וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנתונים מבהירים: התחבורה הציבורית בישראל דוהרת לאסון. ואיפה משרד התחבורה?

עודכן לאחרונה: 15.6.2022 / 9:41

סקר של ארגון נהגות ונהגי האוטובוסים שמתפרסם לראשונה בוואלה! חושף את תנאי העבודה העגומים של העובדים, ובהם אלימות נוסעים, משכורת נמוכה, תנאי לחץ והיעדר זמן מנוחה. בעוד מתחילת השנה הותקפו כשני נהגים ביום ודבר לא נעשה בתגובה - אין פלא שהשינוי לא נראה באופק

בווידאו: תקיפת נהג אוטובוס באמצע נסיעה/מצלמות אבטחה

משרד התחבורה רוצה להעביר אותנו לתחבורה ציבורית, מטרה נעלה, מתבקשת ואפילו קריטית לאור מצב החירום בכבישים. כל הפעולות שמבצע משרד התחבורה בנושא, ובהן סקר הולכי רגל, רפורמת תשלומים והוספת קווים ונתיבי תחבורה ציבורית - חשובות ונדרשות, אבל כולן מחמיצות את השורה התחתונה - כל התשתיות והרפורמות בעולם לא יועילו אם לא יהיה מי שינהג באוטובוסים. עם זאת, לשם בדיוק דוהרת התחבורה הציבורית בישראל.

המחסור האדיר בנהגי תחבורה ציבורית אינו דבר חדש - אולם הוא לא טופל ורק הלך והחריף בשנים האחרונות. הניסיונות של מפעילות התחבורה הציבורית לעודד נהגים להתיישב מאחורי ההגה באמצעות תמריצים כלכליים נדיבים יחסית ואפילו העמדת תקציב לכך על ידי משרד התחבורה התנפצו על קרקע המציאות שבה נאלצים הנהגים לתפקד. אפילו ההזדמנות שהעמידה תקופת הקורונה להכניס את מערך התחבורה הציבורית למצב חירום ולתגבר את השורות הוחמצה.

מנתונים שנאספו על ידי ארגון נהגות ונהגי האוטובוסים ביצוג ההסתדרות הלאומית ומתפרסמים לראשונה עולה התמונה העגומה של השגרה היומיומית של נהגי התחבורה הציבורית, זו שנעה בין עימותים מול נוסעים המגיעים לכדי אלימות, תנאי עבודה קשים ומשכורת נמוכה.

תושב צפת תקף נהג אוטובוס שהעיר שלא שילם על הנסיעה 07 בדצמבר 2021. ארגון הנהגים, הסתדרות לאומית, אתר רשמי
נהג אוטובוס בצפת שהותקף בידי נוסע שהתבקש לשלם על הנסיעה, בדצמבר/אתר רשמי, ארגון הנהגים, הסתדרות לאומית
בוויאו: נוסע הכה נהג בפתח תקווה, קטטה התפתחה באוטובוס/מערכת וואלה!

ממדד תקיפות הנהגים שמתעד הארגון עולה כי מאז תחילת 2022 הותקפו פיזית יותר מ-315 נהגים ונהגות - כשתי תקיפות ביום בממוצע. 40% מהנהגים המותקפים נדרשו לטיפול רפואי בעקבות התקיפות. בהיבט הזה, דורשים בארגוני הנהגים להכיר בנהגי התחבורה הציבורית כעובדי ציבור ולהפוך תקיפה שלהם לכזו שמטופלת במישור הפלילי והמשפטי בהתאם.

אולם ההכרה בנהגים כעובדי ציבור נראית רחוקה בעוד המקצוע עצמו כלל אינו מוכר מבחינת המדינה. הדבר מביא לכדי מצב אבסורדי בו אפילו היבטים כמו צבירת וותק במקצוע הם מושג שאינו קיים כלל. התוצאה - מעמד הנהגים כעובדי קבלן המועברים בין זכייניות התחבורה הציבורית עם התחדשות חוזי ההפעלה מביאה ל"איפוס" הוותק שלהם וחזרה לרמת השכר ההתחלתית.

ומה אותה רמת שכר? בעוד שעובד ממוצע במשק בישראל עובד 144 שעות בחודש, משרה מלאה של נהג תחבורה ציבורית עומדת על 188 שעות. אך כאשר רמת ההשתכרות הנמוכה נכנסת לתמונה, שכן המשכורת החציונית של הנהגים עומדת על 8,834 - אלפי נהגים נדרשים לעבוד 280 ו-300 שעות בחודש על מנת להשתכר באופן העונה על יוקר המחיה בישראל.

תקיפת נהג אוטובוס בקריית ביאליק. 8 באוקטובר 2021. ללא קרדיט, תמונות גולשים
אוטובוס שהותקף בעת הפגנה בירושלים. חלק מהתמודדות של הנהגים/תמונות גולשים, ללא קרדיט

יש לזכור שאלו לא 280-300 שעות עבודה משרדיות, אלא מאות שעות עבודה של שהייה על הכבישים הלא פשוטים בין כה, כאשר באחריותם עשרות נוסעים ודרישה לעמידה בלוחות זמנים שחריגה מהם משמעה קנסות שמוטלים על מפעילת התחבורה הציבורית. עומסי התנועה שבהם עומדים גם האוטובוסים במקומות בהם אינם יכולים לנוע בנתיבי העדפה, מביאים לא מעט פעמים למקרים בהם פער הזמנים בין סבבי הנסיעה של הנהגים עם סיום הקו זעום. ואלו לא רק שוללים מהם את האפשרות לנוח כראוי לקראת היציאה לסיבוב הבא, אלא אפילו מביאים כמה מהם למצבים בהם הם נאלצים להתפנות לבקבוקים ריקים בהיעדר תשתיות מתאימות. על חדרי מנוחה בהם יוכלו להתרענן ולשתות קפה - אף אחד כבר לא מדבר.

ולמרות הניסיונות הקודמים לשפר את המצב באמצעות תמריצים להוצאת רישיונות נהיגה לאוטובוסים, לא שם נמצאת הבעיה. המחסור בנהגי תחבורה ציבורית שעומד על 5,000 נהגים לא נובע מהיעדר בעלי רישיונות. כיום נמצאים בישראל מעל ל-60 אלף בעלי רישיונות לאוטובוס. גם אם המספר היה קטן במחצית, הוא עדיין היה מספיק כדי לכסות את הפערים בשטח. כלומר, הבעיה אינה במחזיקי הרישיונות, אלא בכך שאינם מוצאים את העבודה כנהגי תחבורה ציבורית מתגמלת מספיק, מכובדת ומכבדת מספיק, או אפילו כזו המסוגלת להבטיח להם ביטחון אישי ראוי.

השורה התחתונה של מצוקת התחבורה הציבורית היא עלות עודפת של מיליארדי שקלים שנשרפים פשוטו כמשמעו בפקקים, בתאונות המובילות לפציעה ומוות של אזרחים בתאונות דרכים ושל שירות תחבורה ציבורית שממשיך להיות כזה שלא יגרום לאף אחד לעבור מהמכונית הפרטית לאוטובוס.

שביתה בדרך

על רקע זה, אלפי נהגי ונהגות האוטובוסים המאוגדים בהסתדרות הלאומית הודיעו היום לבית הדין לעבודה כי "לאחר ששרת התחבורה מירב מיכאלי ממשיכה להפקיר את הנהגים ולא מוכנה להיפגש איתם כדי לשפר את שכרם לדאוג לביטחונם ולרווחתם", הם יפתחו בשביתה ביום שישי הקרוב בין 10:00 ל-12:00.

הערים בהן יפגעו שירותי תחבורה ציבורית הן ירושלים, נתניה, אשדוד, פתח תקווה, ראש העין, יבנה, בני ברק, גן יבנה, באר שבע, אריאל, בית שמש, המועצה האזורית שומרון וכן קווי נתב"ג-ירושלים.

"לצערנו, השרה לא שעתה לתחינות הנהגים להיפגש איתם ולפתור את מצוקתם", נמסר מההסתדרות הלאומית. "יצאנו למספר שביתות לא מוגבלות עד שהשרה תתעורר ותדאג לציבור שנמצא 14 שעות ביום על הכביש ומחזיק לבדו את התחבורה הישראלית על כתפיו. הגיע הזמן שכבוד השרה תזכור שהיא אמורה לייצג את מעמד הפועלים ולא רק לטפל בטמפרטורה במזגן שלהם. צפויות עוד הפתעות רבות".

מארגון נהגי ונהגות האוטובוסים נמסר כי "שרת התחבורה ממשיכה להתעלל בעשרות אלפי נהגי האוטובוס, מפקירה אותם לעשות פיפי בבקבוקים ובדליים, ומתעלמת מכל פניה אליה. ניסינו להגיע להידברות, אך מיכאלי עסוקה בפוליטיקה כנראה. אנחנו מתכוונים להרחיב את ההשבתה עד שגברת מיכאלי תצא מהרשתות החברתיות ותתעורר. אוי לאותה הבושה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully