וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"זהו יום נהדר לדבורים": בית המשפט בקליפורניה קבע שהם דגים

עודכן לאחרונה: 15.6.2022 / 23:41

מהיום אל תקראו להם דבורים! בית המשפט בקליפורניה החליט שדבורי הבומבוס הם דגים. בית המשפט החליט לסווג אותם כחסרי חוליות, מה שמאפשר להם הגנה על פי חוק המינים שבסכנת הכחדה

האישה שרוקדת עם דבורים על גופה/Bee Dancer

זהו "יום נהדר" לדבורי קליפורניה! בית המשפט קבע כי הם דגים ולכן יוכלו ליהנות מהגנה כמין בסכנת הכחדה. אז נכון, מבחינה ביולוגית דבורים אינם דגים, אך הם יזכו לאותן הזכויות שלהם.

השופטים בבית המשפט המחוזי השלישי של קליפורניה פסקו שניתן לסווג את דבורי הבומבוס כחסרי חוליות, מה שמאפשר להם הגנה על פי חוק המינים בסכנת הכחדה בקליפורניה. "הסוגיה המובאת כאן היא האם דבורת הבומבוס, חסרת חוליות יבשתית, נכנסת להגדרה של דג", כתבו השופטים בסיכומם. לפי CESA, "מינים בסכנת הכחדה" יכולים להיות ציפורים, דו-חיים, זוחלים, יונקים או דגים. חרקים כמו דבורים לא מתאימים להגדרה הזו.

עם זאת, השופטים פירשו כי "לא ברור" האם המחוקק התכוון שהגדרת הדגים תחול רק על מינים מימיים. למעשה, הם מציינים, החוק כבר חל על רכיכות יבשתיות. "דג, כפי שמקובל להבין את המונח בשפה היומיומית, כמובן, חי בסביבות מימיות. עם זאת, כפי שמציינים המחלקה והנציבות, ההגדרה הטכנית בסעיף 45 [של קוד הדגים והציד של קליפורניה] כוללת רכיכות, חסרי חוליות , דו-חיים וסרטנים, כולם מקיפים מינים יבשתיים ומימיים", אמרו השופטים.

"יתרה מכך, מתוקף השפה המפורשת בסעיף 2067, חילזון זיפי השילוש - רכיכה יבשתית וחסרת חוליות - הוא מין מאוים על פי חוק ויכול היה להיות מוגדר ככזה רק במסגרת ההגדרה של דגים לפי סעיף 45".

דבורת הבומבוס. SanderMeertinsPhotography, ShutterStock
תכירו, דג./ShutterStock, SanderMeertinsPhotography

באתר המדעי iflscience דווח שבית המשפט החליט כי לוועדת הדגים והציד יש סמכות לרשום חסרי חוליות כמינים בסכנת הכחדה. "בהמשך נשקול אם סמכות הוועדה מוגבלת לרישום חסרי חוליות מימיים בלבד. אנו מסיקים שהתשובה היא 'לא'", הם כותבים. "למרות שלמונח מקובל להתייחס כמינים מימיים, המונח המופעל על ידי המחוקק בהגדרת דגים בסעיף 45 אינו מוגבל כל כך".

בקיצור, דבורי בומבוס הם דגים אם ועדת הדגים והציד אומרת שהם דגים - כדי לספק להן הגנה טובה יותר. ההחלטה, אף על פי שהיא מוזרה מבחינת האופן שבו דגים ודבורים מוגדרים בדרך כלל, התקבלה בברכה על ידי קבוצות שמחפשות הגנה על חרקים ואנשי שימור אחרים.

"זה יום נהדר עבור דבורי הבומבוס של קליפורניה", אמרה פמלה פליק, מנהלת התוכנית של Defenders of Wildlife בהודעה לעיתונות. "ההחלטה של היום מאשרת שההגנות של חוק המינים בסכנת הכחדה בקליפורניה חלות על כל המינים המקומיים בסכנה במדינתנו והיא קריטית להגנה על המגוון הביולוגי הנודע של המדינה שלנו".

לדבורי הבומבוס יש חשיבות גדולה בהאבקה: הן מנפנפות בכנפיהן במהירות גבוהה כל כך, עד שהן גורמת לאבקני מיני פרחים מסוימים להשתחרר וכך מסייעות להפצתם גם באמצעות חרקים אחרים. היכולת הזו הקרויה האבקת-זמזום (buzz-pollination), והיא ייחודית לבומבוסים - דבורי דבש, למשל, אינן מסוגלות לעשות זאת ביעילות כה גבוהה. האבקת-זמזום נדרשת עבור גידולים חקלאיים כמו עגבניות, חצילים, אוכמניות, תפוחים, חמוציות ותפוחי אדמה.

"דבורים ומאביקים אחרים הם חלק בלתי נפרד ממערכות אקולוגיות בריאותיות ושירותי ההאבקה החיוניים שהם מספקים משרתים את כולנו, מה שהופך את ההחלטה הזו למשמעותית יותר באופן אקספוננציאלי", הסבירה פליק.

פסק הדין קובע גם שניתן לסווג מיני חרקים אחרים כדגים, על מנת להציע להם את אותה הגנה שניתנת כעת לדבורים הללו. "כשאחת מכל שלוש נגיסות מזון שאנו אוכלים מגיעות מיבול המואבק על ידי דבורים, החלטת בית המשפט הזו היא קריטית להגנה על אספקת המזון שלנו", אמרה רבקה ספקטור, מנהלת החוף המערבי במרכז לבטיחות מזון, "ההחלטה מבהירה כי חרקים, כמו דבורים, זכאים להגנות במסגרת CESA, אשר נחוצות כדי להבטיח שאוכלוסיות של מינים בסכנת הכחדה יוכלו לשרוד ולשגשג".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully