וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחלוקת בנושאי אבטחה? למרות ביטול מסעות בני הנוער: משלחת רשמית של המדינה יצאה לפולין

עודכן לאחרונה: 20.6.2022 / 17:27

על אף שבמשרדי החוץ והחינוך טוענים כי המסעות בוטלו בעקבות מחלוקת מדינית על אבטחה ותכנים חינוכיים, משלחת של השירות הלאומי האזרחי נחתה בפולין, בעוד אלפי בני נוער יישארו בישראל. "האבטחה מונחית על ידי הגורמים הביטחוניים המוסמכים"

בווידאו: מצעד החיים תשפ"ב/צילום סטילס: יוסי זליגר, צילום וידאו: מצעד החיים

משלחת רשמית של השירות הלאומי האזרחי יצאה אתמול (ראשון) לפולין, על אף שהמסעות שתוכננו לבני הנוער בוטלו. במשלחת משתתפים כ-50 איש, בהם מתנדבי השירות הלאומי, עובדי מדינה מהרשות ועובדים בגופים מוכרים שאחראים על ההתנדבות, וכן מנכ"ל רשות השירות הלאומי אזרחי במשרד ההתיישבות, ראובן פינסקי.

זאת, בזמן שבמשרד החוץ ומשרד החינוך טוענים כי לא ניתן לאפשר את יציאת המשלחות בעקבות מחלוקת מול פולין בנושאי אבטחה ותכני המסע. "הארגון של המשלחת נעשה באמצעות חברת ענבל הממשלתית. האבטחה מונחית על ידי הגורמים הבטחוניים המוסמכים", אמר פינסקי.

כ-7,000 תלמידים שנרשמו למסעות בחודשי הקיץ לא יטוסו לפולין. ביטול המסעות מגיע חודשים ספורים לאחר שחודשו, בתום השבתה של שנתיים בעקבות מגיפת הקורונה. הוויכוח מול פולין התעורר סביב רצונה לשנות את התהליך שעוברים התלמידים במסעות, שלפי גורמים שמעורים בפרטים נגע בין היתר למערכי הדרכה, ביקור באתרים מסוימים והדרך שבה מציגים את חלקה של רוסיה בניצחון במלחמה. בישראל סברו שהגיעו קרוב לפשרה, אך הדרישות צפו מחדש בשיחות על רצונה של פולין לשנות את אבטחת המסעות על ידי שב"כ.

משלחות נוער למחנות הריכוז וההשמדה בפולין. 18 בינואר 2016. AP
כ-7,000 תלמידים שנרדמו - לא יטוסו. מחנות ההשמדה בפולין/AP

לאחר ההודעה על ביטול המסעות, שר החוץ יאיר לפיד אמר כי "הפולנים רצו להשפיע על התכנים של המשלחות. לקבוע לנו מה מותר ומה אסור לנו להגיד לבני הנוער. אנחנו לא מסכימים לזה". לטענתו, זו תוצאה של ניסיון הפולנים להצניע את חלקם בשיתוף פעולה עם הנאצים בשואה.

משרד החינוך הודיע שלא ישתתף בהחזרים להורים שכבר שילמו

הורים לתלמידים שתכננו לצאת למסעות דרשו ממשרד החינוך להשתתף בדמי הביטול למסע, כמה מאות שקלים לכל אחד, מאחר שהסיבה קשורה במחלוקת מדינית. עם זאת, במענה לפניית מנכ"ל בני עקיבא אלחנן גלט, משרד החינוך הודיע כי לא ישתתף בהחזרי התשלום. זאת למרות שלדבריו, המשרד חסך מיליוני שקלים על מלגות שיועדו לבני הנוער היוצאים למשלחות. בעקבות פניית וואלה!, עדכן משרד החינוך כי החברות שדרשו דמי ביטול חזרו בהן.

יאיר לפיד. אולבייה פיטוסי, פלאש 90
האשים את הפולנים בהתערבות בתכנים החינוכיים. לפיד/פלאש 90, אולבייה פיטוסי

"במסגרת המכרז המסדיר את המשלחות העצמאיות, הובהר לגופים המזמינים את המשלחות הצורך בהסדרת התנאים הביטוחים לטובת המשתתפים במשלחת, לרבות במקרים של ביטול, ונקבעו הוראות לצורך עניין זה", כתב דודי שוקף, העומד בראש מינהלת פולין במשרד. "בין יתר ההוראות, הפנינו את בתי הספר לתנאים שנקבעו במכרז המשלחות המשרדיות ובכלל זה בנושאי ביטוח וביטול המשלחות, ואף חייבנו את הספקים להציג לבתי הספר ולהורים את התנאים הביטוחים ונהלי הביטול, כולל אפשרות להרחבות לביטוח המוצע".

הוא הוסיף כי "על בתי הספר הייתה האחריות לדאוג שנכללו התנאים המיטביים ביותר וכן לדאוג שהספק מציע תנאי ביטוח מיטביים למקרים השונים. משרד החינוך עשה את שנדרש ואך למעלה מכך להבהיר נושאים אלו, שמצויים באחריות המזמינים והמבקשים לצאת במשלחת. מוצע אם כן, שתיעשה פניה אל מזמין המשלחת בכדי לוודא שזכויותיכם מוצו במלואן".

תגובת משרד החינוך

"במסגרת החלטת המשרד להוציא השנה משלחות לפולין על רקע מציאות הקורונה, הוא הנחה את בתי הספר להיערך למקרים בהם המסעות יבוטלו. הנחיה זו, עוגנה כאמור במכרזים, בקול קורא שיצא לבתי הספר ובאישורי ההורים. בהתאם לזאת, בתי הספר גם נדרשו להנגיש להורים את המידע הנוגע למקרים של ביטול היציאה למסע, ובכלל זה את עלויות הקנסות הכרוכות בו. המידע נועד לאפשר להורים לקבל את ההחלטה מבעוד מועד ובהתאם לשיקול דעתם. במקרה הנוכחי, כבר לפני כשבועיים משרד החינוך הוציא מכתב למנהלי בתי הספר לעדכן את ההורים בדבר האפשרות של ביטול המסעות ולהיערך בהתאם. חשוב לציין, כי ביטול המסעות הינו בשל גורמים שאינם תלויים במשרד החינוך".

ממשרד החוץ טרם התקבלה תגובה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully