וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הפשע משתלט על הכפר": גוש חלב תחת מתקפת כנופיית שודדים

עודכן לאחרונה: 15.6.2022 / 19:06

שוב ושוב פורצים השודדים לבתי הכפר בעוד הדיירים בהם, גונבים פריטים יקרי ערך וזורעים הרס. אם בעבר התושבים הרשו לעצמם להשאיר את דלתותיהם פתוחות, בתקופה האחרונה הם נאלצים להסתגר בהם בפחד בשעות הערב, בעוד הם מקבלים הודעות סחיטה ביום. כעת הם חוששים מהשלב הבא

בווידאו: אירועי הפשיעה בכפר גוש חלב/שימוש לפי סעיף 27 א׳ לחוק זכויות יוצרים

אי אפשר היה שלא להבחין בפחד שניבט מעיניה של האשה המבוגרת. לפני כשבועיים, בעוד היא יושבת בחנות המכולת המשפחתית, טיפסו מספר עבריינים במדרגות שעולות לדירתה שמעל החנות. בתה היתה בדירה באותה שעה. חוליית הפושעים דרשה באיומים כסף ותכשיטים. כשלא קיבלו את מבוקשם החלו לזרוע הרס בדירה, עד שמצאו תכשיטים יקרי ערך וכסף מזומן ונמלטו מהמקום.

"אלו היו תכשיטים שעברו במשפחה במשך כמה דורות", אמרה וכמעט פרצה בבכי. לצד הפגיעה הכספית הגדולה, היא אומרת שגזלו ממנה מזכרות יקרות ערך מהוריה וסביה, אבל גרוע מכך - מאז היא מרגישה חסרת ביטחון וחשופה לפגיעות. לפני מספר ימים גם הושלך לעבר החנות רימון עשן.

הכפר גוש חלב (ג'ש) עובר בחודש האחרון גל של מעשי שוד שהמשותף לכולם הוא נוכחותם של הנשדדים בבתיהם בעת המעשים. "אלו לא התפרצויות לבתים וגניבות מתוכם בזמן שהדיירים אינם בבית, מדובר במקרים קשים בהרבה", אמר עו"ד ברנרד טנוס, תושב גוש חלב שגם אמו נשדדה לפני חודש.

גם במקרה הזה לאם מכולת שמחוברת לדירת המגורים. זהו בית אבן בן 80 שנה שאחד מחלקיו משמש כמכולת שכונתית. כולם מכירים את כולם, הלקוחות הם כמו משפחה מורחבת, גם ילדים נכנסים לקנות במכולת בשובם מבית הספר. באותו יום, לפני חודש, נכנס אלמוני לתוך הדירה. "מאז ומתמיד דלת הבית לא נעולה, כמו במרבית הבתים בכפר", אמר טנוס. אמא ראתה מישהו בזוית העין, חשבה שאולי זה לקוח שהחליט להגיע לחנות דרך הבית. הוא נעלם ואיתו סכום כסף שגנב", סיפר.

גוש חלב. אלי אשכנזי
גוש חלב/אלי אשכנזי
רחוב ראשי בגוש חלב. משמאל נקודת שיטור קהילתי ומימין רחב חונה בפתחו של בית שנשדד. אלי אשכנזי
רחוב ראשי בגוש חלב. משמאל נקודת שיטור קהילתי ומימין רחב חונה בפתחו של בית שנשדד/אלי אשכנזי

גל מעשי השוד נמשך - בני זוג נשדדו בביתם, תוך שהגבר נאבק עם שלושת הפורצים, עד שהניח להם אחרי שהצמידו לראשה של אשתו אקדח. לא ברור אם היה זה נשק חם או אקדח דמה. אבל המקרה הקשה מכל היה בעת שהעבריינים הגיעו לביתם של בעל ואשה בני 88 ו-86, שני מורים בפנסיה, שגידלו דורות של תלמידים בכפר. בבית היה באותה שעה בנם, בן 62. הפורצים פקדו על הבן לכפות את הוריו ולא הניחו לו למרות תחנוניו. האשה המבוגרת הסבירה כי אין בבית כסף ודברי ערך, אבל חברי הכנופייה לא ויתרו ואחרי שהפכו את הבית ומצאו מעט כסף, עזבו את המקום. הבית ממוקם במרכז הכפר ובעברו השני של הרחוב ניצבת נקודת שיטור קהילתי.

כל המעשים אירעו בין שמונה לעשר בערב. אחרי שבכפר נזרעה תחושה של פחד ובהלה הגיעה הודעת SMS שנשלחה לכעשרים בעלי עסקים בכפר. בהודעה נכתב כי על המקבל להעביר תוך חמישה ימים סכום כסף של 25 אלף שקלים. "עשה זאת אם אתה רוצה לשמור על העסק ועל הלקוחות שלך", נכתב בהודעה. אחד הנמענים, שחשש להזדהות בשמו, אמר כי "הודעה כזאת היא דבר מפחיד. נוצרה פה אוירה קשה וזה ממש מוריד את החשק להגיע בבוקר לעסק ולפתוח אותו". לדבריו "המחשבות שעולות אחרי איום כזה הן מה יהיה השלב הבא? יזרקו רימון הלם, רימון עשן ואחר כך אולי ישרפו לי את העסק? התחושה היא שאין דין ואין דיין".

בתווך, בין אירועי השוד, בכניסה לכפר הוצת אוטובוס של חברת הסעות צפתית, שעליו נוהג תושב גוש חלב. מדובר בחלק מגל הצתות האוטובוסים בצפת ובקרית שמונה. עדי ראיה מעידים על מכונית נמלטת ומספרים כי אף היה מרדף משטרתי שהסתיים כנראה ללא תוצאות.

"אנחנו עוברים היום תקופה של שינוי תודעה", אמר טנוס. "אנשים חיים בתחושת פחד, נועלים את הבתים ולא פותחים את הדלתות עד שבטוחים בזהות מי שעומד בחוץ. הורים לא נותנים לילדיהם לצאת מהבית אחרי שמונה בערב ובכלל בקושי תראה עכשיו אנשים ברחובות בשעות מאוחרות. עד לאחרונה זה לא היה ככה", אמר.

בגוש חלב לא מנסים ליפות את המציאות ומודים כי הדימוי של הכפר הגלילי השלו ששוכן מתחת להר מירון ושטובל בין שדות, חורשות ומטעי פרי, השתנה עם השנים, כמו שכל הישובים במדינה השתנו. טנוס הוסיף כי עד לפני כשנה אכן היו בכפר אירועי ירי בין עבריינים. גם עדיין טרי בזיכרון התושבים מקרה רצח מזעזע מלפני שלוש שנים וחצי שבו הנערה יארה איוב בת ה-17 נרצחה בידי מוחמד אבו זיינב, בן 29.

גוש חלב | אליאס אליאס, ראש המועצה המקומית גוש חלב. אלי אשכנזי
גוש חלב | אליאס אליאס, ראש המועצה המקומית גוש חלב/אלי אשכנזי
גוש חלב. אלי אשכנזי
גוש חלב/אלי אשכנזי

טנוס אמר כי "בתקופת הקורונה, ובעיקר מאז שהמשטרה החלה ביישום התוכנית למלחמה בפשיעה בחברה הערבית, היה פה שקט והנה זה חזר והופיע והפעם בצורה קשה יותר".

ראש המועצה המקומית, אליאס אליאס, מתאר את הפשיעה בכפר כ"גלים שלעתים מתגברים ולעתים נחלשים". הוא עצמו היווה השבוע יעד לאותם פושעים אלמונים. ביום שני, בארבע בבוקר, הושלך לחצר ביתו רימון הלם. לדבריו אם למישהו הייתה כוונה להפחיד אותו, הוא לא הצליח בכך. "אני לא מפחד, התפקיד שלי הוא להעניק ביטחון לתושבי הכפר שחיים בפחד", אמר.

לדבריו "הכפר אינו יוצא דופן ולא נבדל מתופעות האלימות והפשיעה שמתרחשות בישובים הערביים במדינה. מדובר בהזנחה מתמשכת על פני שנים", אמר. הוא דיבר השבוע עם חבר הכנסת וסגן השר לביטחון פנים, יואב סגלוביץ, ועם ניצב שמעון לביא, מפקד מחוז צפון במשטרה. מפקד תחנת צפת הגיע לישיבת המועצה המקומית שבה דנו בפשיעה הגואה. אליאס מצפה שנוכח התגברות גל הפשיעה, המדינה תכביד את ידה. "זו לא רק עבודה של משטרה. יש מקום להכניס גם את שב"כ. כמו שבזמן המהומות ברחבי המדינה לפני שנה השב"כ פעל מנימוקים ביטחוניים, צריך שיפעל גם עכשיו. הביטחון האישי של האזרחים הוא גם נושא ביטחוני", אמר.

דלת משרדו של אליאס פתוחה לכל. דודו פרץ, מנהלה היוצא של החברה ממשלתית לתיירות בצפון, נכנס להיפרד מאליאס ומפליג בשבחיו של הכפר. שמונה מסעדות פועלות בישוב ורבים מגיעים לבקר בכפר, בעיקר בסופי שבוע. טיפוח וניקיון הרחובות וחצרות הבתים ניכרים לעין. הצעידה ברחובות הכפר באמצע היום, פעמוני הכנסיות שמתנשאות מעל הבתים והנוף המרהיב מסביב, משרים רוגע ותחושה של הליכה בתוך כפר שקט וציורי שהזמן קצת מאט בו. אבל עוד מעט כשהחושך ירד, יכנסו המשפחות לבתים וינעלו את הדלתות. "הילדים מדברים על גנבים ושודדים. אלו כבר לא סיפורי אגדות, זה משהו שהפך לדבר מוחשי בחייהם ומפחיד אותם", אמר טנוס בעצב.

במשטרת ישראל אמרו כי נפתחה חקירה בעקבות התלונות שהוגשו ומטבע הדברים לא ניתן לפרט על החקירה שמתנהלת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully