץ לדבריו וקרא: "אתה מחבל, תומך טרור, לך לסוריה". לאחר דברים אלו פרצה מהומה ויו"ר הוועדה ח"כ גלעד קריב, הורה להוציא את ח"כ בן גביר מהדיון. "לא יישב כאן חבר כנסת ויקרא לח"כ אחר מחבל", אמר קריב. בצאתו אמר ח"כ בן גביר ליו"ר הוועדה: "הפכת את הוועדה לקרקס."

עוד בוואלה!

בדרך לבחירות: המערכת הפוליטית נערכת לפיזור הכנסת, בנט ושקד צפויים להיפגש

לכתבה המלאה
איתמר בן גביר. ראובן קסטרו
הוצא מהאולם. בן גביר/ראובן קסטרו

בשבוע שעבר הודיע ראש הממשלה נפתלי בנט כי יתנגד בהצבעה על חוק הנאשם, זאת אחרי שנתן לחברי מפלגתו חופש הצבעה בנושא. בקואליציה שוקלים להעלות להצבעה את החוק בהליך מיוחד דרך ועדת חוקה, אך בכירים מעריכים שהסיכויים להעברתו קלושים. זאת, על אף שלסיעות הקואליציה שתומכות בחוק יש רוב גם בלי ימינה, בגלל תמיכת המשותפת. שר המשפטים גדעון סער צפוי להעלות את הצעת החוק, אך יו"ר האופזיציה בנימין נתניהו לא יכלל בה.

בשבוע שעבר הניחה חברת הכנסת גבי לסקי (מרצ) על סדר היום של ועדת שרים לחקיקה הצעת חוק פרטית שתאסור על נאשם בפלילים להרכיב ממשלה. גם חבר הכנסת אלי אבידר הניח הצעת חוק דומה יחד עם חברי הכנסת אחמד טיבי ואוסמה סעדי.

הממשלה אישרה: הגבלת כהונת ראש ממשלה ל-8 שנים

בתוך כך, השרים אישרו היום בישיבת הממשלה את הצעתו של שר המשפטים גדעון סער להגבלת כהונת ראש הממשלה ל-8 שנים. הכנסת אישרה את החוק בקריאה שניה בחודש מרץ, אך אז הממשלה חזרה בה מהצעת החוק בשל היעדר רוב לקריאה השלישית.

סער אמר היום כי "הגבלת כהונה במקום כהונה ללא הגבלה - מהווה עקרון חשוב בבסיס התפיסה שהשלטון יפעל לטובת האזרחים במקום למען עצמו ושרידותו". עם זאת, הסיכוי לאישור החוק בשלוש קריאות בכנסת עוד לפני פיזורה הוא נמוך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully