וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות ויכוח על הקמת שדה תעופה ברמת דוד: קרע בין ראשי הרשויות בצפון

עודכן לאחרונה: 22.6.2022 / 19:38

שמונה חודשים לאחר ביטול ההחלטה על הקמת שדה תעופה באזור, ראשי הערים הגדולות בצפון קראו להחזיר את התוכנית. לטענתם, השדה יסייע בפיתוח הכלכלי והחברתי של האזור. מנגד, ראשי הרשויות הקטנות מתנגדים. "ראשי הערים מעדיפים עוד חופן תשלומי ארנונה על בריאות התושבים"

בווידאו: תורים ועומסים בנתב"ג, רגע לפני החג: "מחסור קשה בעובדים"/צילום: ניב אהרונסון

כבר קרוב לעשור שקיימת על הפרק תוכנית להקמת שדה תעופה בינלאומי ברמת דוד, אך ראשי הרשויות הסמוכות ותושבי היישובים באזור נאבקו בה, ולפני שמונה חודשים החליטה הממשלה על ביטולה. במקביל, ראשי רשויות בדרום מביעים עניין כי שדה התעופה יוקם באזור נבטים, אך צה"ל מתנגד.

בינתיים, חמישה ראשי הערים הגדולות בצפון הארץ - עפולה, נוף הגליל, מגדל העמק, בית שאן ויקנעם, יצאו בהודעה שבה הביעו תמיכה בתוכנית. ההודעה, הביאה לקרע גלוי בין ראשי הרשויות באזור העמקים. זאת, כאשר הדעות השונות בסוגיה מעלות שוב על פני השטח קונפליקטים בין רשויות מקומיות בפריפריה, שרובם סובבים סביב שליטה על שטחים שמניבים הכנסות מארנונה.

החמישה הגדירו את הודעתם כ"דרמה בעמק" והסבירו כי "הקמת שדה התעופה השני בישראל אחרי נתב"ג תחזק את כלל יישובי הצפון ותהווה עוגן כלכלי מחולל שינוי. שדה תעופה בינלאומי הוא מגה פרויקט שהצפון זקוק לו כמו אוויר לנשימה". כמו כן, אמרו החמישה כי ההקמה תדרוש גם "תשתיות היקפיות שיחזקו את כל האזור כגון נתיבי תחבורה ציבורית, אזורי תעשייה ומלונאות".

מפת תכנון הקמת שדה התעופה ברמת ישי. המועצה האזורית עמק יזרעאל, אלי אשכנזי
מפת תכנון הקמת שדה התעופה ברמת ישי/אלי אשכנזי, המועצה האזורית עמק יזרעאל

עוד נטען בהודעת חמשת ראשי הרשויות כי "השדה יספק אלפי מקומות תעסוקה ויהווה מנוע כלכלי עצום לספקים ולעסקים שיעניקו שירותים מגוונים: מזון, אבטחה, היסעים, מחשוב ועוד. הקמת הנמל בעמק תמנף את האזור כולו ותניע זוגות ומשפחות צעירות מהמרכז להתיישב בגליל".

ראשי הרשויות אמרו כי אינם חוששים מפגיעה באיכות החיים כתוצאה מהקמת הנמל, אלא להיפך. "בכל העולם הערים החזקות נמצאות בקרבת נמל התעופה ואיכות החיים נשמרת", נמסר. "איכות חיים זה גם להתפרנס בכבוד, ליהנות משירותים ומתשתיות תחבורה נוחים וגם לצאת מהבית שלוש שעות לפני יציאה לחו"ל ולא לבלות שלוש שעות בנסיעה לנתב"ג".

בתגובה להודעה, הוציאו עמיתיהם, ארבעה ראשי רשויות מקומיות ומועצות אזוריות הודעה שבה כתבו "מצער שראשי הרשויות השכנות לנו אינם מקשיבים לשלל אנשי המקצוע וחוות הדעת, המצביעות על הנזקים האדירים הצפויים לעמק יזרעאל ולתושבים הגרים בו ובסביבתו". לדבריהם, אם יוקם שדה התעופה, התועלת שיביא תהיה מצומצמת לעומת הנזק הרב שייגרם. מטה התושבים נגד הקמת שדה התעופה הגיב להודעה, וטען כי "זהו סכין בגב ההתיישבות בעמק. מדובר בראשי ערים המעדיפים עוד חופן תשלומי ארנונה על פני בריאות התושבים".

עוד בוואלה!

ההצהרות כיוונו להקמת שדה משלים לנתב"ג בדרום. המציאות נראית אחרת

לכתבה המלאה
דרכי גישה רמת דוד. ללא, אתר רשמי
תכנון חלופות התחבורה הנוכחי לשדה הצפוני ברמת דוד/אתר רשמי, ללא

ראש עיריית יקנעם סימון אלפסי, שתומך בהקמת השדה, אמר: "זעקתי כל השנים שרק השדה יכול להציל את הגליל, אבל הייתי לבד ואיש לא הקשיב לי. הרי לא ייתכן שראשי הערים בדרום יילחמו על הקמת השדה בשטחם ובצפון יוותרו מראש".

לדברי, ראש עיריית נוף הגליל, רונן פלוט, בין האינטרס הציבורי של כלל יישובי הצפון לבין האינטרס הפרטי של מועצה מקומית זו או אחרת, האינטרס הציבורי גובר. "שדה תעופה בינלאומי הוא פרויקט לאומי והחלטה בנושא צריכה להתקבל בראייה אזורית ולא מקומית", הסביר.

חברי הפורום המשותף לרשויות הצפון והדרום, הנאבקים בהקמת השדה בנגב, ברכו על הודעתם של חמשת ראשי הערים הגדולות. "אנו מקדמים בברכה את קריאתם של ראשי הרשויות בצפון להקמת שדה תעופה בגליל, ומזמינים אותם בשמחה לקדם עמנו את הפתרון המיטבי ביותר לגליל - הקמת שדה תעופה בינלאומי אזורי בחיפה, שהשפעותיו השליליות זניחות לעומת כלל התועלות", כתבו בהודעתם.

בפורום זה שותפים ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל אייל בצר, ראש המועצה המקומית קריית טבעון עידו גרינבלום, ראש המועצה המקומית רמת ישי עופר בן אליעזר, ראש המועצה האזורית מגידו איציק חולבסקי וכן עשרות רשויות מהנגב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully