וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המרוץ לרמטכ"לות: כוכבי מאוכזב מגנץ, חושש שהודעה על מחליף תפגע במעמדו

עודכן לאחרונה: 16.6.2022 / 7:49

לפי מידע שהגיע לידי וואלה!, מסרים על עמדתו של כוכבי הועברו למשרד הביטחון. לדברי גורמים, הוא חושש שהתרחיש הפוליטי אליו נקלע גנץ יביא לידי מצב שבו העיניים יהיו נשואות לעבר המחליף המיועד תקופה ארוכה מהותית, בזמן שיש רמטכ"ל מכהן. "יפריע לכוכבי לקבל החלטות"

בווידאו: הרמטכ"ל ושר הביטחון ביקרו ביהודה ושומרון בצל גל הטרור/קרדיט: דובר צה"ל, ניקול לסקבי, משרד הביטחון

הרמטכ"ל אביב כוכבי הביע מורת רוח נוכח החלטת שר הביטחון בני גנץ להקדים את תהליך בחירת מחליפו בתפקיד. לפי מידע שהגיע לידי וואלה!, מסרים על עמדתו של כוכבי הועברו למשרד הביטחון. זאת, בעוד ההכרזה על מי שיישא בתפקיד עשויה להתרחש ברקע התפרקות הממשלה - ולהטיל צל על סיום כהונתו של כוכבי - חצי שנה בלבד לפני סיומה. לפני ההכרזה של גנץ, התקיימה פגישה בינו לבין כוכבי בנושא.

המשבר הפוליטי אילץ את שר הביטחון להקדים לפחות בשבועיים את תהליך בחירת הרמטכ"ל, ולקצר את תהליך ההחלטות כך שההכרזה תתקיים מוקדם מהצפוי. לדברי גורמים במערכת הביטחון, התרחיש המורכב אליו נקלע שר הביטחון והממשלה יביא לידי מצב שבו העיניים יהיו נשואות לעבר הרמטכ"ל המיועד תקופה ארוכה מהותית, בזמן שיש רמטכ"ל מכהן. לדבריהם, הדבר עלול לסדוק את תהליך קבלת ההחלטות, ויפריע לכוכבי לקבל החלטות עתידיות לקראת סיום הכהונה.

הרמטכ"ל אביב כוכבי ושר הביטחון בני גנץ בטקס חילופי סגן רמטכ"ל, מחנה רבין, תל אביב, 11 ביולי 2021. ראובן קסטרו
כוכבי וגנץ/ראובן קסטרו

"זה מצב לא נעים", אמר גורם ביטחוני ששוחח עם וואלה!. "הכרזה בשלב כזה מוקדם פוגעת גם בתהליך היסודי שגנץ בטח היה רוצה לנהל, כמו התייעצויות מול רמטכ"לים ושר הביטחון לשעבר - וגם כדי לא לפגוע בכוכבי אותו הוא מעריך מאוד. למנות רמטכ"ל בשלב כל כך מוקדם זה סוג של הטלת צל על רמטכ"ל מכהן, זה אילוץ פוליטי".

בהתאם להחלטה של שר הביטחון, עודכנו האלופים איל זמיר ויואל סטריק שעליהם להקדים את בואם מארה"ב לביקור בארץ על מנת לקיים את הפגישה האישית עם שר הביטחון - בפניו יתבקשו להציג את האסטרטגיה והתוכנית הרב-שנתית עבור צה"ל כפי שהם רואים לנכון, במידה ויבחרו. גורמים המצויים בפרטי התהליך הבהירו כי ההודעה הפתאומית והלחץ לקיים את התהליך בהקדם נובע באופן די פשוט מהחשש שאם הממשלה תיפול והיא תוגדר כממשלת מעבר - לא יהיה מי שיאשר את הבחירה של שר הביטחון. במקרה כזה המהלך עשוי להגיע לידיה של ממשלה חלופית - והיכולת לבחור את הרמטכ"ל כבר לא תהיה בהכרח רק בידי גנץ, ואולי אף להיות חלק מתכתיב קואליציוני.

במידה ושר הביטחון בני גנץ לא יצליח לסיים תהליך מסודר לבחירת הרמטכ"ל הבא בטרם התפרקות הממשלה - הוא יידרש לפנות ליועצת המשפטית לממשלה לצורך אישור חריג. במקרה מעין זה ישנן ייתכן כי תוארך כהונתו של כוכבי עד לסיום הבחירות, או שימונה תחתיו ממלא מקום.

עוד בוואלה!

גנץ יחל בהליך מינוי רמטכ"ל; המועמדים: האלופים זמיר, הלוי וסטריק

לכתבה המלאה
ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ במהלך פגשיתו עם הרמטכ"ל רא״ל אביב כוכבי בקריה בתל אביב 17 במאי 2020. אריאל חרמוני, אתר רשמי
לשכת שר הביטחון ודובר צה"ל מסרו כי "תהליך בחירת הרמטכ"ל תואמם בין השניים"/אתר רשמי, אריאל חרמוני

מלשכת שר הביטחון נמסר: "תהליך בחירת הרמטכ"ל ה-23 החל בהחלטת שר הביטחון ובתיאום מלא בינו לבין ראש המטה הכללי והמועמדים. כל אמירה אחרת הינה שקרית. הקשר בין שר הביטחון לרמטכ"ל מצוין, והם עובדים ביחד לטובת ביטחון מדינת ישראל".

מדובר צה"ל נמסר: "תהליך בחירת הרמטכ"ל ה-23 החלה על ידי שר הביטחון ותואמה בהסכמה מלאה עם הרמטכ"ל. כל אמירה אחרת היא שקרית. הקשר בין השר לרמטכ"ל מצוין ואין בפרסום זה דבר מעבר לרכילות שקרית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully