וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היועץ לביטחון לאומי חולתא ביקר בירדן כדי להפשיר את היחסים

עודכן לאחרונה: 20.6.2022 / 17:35

בעקבות הנתק ששורר עם הממלכה מאז האירועים באל אקצא בחודש הרמדאן, נפגש חולתא עם בכירים בארמון המלך כדי להביא לסיום המשבר בין המדינות. בשבועות האחרונים החלה הפשרה הדרגתית עם כינוס הוועדה בנושא המים, וכינוסה הצפוי של הוועדה המשותפת של המדינות לענייני ירושלים

בווידאו: ראש הממשלה מתייחס לחשש מפני פיגועים באיסטנבול/מערכת וואלה!

היועץ לביטחון לאומי איל חולתא ביקר היום (שני) בירדן ונפגש עם בכירים בארמון המלך כדי להתחיל ולהפשיר את היחסים בין המדינות - כך אמר גורם ישראלי בכיר. הביקור מגיע לאחר שהיחסים עם ירדן נקלעו למשבר סביב האירועים במסגד אל-אקצא במהלך חודש הרמדאן.

מפגין פלסטיני אוחז באבנים מול מסגד אל-אקצא במהלך עימותים עם שוטרים בהר הבית בירושלים. 18 ביוני 2021. רויטרס
עימותים בהר הבית/רויטרס

למה זה חשוב

  • בעקבות המשבר שהתרחש במהלך חודש הרמדאן שרר נתק כמעט מוחלט בקשרים בין ארמון המלך ללשכת ראש הממשלה בירושלים. ביקורו של חולתא הוא הראשון של בכיר ישראלי בממלכה מאז.

תזכורת

  • בעקבות העימותים במסגד אל-אקצא במהלך חודש רמדאן בכירים ירדנים תקפו בחריפות רבה את ישראל. ראש ממשלת ירדן אף הביע תמיכה במהלך נאום בפרלמנט בפלסטינים שזורקים אבנים ומתעמתים עם המשטרה הישראלית.
  • בישראל הגיבו בכעס רב להתקפות הירדניות ואף הפעילו לחץ על הירדנים באמצעות הממשל האמריקני. ישראל אף דרשה שהירדנים יפרסמו התנצלות על דברי ראש הממשלה הירדני אך אלה סירבו.

תמונת מצב

  • בשבועות האחרונים החלה הפשרה הדרגתית של היחסים עם ירדן. כך למשל, הוועדה המשותפת לנושא מים שכינוסה נדחה על ידי ישראל בגלל המשבר התכנסה לפני כמה ימים.
  • גורם ישראלי בכיר אמר כי בתחילת חודש יולי צפוי כינוס של הוועדה המשותפת של ירדן וישראל לענייני ירושלים. כינוס הוועדה, עליו פורסם לראשונה בוואלה!, התעכב גם הוא שבועות ארוכים.

בנט: סוכלו פיגועים איראניים בטורקיה בזכות שיתוף הפעולה עם הטורקים

בתוך כך, ראש הממשלה נפתלי בנט אמר בתדרוך לכתבים היום כי המאמצים המשותפים של שירותי הביטחון הישראלים והטורקים נשאו פרי והביאו לסיכול של כמה פיגועים איראנים על אדמת טורקיה ולמעצר של מספר מחבלים.

"הפעולה המשותפת עם הטורקים נמשכת והמטרה שלנו היא להחזיר בהקדם את המצב לשגרה ואת התיירות לשם לשגרה. יש לנו אינטרס משותף עם הטורקים. יש שיתוף פעולה בכל הרמות ואני מודה לנשיא ארדואן על כך", אמר בנט.

נוסעים בשדה התעופה בן גוריון לקראת טיסה  לטורקיה בצל האיומיים הבטחוניים על ישראלים. אורי סלע, אתר רשמי
"יש לנו אינטרס משותף עם הטורקים". נוסעים בשדה התעופה בדרך לטורקיה, בצל האיומים/אתר רשמי, אורי סלע

ראש הממשלה ציין כי המטרה המרכזית של ישראל במהלך ביקורו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן במהלך יולי תהיה לסכם על תכנית פעולה משותפת עם ארה"ב לבלימת תכנית הגרעין האיראנית.

"הצלחנו בינתיים למנוע חזרה להסכם הגרעין", אמר בנט. "בטווח הקצר אנחנו רוצים לבלום את המשך העשרת האורניום ופיתוח הגרעין בכלים מדיניים ואחרים. זה יהיה חלק מרכזי מהמפגש עם ביידן. בטווח הארוך נשאף למציאות הסכמית שתמנע מאיראן לצמיתות התקדמות לנשק גרעיני".

ישראל הכינה תגובות עוצמתיות

מוקדם יותר היום אמר שר הביטחון בני גנץ על ההתרעות לפיגועים בטורקיה כי ישראל הכינה תגובות עוצמתיות "במידה שיהיה צורך להפעיל אותן בכל מיני מקומות". גנץ הוסיף במהלך דיון בוועדת חוץ וביטחון של הכנסת כי "פגיעה באזרחים ישראלים תוביל אותנו להפעלה שלהן. נגיב בכל מקום - פיזי וקיברנטי (מתקפות סייבר)".

בשבוע שעבר העלתה ישראל את אזהרת המסע לאיסטנבול לרמה מספר 4, שהינה הרמה הגבוהה ביותר, ופרסמה אזהרת מסע חמורה לישראלים הנוסעים למדינה. בצל האיומים דווח כי כוחות הביטחון בטורקיה עצרו לאחרונה סוכנים בשירותה של איראן, שתכננו לבצע פיגועי טרור נגד תיירים ישראלים במדינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully