וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מקורבים לנתניהו נגד מאמצי גנץ: רק הממשלה הבאה תמנה את הרמטכ"ל

עודכן לאחרונה: 23.6.2022 / 14:47

שר הביטחון ממשיך בהליך איתור הרמטכ"ל, אך בסביבת נתניהו מתעקשים כי אין לעשות זאת עד להקמת הממשלה הבאה. בתום הפגישה הנחה גנץ את היועמ"ש למערכת הביטחון לגבש עמדה משפטית בעניין. גורמי ביטחון המצויים בהליך העריכו כי אם לא תושג הסכמה, גנץ יאריך את כהונת כוכבי

מקורבים לראש האופוזיציה בנימין נתניהו התייחסו היום (חמישי) לכוונת שר הביטחון בני גנץ לקיים עמו התייעצויות על מינוי הרמטכ"ל הבא בתקופת הבחירות. לדבריהם, "הממשלה שתיבחר היא זו שצריכה למנות את הרמטכ"ל הבא. עד אז אין למנות".

בתום הפגישה הנחה גנץ את היועץ המשפטי למערכת הביטחון וגורמי מקצוע נוספים לגבש עמדה משפטית ומקצועית לעניין מינוי הרמטכ"ל. "שר הביטחון ימשיך לקיים את התהליך בשקיפות ובהתאם להנחיות היעוץ המשפטי לממשלה", נמסר מטעמו.

נוכח מציאות ביטחונית מאתגרת ואיומים מתגברים יכול גנץ לטעון כי יש חובה ביטחונית למנות כעת רמטכ"ל ולא להשאיר את הנושא פתוח. מנגד, יכולה היועמ"ש גלי בהרב-מיארה לטעון כי לשם כך ניתן לאשר הארכת הכהונה של הרמטכ"ל הנוכחי אביב כוכבי.

שר הביטחון בני גנץ וראש הממשלה בנימין נתניהו בקריה, 21 במאי 2021. עמוס בן גרשום, לשכת העיתונות הממשלתית
אין הסכמה ביניהם. נתניהו וגנץ/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן גרשום

על פי הערכות במערכת הביטחון, בעקבות העיכוב שתביא מערכת הבחירות מינוי הרמטכ"ל הבא ייעשה בחיפזון. "מדובר במצב לא בריא בכלל לצה"ל ולא למערכת הביטחון", אמר גורם ביטחוני בכיר. "לא רוצים למנות רמטכ"ל בחיפזון או בחטף אלא באופן מקצועי ומכבד לכלל המעורבים. לכן, גנץ חשב למנות כבר עכשיו כדי למנוע את כל הסאגה הזו".

גורמים המצויים בהליך הבחירה סיפרו כי ה-24 השעות הבאות יהיו קריטיות ורגישות. במהלכן ינסה גנץ להשיג הסכמה על זהות הרמטכ"ל הבא מצד כלל המועמדים לראשות הממשלה, ואז להציג את הקונצנזוס ליועצת המשפטית לממשלה ולבקש ממנה את אישור התהליך תחת ממשלת מעבר. הגורמים העריכו כי אם גנץ לא ישיג הסכמה מול נתניהו, אז יאריך את כהונתו של אביב כוכבי. "הנזק כבר נעשה. מנסים למזער אותו. ראשון להיפגע הוא כוכבי שמרוב שהציבור מבולבל כבר החל לקבל פניות פרידה", אמר גורם ביטחוני.

גנץ רוצה את הרצי, נתניהו רוצה את זמיר: מאחורי סערת מינוי הרמטכ"ל

ההכרזה על פירוק הקואליציה ומערכת הבחירות המתקרבת הכניסו את המרוץ לרמטכ"לות לסחרור פוליטי וכבר הצליחו להכתים את תהליך בחירת הרמטכ"ל ה-23 של צה"ל. הסערה הנוכחית, שבמרכזה ניצבים שר הביטחון בני גנץ ויו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו, מגיעה בתום עשור בו ניסו המעורבים בממשלה ובצה"ל לקיים הליך נקי, באופן יחסי, לבחירת אחד התפקידים החשובים במערכת הביטחון והרגישים במדינה.

שלושה אלופים נבחרו על ידי גנץ להתמודד על תפקיד הרמטכ"ל: הראשון - סגן הרמטכ"ל הנוכחי האלוף הרצי הלוי, שמוגדר לפי דעת רבים במערכת הביטחון כמועמד המוביל ולכאורה כבר נבחר על ידי גנץ. זאת, למרות שמשפחתו המורחבת ידועה כמקורבת למפלגת הליכוד ותנועת בית"ר. למעשה, לפני האירועים הפולטיים האחרונים, נראה כי כל מה שנותר הוא לסיים את ההליך המקצועי ולהכריז עליו.

עוד בוואלה!

מסמכי לבנון הראשונה נחשפים: הישיבה הגורלית בפיקוד צפון ותחקיר קרב הבופור

לכתבה המלאה

המועמד השני - סגן הרמטכ"ל לשעבר האלוף איל זמיר, שבסבב הקודם היה המועמד המוביל של ראש הממשלה לשעבר נתניהו לתפקיד הרמטכ"ל ה-22, אך שר הביטחון דאז אביגדור ליברמן הצליח במהלך פוליטי מבריק, מנוגד לדעתו של נתניהו, להכריז על אביב כוכבי כרמטכ"ל הבא. הפעם, האלוף זמיר, מי שהיה מזכירו הצבאי של נתניהו, נחשב למועד המוביל לתפקיד של הטוען לכסא ראש הממשלה.

המועמד השלישי - האלוף יואל סטריק, מי שהיה מפקד זרוע יבשה, מפקד פיקוד הצפון ומפקד פיקוד העורף. לדברי גורמי צבא, האלוף סטריק, שגדל בדימונה, נהנה לצד קורות חיים מרשימים וניסיון קרבי עשיר, גם מהערכה ולחץ שמפעילים בכירים בליכוד. גורמי צבא טוענים כי סטריק זוכה להערכה רבה מצדו של נתניהו וסביבתו במיוחד לאחר שהכירו היטב לאורך מבצע מגן צפוני במהלכו חשף צה"ל את מנהרות חיזבאללה.

הרצי הלוי בטקס חילופי סגן רמטכ"ל, מחנה רבין, תל אביב, 11 ביולי 2021. ראובן קסטרו
המועדף על גנץ. הלוי/ראובן קסטרו

בהתחשב בקשרים הללו ניתן לטעון כי אם תהיה ביכולתו של נתניהו, במסגרת שינויים פוליטיים כאלה ואחרים, למנות את הרמטכ"ל הבא - ייתכן מאוד ויהיה זה מבחינתו האלוף זמיר, ואת סטריק ימנה כסגן רמטכ"ל.

גנץ, האמון על הובלת חילופי הרמטכ"לים, זוכה לביקורת במערכת הביטחון ומתוך צה"ל בפרט על כך שלא הקדים את הליך בחירת הרמטכ"ל, גם במחיר של יצירת מציאות בה ראש המטה הכללי הנוכחי אביב כוכבי ירגיש "ברווז צולע" כי מכריזים על רמטכ"ל חדש יותר מחצי שנה לפני תום כהונתו.

"ברגע שגנץ הבין שהמערכת הפוליטית עומדת בפני תהום, וקיים סיכוי גבוה שהממשלה תתפרק, הוא היה צריך לאשר את הליך בחירת הרמטכ"ל", אמר גורם ביטחוני והוסיף: "נתניהו רוצה רמטכ"ל משלו. נוח לו. מישהו שהוא מכיר לעומק ויודע לשרת את האג'נדה שלו. מן הסתם את הרצי הוא מכיר הרבה פחות טוב מזמיר. ולכן הוא בהכרח מעדיף רמטכ"ל שיראה את הדברים עין בעין איתו. מחויב לו. בסוף, רה"מ הוא המפקד העליון של הצבא".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully