וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

40 שנה לתקרית הירי הדו-צדדי, הרופא שטיפל בפצועים משחזר: "עמק מלא נגמ"שים בוערים"

עודכן לאחרונה: 16.6.2022 / 12:30

ב-10 ביוני 1982, במהלך מלחמת לבנון, הפציצו בטעות טייסי חיל האוויר כוחות מחטיבת הנח"ל. בהפצצה, שהפכה לתקרית הדו"צ הקשה בתולדות צה"ל, נהרגו 34 לוחמים. כעת, פרופ' חזי לוי, שהיה רופא הגדוד, חוזר בריאיון ב-103 לרגעים הקשים: "תמונה שלא תימחק מעיניי לעולם"

בווידאו: תיעוד בשחור לבן ממלחמת לבנון הראשונה שנערך במיוחד לציון 40 שנה למלחמת לשלום הגליל/צילום: דוברות משרד הביטחון

40 שנה אחרי תקרית הירי הדו-צדדי הקשה בתולדות צה"ל, פרופסור חזי לוי, לשעבר מנכ"ל משרד הבריאות ובאותם ימים רופא צבאי, סיפר הבוקר (חמישי) ל-103FM על האירוע הטרגי שכונה "תקרית מטוסי הפנטום" שבמהלכו מטוסי צה"ל הפציצו בטעות שיירה מחטיבת הנח"ל.

תקרית מטוסי הפנטום היא תקרית שאירעה ב-10 ביוני 1982, בשבוע הראשון של מבצע "שלום הגליל", בה מבנה של ארבעה מטוסי פנטום של חיל האוויר הישראלי הפציץ בטעות שיירה של גדוד 931 מחטיבת הנח"ל. בהפצצה נהרגו 34 לוחמים, נפצעו 108 וכ-30 סבלו מהלם קרב.

באותה תקופה, היה חזי הרופא של הגדוד המופצץ, שלדבריו "התכונן למלחמה הזאת זמן רב". הגדוד נכנס ללבנון בהרכב של פלוגת מילואים ושלוש פלוגות לוחמות ורק כשנהרג החייל הראשון "הבנו שהמלחמה התחילה", סיפר חזי. "בתוך ארבעה ימים היו לנו כבר ארבעה הרוגים".

חזי לוי. איתן ידגר,
הפרופסור חזי לוי/איתן ידגר

ביום חמישי, בוקר התקרית, יצאה הפלוגה באמצעות שני כוחות מפוצלים ללכוד חוליות של הסורים שהיו שם. באמצע הדרך, כשמחצית מהגדוד דרוך מאחוריו, קיבל חזי את הידיעה על הפגזת שיירת הגדוד השנייה. "זו תמונה שלא תימחק מעיניי לעולם", אומר חזי. "ראיתי עמק מלא נגמ"שים בוערים וחיילים שכובים לצד הרכבים. נגמ"ש הוריד אותי ליד הגדוד שלי והתחלתי לטפל בפצועים".

"הייתי רופא בן שנה, סיימתי סטאז' והלכתי לגדוד. אומנם זה הידע שלי, אבל באותו הרגע הבנתי שאין אף אחד אחר מלבדי. התחלתי לעבוד כמו מטורף, לעשות החייאות ולחלץ אנשים מתוך רכבים בוערים", שחזר חזי, שהגיע לאירוע תוך כחצי שעה מרגע התחלתו. לאחר זמן ממושך של טיפול בפצועים הופצה שמועה, שהתבררה כנכונה, על אפשרות שמטוסי הכוח הישראלי הפגיזו את הגדוד. "אנחנו מתחילים להבין שמטוסים שלנו הפציצו את האזור. אני פחות מתרכז בזה, אני עסוק בטיפול ובקביעת מותם של חברים ששירתו איתי בגדוד".

פינוי פצועים במלחמת לבנון הראשונה. דובר צה"ל
פינוי פצועים במלחמת לבנון הראשונה/דובר צה"ל

אתם בהלם? זאת כמות של עשרות רבות, קרוב למאה, יחד עם כל הפצועים ופצועי ההלם

"בשלב הזה אנחנו רק עובדים. אנחנו שמים את הרגש שלנו בצד כמו שלימדו אותנו".

אתה יודע מי הטייסים?

"את הטייסים לא פגשנו אבל אני יודע מי הם. אני יודע גם מי הנווט שטען שזה כוחותינו ושהם צריכים לנטוש. אבל הם נטשו אחרי הפגזה מסיבית של השיירה".

הנווט לא רצה להפציץ?

"ככה שמענו. לימים הייתי מפקד קורס קצינים של חיל הרפואה, ובאחד הקורסים הבאנו היסטוריון שעשה תואר על האירוע הזה. הוא ישב והתחיל לספר, ואני לאט לאט כמו חזרתי לאירוע וזיעה ניגרה מראשי. התחלתי לשאול שאלות די חודרניות ואמרתי שאני הייתי הרופא שם. זה אירוע באמת לא פשוט שהשאיר את חותמו על רבים מאיתנו עד היום והשפיע רבות על בחירת דרכי המקצועית. ברגעים האלה אתה מבין מה זה רפואה צבאית, רעות ומחויבות לחברים. הרבה דברים נפשיים מלווים אותי עד היום".

כוחות צה"ל במלחמת לבנון הראשונה. ראובן קסטרו
כוחות צה"ל במלחמה/ראובן קסטרו

מבנה המטוסים, בהובלת הטייס סא"ל דני שאקי והנווט סרן יוחנן לוקר, נשלח למשימת הפצצה בגבול סוריה-לבנון, כדי לפגוע בכוח קומנדו סורי שנע לעבר כוחות צה"ל. עקב טעות בניווט הגיע המבנה למקום אחר מזה שנשלח אליו, והגיע כ-10 ק"מ דרומית לאגם קרעון. בין שאקי ללוקר פרץ ויכוח על זיהוי המטרה, כשלוקר טען שהזיהוי של שאקי שגוי. בסופו של דבר ציית לוקר לפקודתו של שאקי, והפנטום הפציץ את השיירה בפצצות מצרר.

בעקבות המקרה, חיל האוויר הקים ועדת חקירה שניקתה את לוקר מאחריות ומשאקי נמנע הפיקוד שהובטח לו על טייסת "כפיר", והוא פרש מצה"ל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully