וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לפני יותר ממאה שנה נהרג חייל אוסטרלי בנגב. כעת, עשרות ישראלים מחפשים את קברו

עודכן לאחרונה: 14.6.2022 / 8:10

לודן קוקרן נפל ב-1917 במהלך מלחמת העולם הראשונה בקרב על כיבוש הארץ. משאלתה של אמו היתה לגלות היכן קבור בנה. השבוע החל מבצע חיפושים של ישראלים ליד קיבוץ רוחמה בדרום במטרה לאתר את קברו. "מדובר בחייל שנלחם ונהרג על שחרור הארץ וצריך למצוא את מקום קבורתו"

שלושים אנשים צעדו זה לצד זה, במרווחים מדודים, כשבידי כולם מגלי מתכות. המחזה המוזר הזה נראה שלשום, בשבת החמה, בגבעות שליד קיבוץ רוחמה שבצפון הנגב. מדי פעם התכופף אחד מהצועדים ואחרי שחפר בקרקע שלף מתוך האדמה תרמיל חלוד של כדור רובה, כפתור מתכת ואפילו תרמיל של פגז גרמני. מדובר היה בשאריות דוממות מקרב עקוב מדם שהתנהל במקום לפני 105 שנה, בין פרשים אוסטרלים לחיילי הצבא העות'מאני.

המחפשים קיוו כי בין שלל הממצאים יגלו גם כאלו ששייכים למישהו מסויים - חייל אוסטרלי שנהרג באיזור הזה לפני יותר ממאה שנים.

בשעת בוקר מוקדמת, ב-8 בנובמבר 1917, בוואדי מצפון לבאר שבע, דהרו על סוסיהם לוחמים אוסטרלים בדרכם צפונה אחרי שכבשו את באר שבע. לפרשים המופתעים חיכתה התקפה כבדה של ארטילריה ורבים מהם נפגעו. בין ההרוגים במקום היה חייל אוסטרלי, יליד אירלנד. לודן פארק קוקרן שמו. בן 24 היה במותו.

חיפושים אחרי קבר החייל האוסטרלי ליד קיבוץ רוחמה 13 ביוני 2022. אתר Virtual War Memorial Australia, אתר רשמי
נפל בגיל 24. החייל האוסטרלי לודן קוקרן/אתר רשמי, אתר Virtual War Memorial Australia

יום לאחר מכן ערכו לו חבריו טקס קבורה, בליווי כומר. הם הצטלמו ליד הקבר הזמני, כתבו דוח קצר על מיקומו של הקבר והמשיכו בדרכם צפונה להמשך הקרבות לכיבוש ארץ ישראל.

עם סיום הקרבות לכיבוש הארץ, כשנה אחר כך, שבו לחפש את הקבר הזמני, אבל לא הצליחו לאתר אותו. צבא אוסטרליה שילם מחיר כבד במלחמת העולם הראשונה. לודן פארק קוקרן היה אחד מכ-60 אלף חיילים אוסטרלים שנהרגו במלחמה. גם לו היתה אמא שרצתה לדעת היכן מצוי קבר בנה. ב-1923 שלחה מכתב לצבא אוסטרליה ובו ביקשה שכאם שכולה ימסרו לה מידע אודות מקום קבורת בנה, אולם משאלתה לא התמלאה ומקום הקבר לא אותר.

כעת, 99 שנים אחרי שהאם השכולה העלתה את תחינתה, החל מבצע חיפושים של אזרחים ישראלים שרוצים לאתר את קברו של החייל האוסטרלי.

"עבורי זה דבר כל כך ברור, אני לא מצליח להבין את מי ששואל אותי למה אנחנו מתאמצים כל כך", הסביר גן ארז, שריכז את קבוצת המחפשים. "הרי אם היה מדובר בחיפושים אחרי אלי כהן, רון ארד או גיא חבר לא היו מתפלאים על הרצון החזק למצוא אותם. עבורי מדובר בחייל שנלחם ונהרג על שחרור הארץ וצריך למצוא את מקום קבורתו", הסביר.

חיפושים אחרי קבר החייל האוסטרלי ליד קיבוץ רוחמה 13 ביוני 2022. גן ארז, אתר רשמי
"מרגיש שהמכתב שכתבה האם ממוען היום אלי". החיפושים ליד קיבוץ רוחמה/אתר רשמי, גן ארז

תחילתו של מבצע החיפושים בשיחת טלפון שקיבלה לפני כמה שנים אולה הדר, חברת קיבוץ רוחמה, מאזרח אוסטרלי, דונלד קוקרן, שהגיע לביקור בישראל וביקש למצוא את קבר האח של סבו.

הדר נחשבת מומחית לנושא הקרבות שניהלו לוחמי אנזא"ק בנגב בסוף שנת 1917. אנזא"ק היו גייסות צבא אוסטרליה וניו זילנד שלחמו במלחמת העולם הראשונה באירופה ובמזרח התיכון, יחד עם "מדינות ההסכמה".

במסגרת פעילות ההתנדבות שלה בקק"ל, החלה הדר לגלות עניין בקרבות לכיבוש הארץ בסוף מלחמת העולם הראשונה, שנערכו בסביבת מגוריה, ובעיקר בסיפוריהם של הרוגי הקרבות. דרך המצבות הדוממות של הרוגי הקרבות שקבורים בבאר שבע התחקתה אחר סיפוריהם האישיים של רבים מאותם חיילים. זו גם היתה הסיבה שהמדריך באתר הזיכרון של אנזא"ק בבאר שבע פנה אליה שתסייע באיתור קברו של החייל האוסטרלי. מדובר היה בקרב שהתחולל סמוך מאד לקיבוצה, רוחמה, בשטח שהיא מכירה היטב.

עוד בוואלה!

"מלאך שירד משמים": יואב אליהו ויתר על אזרחות ארץ מולדתו והקדיש את חייו למען הציונות

לכתבה המלאה

הבעיה המרכזית שעלתה בתחקיר שלה היה הניסיון להבין למה התכוונו כותבי דוח הקבורה כשציינו את המקום "ג'ממה" כנקודת הייחוס שלהם. בדוח תואר כי הוא נקבר בצדו של ואדי שהתוואי שלו הוא צפון-דרום, 112 מעלות מבאר, מייל וחצי מדרום מערב לג'ממה.

מתברר כי "ג'ממה" מזוהה עם מספר נקודות ציון באיזור - שלוש בארות, בהן אחת מהתקופה הביזנטית, נקראות כך, כמו גם אתר בשם "חירבת ג'ממה". בעזרת תמונה שצולמה יום לאחר הקרב ובה רואים את הפרשים משקים את סוסיהם במקום שמתואר כ"ג'ממה", זיהתה הדר מבנה המוכר מ"חוות רוחמה", מקום מימי היישוב היהודי הראשון בצפון הנגב, שהוקם ב-1911. זיהוי זה סייע לה להצביע על האיזור שבו קרוב לוודאי נחפר קברו הזמני של החייל האוסטרלי לודן.

בעקבות ממצאי התחקיר נערך מבצע החיפושים בשבת האחרונה. הציפייה היתה למצוא פריטים ממתכת ששייכים ללודן. לפני המבצע נדרשו תיאומים ארוכים, משום שמדובר בשמורת טבע. לאיזור החיפושים הגיעה גם הנספחת הצבאית של אוסטרליה בישראל.

חיפושים אחרי קבר החייל האוסטרלי ליד קיבוץ רוחמה 13 ביוני 2022. Virtual War Memorial Australia, אתר רשמי
הלווייתו של החייל, 1917/אתר רשמי, Virtual War Memorial Australia

במשך שמונה שעות של סריקות נמצאו עשרות פריטים מתקופת הקרב המדובר, אולם אף אחד מהם לא שייך לחייל לודן. "אני רואה ביום החיפושים הצלחה גדולה", אמר ארז והסביר: "את עצמותיו של אבשלום פיינברג מצאו אחרי 51 שנים, את הצוללת אח"י דקר אחרי 31 שנות חיפושים. גם את הקבר הזה נמצא, אנחנו לא נוותר".

לדבריו "אני מרגיש שאנחנו חייבים לחייל הזה. שלושה ימים אחרי שהוא נפל בקרב, הגנרל אלנבי וחייליו כבר צעדו בתוך ירושלים. הם שחררו את ארץ ישראל משלטון עות'מאני שנמשך 400 שנה ואני מרגיש שהמכתב שכתבה האם השכולה לפני 99 שנים בבקשה לאתר את קבר בנה ממוען היום אלי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully