וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"יש כבר סיורי הכנה של גנבים": החקלאים בנגב ובגליל נערכים לעונת הפשיעה

עודכן לאחרונה: 3.7.2022 / 13:42

ביישובי המועצות האזוריות בנגב המערבי מגדלי הצאן והבקר התבקשו לגלות עירנות מוגברת. בצפון כבר זיהו אלמוני על טרקטורון, שבחן את השטח. מנגד, במשטרה אומרים שנתוני הפשיעה החקלאית בירידה, אך החקלאים מסבירים זאת בצורה פשוטה: "אנחנו לא מתלוננים"

בווידאו: חשוד נעצר לאחר שתועד גונב 157 ק"ג אבוקדו ממטע ליד בנימינה/מתוך מצלמות ההאבטחה
מכונית עם עגלה שחשודים העמיסו בחציר, בשדה של חפץ. שאול חפץ, אתר רשמי
מכונית שחשודים העמיסו בחציר/אתר רשמי, שאול חפץ

"תושבים יקרים שימו לב, בתקופה הקרובה, כבכל שנה בתקופה זו אנו צפויים לעלייה באירועי הגניבות וההתפרצויות החקלאיות בדגש על בעלי חיים. אנא מכם גלו עירנות יתרה לכל אירוע ודווחו לנו במיידי" - זאת ההודעה שקיבלו אתמול (שני) החקלאים ומגדלי הצאן והבקר ביישובי המועצות האזוריות בנגב המערבי.

בצפון המדינה יש כבר מי שמדווח על "סיורי הכנה של גנבים", כך הגדיר ישראל בלוך, חקלאי מנהלל שתיאר את הגעתו של רוכב טרקטורון לחוות הכבשים שלו. לדבריו, הרוכב מיומן שגם דאג להשתיק את מערכת הפליטה של הטרקטורון. "ממש נסיעה מבצעית", הגדיר בלוך את האלמוני שהגיע לחווה שלו. שומר החווה דיווח לו על המקרה, ויחד עם חבריו ליחידת המתנדבים של משמר הגבול, החל בשדות מרדף שהסתיים בהתחמקות של האלמוני.

רבע טון אבוקדו שנגנבו ממשפחת לאואר בבנימינה, מאי 2018. "שומרים יחד על הבית?, מערכת וואלה! NEWS
רבע טון אבוקדו שנגנב. מאי 2018/מערכת וואלה! NEWS, "שומרים יחד על הבית?

בלוך הוא חקלאי ותיק, דור שלישי בנהלל. החקלאות זורמת אצלו בעורקים ולצד הרפת והשדות החליט לאחרונה להקים חווה לגידול כבשים. כבר במהלך הקמתה הגיעו עבריינים לאתר העבודות וניסו לגנוב את הטרקטור של קבלן הבנייה. הכישלון לא מנע מעבריינים להגיע שוב למשק של בלוך, כשהחווה כבר עמדה על מקומה, מאוכלסת בכבשים. מהמקום נגנבו 15 כבשים. שוויה של כל כבשה הוא 2,500 שקלים.

זמן קצר אחר כך הגיעו עבריינים לשדה של בלוך וגנבו את מקור ההשקיה הממונע, את המצבר שמפעיל אותו ואת קולט השמש שמזין את המצבר. מטרקטור שעמד באזור גנבו צינור יקר ערך ורוקנו את מיכל הדלק שלו. "לא השליתי את עצמי, וכבר כשבניתי את החווה ידעתי שיהיו לי הוצאות גבוהות על שמירה", אמר בלוך. הוא מעסיק שומר והתקין עוד מרכיבים שונים, בניסיון לסכל גניבות. לדבריו, "שמירה הפכה הוצאה שהחקלאים צריכים לקחת בחשבון, אבל זו הוצאה שבסוף היא חלק מהמחיר שהצרכן משלם".

לדברי אלי גוזלן, קצין אגף חקירות ומודיעין במג"ב, "מדובר בחוליות עם ידע וניסיון רב. זה לא אנשים שהחליטו בבוקר לצאת לגנוב. הם מגיעים גם משטחי ישראל וגם משטחי הרשות". עוד אמר הקצין כי כל החקלאים מגישים תלונות במשטרה על הגניבות. מעבר לכך, נתוני המשטרה מראים ירידה באירועי הפשיעה החקלאית, אבל החקלאים מסבירים זאת בפשטות: "אנחנו לא מגישים תלונות".

פשיעה חקלאית
גניב שזיפים מגבעת עזה. דוברות משטרה, מערכת וואלה!
גניבת שזיפים ממטע/מערכת וואלה!, דוברות משטרה

"בשנה 2021 היו 770 אירועים של פשיעה חקלאית. אם משווים בין התקופה הזו השנה, לזו בשנה שעבר היו כ-100 פחות אירועים של פשיעה חקלאית", המשיך גוזלן. "הגברנו את מערך האיסוף ומתנדבים שמטפלים במרחב הכפרי. אנחנו עושים הכול כדי שהחקלאים ירגישו שאנחנו הכתובת לבעיות הפשיעה - מגניבת אבטיח בודד ועד גניבות של עדרים, אנחנו נהיה שם עבור חקלאים".

מנגד, טען בכיר במערך החקלאי בנגב כי "החקלאים חוששים להיחשף לאחר מקרי גניבה. מכיוון שבגלל החשיפה, הם שוב נפגעים ממקרי גניבה. חלק גדול מהחקלאים פונים למשטרה, אך ישנו חלק שלא עושה זאת ומעדיף לספוג את הגניבות. יש חקלאים שהגניבות ממש מטריפות אותם, בעיקר בסופי השבוע כשהם לא נמצאים בשטח".

תושב קיבוץ רוחמה ואיש החקלאות והתיירות, יענק'לה גרוספלד, סיפר כי הפשיעה החקלאית לא מסתכמת רק בגניבות, אלא גם בוונדליזם. "הם מגיעים לשדות בלילה ומשחיתים ציוד. מדובר בנזקים קשים. לפי מה שאנחנו יודעים, הגנבים מגיעים מהפזורה הבדואית. אנחנו פונים למשטרה, אך אין מענה לדברים הללו ואין למשטרה יכולת להתמודד זה".

מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, אבשלום וילן, אומר כי "מדובר במכת מדינה. בתופעה שהגיעה למימדים מפלצתיים וגורמת נזקים של מיליוני שקלים. החקלאים בישראל מתמודדים מדי יום עם אירועי פשיעה - פרוטקשן, גניבות, הצתות, התנכלויות - והמשטרה לא מצליחה למנוע את זה. המצב המתמשך גורם לכך שמאות אלפי טונות של תוצרת חקלאית יורדות לטימיון, והשטחים החקלאיים הם בבחינת 'שטחי הפקר'. אין כיום הרתעה כלפי העבריינים, גורמי האכיפה כושלים בטיפול בנושא, ולכן אני סבור כי יש להחמיר מיידית את הענישה כחלק מהמענה למצב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully