וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פגישה היסטורית: יו"ר יד ושם נועד עם האפיפיור פרנציסקוס בוותיקן

עודכן לאחרונה: 9.6.2022 / 17:02

הפגישה ביניהם התקיימה לראשונה אי פעם בוותיקן, ונועדה ליצירת שיתופי פעולה בין הכנסיה למוסד להנצחת השואה. דיין בירך על הנחיית האפיפיור לפתוח את ארכיוני הוותיקן מתקופת השואה, ואמר על כך כי "הכנסיה אינה חוששת מההיסטוריה". בתום הפגישה הזמין את האפיופיור לישראל

בווידאו: האפיפיור מגנה את הטבח בבוצ'ה, תושבי אוקראינה מזדהים עם הקורבנות/צילום: רויטרס

יו"ר יד ושם דני דיין נפגש היום (חמישי) עם האפיפיור פרנציסקוס בוותיקן. פגישה אישית מעין זו, בין יו"ר יד ושם לאפיפיור בוותיקן, נערכת לראשונה אי פעם, וקיומה נועד ליצור שיתופי פעולה בין הכנסיה ליד ושם בתחומי הנצחת השואה, חינוך, תיעוד, מאבק באנטישמיות ובגזענות ועוד. בתום הפגישה, לבקשת נשיא המדינה יצחק הרצוג, הזמין דיין את האפיפיור לביקור בישראל, כאורחו של הנשיא.

לנוכח העובדה ששניהם נולדו בבואנוס אייריס בארגנטינה, דיין והאפיפיור מצאו מיד שפה משותפת. בפתח הפגישה בירך דיין את האפיפיור על הנחייתו לפתוח את ארכיוני הוותיקן מתקופת מלחמת העולם השניה ולהתמודד עם הממצאים שיעלו בנושא הכנסיה בתקופת השואה. ההנחיה מהווה צעד נוסף לדיוק והצגת עובדות היסטוריות בנושא השואה, וחומרי הארכיון של הוותיקן יהוו תוספת חשובה למחקר. כמו כן, החומרים בארכיוני הוותיקן ישפכו אור על גורלם של יהודים בתקופת השואה ועל חייהם לפניה ואחריה. בימים אלו פועלים אנשי יד ושם בארכיון הוותיקן לבחינת החומרים ונערכים להנגשתם ביד ושם.

"האפיפיור הביע התרגשות רבה כשדיבר על השואה, ואמר שפתיחת הארכיונים של הוותיקן מהווה עשיית צדק ושהכנסיה אינה חוששת מההיסטוריה", סיפר דיין, "הוא ציין כי כמו בכל קבוצה היו בכנסייה היו מי שנהגו נכון ומי שלא. זאת הייתה אמירה חשובה מפי האפיפיור".

יו"ר יד ושם דני דיין נפגש עם האפיפיור פרנציסקוס בוותיקן, 9 ביוני 2022. יד ושם
"הכנסיה אינה חוששת מההיסטוריה". האפיפיור פרנציסקוס ודני דיין בוותיקן/יד ושם

עוד הציע דיין לאפיפיור, שידוע בהתנגדותו לכל צורה של אנטישמיות וגזענות, שיתוף פעולה בין יד ושם לכנסיה במאבק מתמשך בשנאה ודעות קדומות ברחבי העולם, כשיד ושם יציע ממגוון חומריו ויכולותיו בנושא השואה לטובת פעילות זו.

במהלך הפגישה העניק דיין לאפיפיור העתק של עיטור ארון קודש מבית כנסת בצ'רנוביץ, רומניה, מאוסף החפצים של יד ושם. העיטור, שנוצר בראשית המאה ה-20, מתאר בדרך סמלית את מתן התורה במעמד הר סיני ומציג כיתוב של עשרת הדיברות. על העיטור מופיעה חתימתו של האמן I.Eisikowicz.

עוד בוואלה!

האפיפיור נפגש עם מנהיג השיעים בעיראק: "הגן על החלשים והנרדפים ביותר"

לכתבה המלאה
העתק של עיטור ארון קודש מבית כנסת בצ'רנוביץ, רומניה, מאוסף החפצים של יד ושם שהעניק יו"ר יד ושם דני דיין לאפיפיור פרנציסקוס בוותיקן, 9 ביוני 2022. יד ושם
העתק העיתוק שהעניק דיין לאפיפיור/יד ושם

הלוח נכלל בין חפצים שונים ותשמישי קדושה מבתי כנסת נטושים שהצטברו בתום המלחמה במחסני הקהילה היהודית בעיר צ'רנוביץ, שהיום אוקראינה. חלק מהפריטים הובאו לעיר בידי היהודים המגורשים כששבו משטחי טרנסניסטריה. הלוח נמסר למשמרת ביד ושם בשנות ה-90 ומאז הוצג בבית הכנסת במוסד.

"לכל אורך הפגישה חשתי את כובד האחריות כמי שמייצג לא רק את עצמו ולא רק את ההווה", סיכם דיין את הפגישה בסיומה. באירוע נכח גם שגריר ישראל לוותיקן, רפי שוץ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully