וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הולכים לבחירות: הצעת החוק לפיזור הכנסת עברה בקריאה טרומית

עודכן לאחרונה: 22.6.2022 / 15:04

החוק עבר בטרומית לאחר ש-110 ח"כים הצביעו בעד, ללא מתנגדים. כעת, תעבור ההצעה לוועדת הכנסת בראשות ח"כ אורבך. בקואליציה מעוניינים להעביר את החקיקה לוועדת חוקה בראשות ח"כ קריב, מחשש שאורבך ינסה לדחות אותה כדי לאפשר זמן להקמת ממשלה חלופית

בווידאו: אושר בקריאה טרומית החוק לפיזור הכנסת/צילום: ערוץ הכנסת

מליאת הכנסת הצביעה הבוקר (רביעי) בעד הצעת החוק לפיזור הכנסת ה-24 בקריאה טרומית. 110 ח"כים הצביעו בעד, ללא מתנגדים. על סדר היום ישנן 11 הצעות חוק פרטיות לפיזור הכנסת, שתיים מהן של הקואליציה ותשע של האופוזיציה.

ההצעות יעברו כעת לוועדת הכנסת בראשות ח"כ ניר אורבך, שם ייקבע אם הליך החקיקה יימשך בה או בוועדת חוקה בראשות ח"כ גלעד קריב (העבודה). בקואליציה מעוניינים להעביר את החקיקה לוועדת חוקה כדי לשלוט בהמשך ההליך ולא להיות נתונים בידיו של אורבך, שלא ממהר לקדם את החוק כדי לאפשר זמן להקמת ממשלה חלופית.

לקראת הדיון נרשם פיצוץ במגעים בין הקואליציה והאופוזיציה. באופוזיציה מסרבים להגיע להסכמות על העברת חקיקה מוסכמת לפני הפיזור ודורשים כתנאי לכל הסכמה שוועדת הכנסת תבטל את הליך ההפרשה של ח"כ עמיחי שיקלי. במקביל, בקואליציה שוקלים לקדם בהליך בזק את חוקי הנאשם שימנעו מנאשם בפלילים לכהן כראש ממשלה ולהוסיפם בסוף סדר היום.

בנוסף, בעוד בקואליציה מעוניינים לקדם את פיזור הכנסת בהקדם האפשרי, ח"כ ניר אורבך העביר מסרים לקואליציה לפיהם לא ימהר לכנס את ועדת הכנסת להמשך קידום חוק הפיזור אחרי שיעבור בקריאה טרומית, ושהוא מעוניין לדחות את ההליך בכמה ימים כדי לאפשר זמן למגעים להקמת ממשלה חלופית.

החוק לפיזור הכנסת | נתניהו ולויין מסתודדים 22 ביוני 2022. נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
נתניהו ולוין, היום/דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

יו"ר סיעת הליכוד ח"כ יריב לוין, פתח את הדיון במליאה על חוק פיזור הכנסת ואמר: "שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה. לפני כשנה הושבעה בכנסת הממשלה הגרועה בתולדות ישראל. אין זה פלא שגם אקורד הסיום שלכם נעשה באופן מחפיר. לפיד ובנט ברחו מהספינה הטובעת, והכריזו על פירוק הממשלה מאחורי גבם של שותפיהם, שהלכו וממשיכים ללכת אחריהם כעדר כבשים. היום אנחנו מתחילים בהליך להעברת הממשלה הרעה הזאת מן העולם, ולפיזורה של הכנסת ה- 24. אל מול הדורסנות שלכם התייצבה אופוזיציה נחושה ומלוכדת, שכל אחת ואחד מראשיה ומחבריה זכאים להערכה ציבורית גדולה. ביחד עמדנו מולכם, נאבקנו על האמת שלנו, נאבקנו למען ההווה והעתיד של מדינת ישראל. אנו מוציאים את ישראל היום לדרך חדשה. מהשנאה אל האהבה".

מנגד, יו"ר הקואליציה בועז טופורובוסקי תקף בטוויטר את האופוזיציה ש"איבדה את הדרך", והאשים את חבריה בכך שהם רוצים "לשרוף את המדינה". "לא רוצים לפצות עצמאים שנפגעו באומיקרון, לא רוצים לתמוך במצביעים שלהם ולהעביר את תקנות יו"ש. אפילו לא רוצים לדון על התפזרות הכנסת! רק ביטול ההפרשה של שיקלי. רק אינטרסים אישיים זולים. אופוזיציה למדינת ישראל כבר אמרנו?"

עוד בוואלה!

סקרי מנדטים: אף גוש לא מגיע ל-61; מפלגה מאוחדת של בנט וסער - השלישית בגודלה

לכתבה המלאה
ראש הממשלה נפתלי בנט ושר החוץ יאיר לפיד בהצהרה על הליכה לבחירות, 20 ביוני 2022. יונתן זינדל, פלאש 90
ח"כים יידרשו להכריע על מועד בחירות מוסכם. לפיד ובנט/פלאש 90, יונתן זינדל

בקואליציה שואפים לסיים את ההצבעה במליאה בקריאה ראשונה עד סוף השבוע הנוכחי, ולאשר את פיזורה הסופי של הכנסת ביום שני הקרוב או לכל המאוחר ביום שלישי. חברי הכנסת יידרשו להכריע על מועד בחירות מוסכם, ולכל המאוחר בתוך 90 ימים ממועד פיזור הכנסת בקריאה שניה ושלישית.

לפי הסיכום בין בנט ולפיד, מיד לאחר אישור החוק בקריאה שניה ושלישית תתקיים הרוטציה ולפיד יהפוך לראש הממשלה. לכן, השניים מעוניינים לפזר את הכנסת בהקדם האפשרי, כדי לחסום אפשרות להקמת ממשלה חלופית בכנסת הנוכחית שתמנע את החילופים. בכירים בקואליציה ובאופוזיציה אמנם מעריכים שהסיכויים לממשלה חלופית קלושים, לאור ההתנגדות הנחרצת של יו"ר תקווה חדשה גדעון סער ויו"ר כחול לבן בני גנץ לישיבה בממשלה בראשות בנימין נתניהו.

אולם, יש בכנסת בודדים שעדיין מנסים להקים ממשלה חלופית בכנסת הנוכחית. יו"ר יהדות התורה משה גפני האיץ בימים האחרונים את המגעים והלחצים על גנץ וסער לשקול מחדש, וגם שרת הפנים איילת שקד, השוהה במרוקו, מקיימת משם שיחות רבות בנושא. אולם, גם סער וגם גנץ הצהירו אתמול פומבית שלא ישתפו פעולה עם נתניהו והבהירו שפניהם לבחירות.

בנימין נתניהו,ישיבת סיעת הליכוד, 20 ביוני 2022. יונתן זינדל, פלאש 90
"שתאסור על נאשם בפלילים להרכיב ממשלה". נתניהו/פלאש 90, יונתן זינדל

לאחר אישור ההצעות לפיזור הכנסת בקריאה טרומית, והעברת החוקים לעבודה בוועדה, ייקבע בחוק גם המועד הסופי לבחירות. לוחות הזמנים המסתמנים, הנגזרים מהדרישה ללפחות 90 יום ומתקופת החגים, מכוונים את יום הבחירות לסוף אוקטובר-תחילת נובמבר. בוועדת הבחירות המרכזית צפויים לבקש תאריך מאוחר ככל האפשר, מחשש שהחגים יקשו וישבשו את ההיערכות לבחירות, אך רוב המפלגות בכנסת מעדיפות לקיים את הבחירות ביום השלישי הראשון שאחרי החגים, כדי לקצר ככל האפשר את מערכת הבחירות וההוצאות הרבות הנלוות אליה.

בתוך כך, יו"ר יש עתיד יאיר לפיד שוקל לבצע את סבב חילופי התיקים המקורי שתוכנן להתבצע במועד הרוטציה לאחר פיזור הכנסת וכניסתן לתפקיד ראש הממשלה.

במסגרת ההסכם הקואליציוני המקורי, במקביל לרוטציה, שר המשפטים גדעון סער אמור להיכנס לתפקיד שר החוץ, שרת הפנים איילת שקד לתיק המשפטים, וראש הממשלה בנט לתפקיד רה"מ החליפי ושר הפנים. לפיד גורמים פוליטיים סער טרם השיב להצעה אך נראה שאינו מעונין לוותר על תיק המשפטים. בלשכות סער ולפיד לא הגיבו לדברים, שפורסמו לראשונה בגלי צה"ל.

המחלוקת על "חוק הנאשם"

בתוך כך, חברת הכנסת גבי לסקי (מרצ) הניחה על סדר היום של ועדת שרים לחקיקה ביום ראשון הצעת חוק פרטית שתאסור על נאשם בפלילים להרכיב ממשלה.

גם חבר הכנסת אלי אבידר הניח הצעת חוק דומה יחד עם חברי הכנסת אחמד טיבי ואוסמה סעדי. אבידר פנה הבוקר ללפיד וקרא לו לדחות לדחות את מועד פיזור הכנסת בשבוע כדי שיהיה אפשר להעביר את חוק הנאשם. "כולנו מברכים על כניסתך ללשכת ראש הממשלה, זו בהחלט בשורה מצוינת לעם ישראל, אך אבקשך לעכב את פיזור הכנסת כדי שנעביר את חוק הנאשם", אמר אבידר.

מנגד, יו"ר הכנסת מיקי לוי (יש עתיד) צינן את הדרישה בקואליציה להעביר את חוקי הנאשם לפני פיזור הכנסת לבחירות. לוי צייץ היום בטוויטר: "‏שלא יהיו אי הבנות: אני, וכל חבריי ביש עתיד, תומכים בחוק הנאשם ונעשה הכל להעבירו. כיו"ר הכנסת חובתי לעשות זאת באופן מסודר".

ח"כ לסקי הגיבה לציוץ של יו"ר הכנסת ואמרה: "לחוק הנאשם יש הסכמה רחבה בקואליציה, מכיוון שיש הבנה שהמשבר הפוליטי לא ייגמר עד שנצליח להחזיר את הנורמות להנהגה הפוליטית בישראל".

בימים האחרונים גברו הקריאות לחוקק את חוק הנאשם לפני פיזור הכנסת על ידי חלק גדול מסיעות הקואליציה: שר המשפטים גדעון סער ושר האוצר אביגדור ליברמן אמרו שהם תומכים בחוק וח"כים מהקואליציה הניחו מחדש הצעות בנושא על סדר יומה של ועדת שרים לחקיקה. יחד עם זאת, בכירים בקואליציה מעריכים כי הסיכוי להעביר את החוק, שהוא תיקון לחוק יסוד הממשלה, בשלוש קריאות עד פיזור הכנסת בשבוע הבא בלתי אפשרי. על כן הציוץ של יו"ר הכנסת מבהיר כי הוא עצמו לא יאפשר להעביר את החוק בהליך בזק.

בקואליציה שוקלים לקדם את החוק במקביל לפיזור הכנסת בשבוע הבא, אך טרם התקבלה החלטה בנושא. עם זאת, בכירים מעריכים שהסיכויים לקדם את החוק נמוכים, לאור לוחות הזמנים הצפופים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully